Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet inte var jag skall lägga denna men Hjälp mig överleva.  (läst 6640 gånger)

Savonit

• -
Helvete skall nu försöka sansa mig, det är såhär att jag och sambon är arbetslösa, vill egentligen arbeta eller äga egen gård med djur (Gärna får) nu är det så att vi inte har något jobb, och hur vi än försöker värkar ingen vilja ha oss, alltid är någon mera meriterad, Skit samma vi sitter altså utan pengar utan bidrag. Vi har dock en etta boende som hyran skall betalas på varje månad.
Vi har ju lite pengar sparade så vi kan betala hyra några månader, men det där med maten är ett litet problem, som det ser ut nu äter vi ett eller två mål mat om dagen, förut kunde vi äta en massa frukt då det fanns vildäpplen att hämta hem, kunde även palla lite päron som hängde över ett staket. Kan inte någon hjälpa oss.

Vi behöver i alla fall få råd med vad man kan äta vid denna årstid ifrån naturen.
Har letat svamp räckte till ca 2 måltider men nu är den slut, hittat en del vildruccola med den hänger allt mer. Förut fanns somsaggt äpplen och pärom men päronen är inget att ta tillvara på längre men några äpplen kan användas fortfarande. Enbär använder vi som krydda, Har plockat en del jordärtskockor men de börjar ta slut nu.

Vårat mat konto ligger på ca 1500 kr totalt nu ca, men vi skulle behöva kapa det till ca 750 kr eller något för att detta skall funka.
Dricker aldrig eller väldigt sällan mjölk.

Hatar detta känns så jävla pissigt att inget funkar längre.
Allt var så jävla mycket lättare innan vi människor blev organiserade och började äga saker i den mån vi äger saker idag.

Vi vill bara klara oss bra men utan att ens få chansen till ett hygligt jobb, så br det faan piss, och inte vill vi väll leva på era pengar ni knegat ihop genom bidrag det är ju inte rätt.

Nu sneglar hoppet om ett jobb som telefon komunikator på kvällstid haha vilket jobb men jag får det säkert inte, Tack för er tid.

bo_i_dala

SV: Vet inte var jag skall lägga denna men Hjälp mig överleva.
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 15:23 »
Hej!
För att kunna hjälpa är det bra o veta var ni bor(på ett ungefär), vad ni kan (på ett ungefär) osv

mvh

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-09 kl 15:28 »
Vet inte om detta är gångbart där ni bor, men prova att dumpstra!
Det löser inte hela problemet men åtminstone slipper man gå hungrig.
Det slängs otroliga mängder mat, en skam för samhället att all denna möda går förlorad. Alla resurser det tagit att odla och förädla och frakta, allt slängs därför att bästföredatum passerats, därför att frukten har lite prickar, och ibland inte ens det, utan bara för att nya varor kommer på måndag.  :o
Vi är bortskämda, icke så maten!

Här finns lite information och inspiration
http://www.frigan.se/
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 15:42 »
Gå in på Ica eller liknade butiker... be om att få frukt, grönsaker gryner av olika slag och bröd... Hävda att det är till höns och/eller gris..

Min mormor bor i en liten stad i inlandet och hon hämtar allt möjligt till sina rådjur... Frukt grönt och bröd.. och otroligt massa olika fler saker,  flera lådor buljong olivolja americansk dressing.. mm etc mm,,  Vid några tillfällen har hon fått lådor med den dyra tvålen laktacyd och massa andra saker... då det bara är frukten och grönsakerna som åker till rådjuren så använder hon och ger bort allt det andra....

/Marie

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 15:57 »
Inte från naturen direkt, men det brukar vara gott om "överblivna" tuppar så här års!
De brukar ges bort eller till en mycket liten peng.
Men det är klart, man får ju vara beredd att slakta dem.

Åtminstone ett litet tips.... :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 20:53 »
Äpplen måste väl finnas fortfarande?  Kolla i villaområden, en massa villaägare har mer äpplen än de orkar/hinner ta till vara.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 13 okt-09 kl 21:05 »
Om ni söker jobb och håller på att svälta så ser iallafall inte jag nåt fel med att gå på bidrag tills ni fått ordning på era liv.. Det är ju det dom är till för och en av många anledningar till att jag betalar skatt :)
Men all heder åt er för er inställning! :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 21:50 »
Ett tips är att handla grönsaker och frukt på torget, precis när de börjar plocka in allt för dagen. Kan vara läge att pruta då och göra sig ett kap.

Hoppas att allt ordnar sig för er.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 21:55 »
Om ni bor vid kusten eller vid nån av de större sjöarna så är ju fisket fritt.
Och är man inte kräsen så går ju även mört att äta.

Har använt islandslav i bröd. Blev ingen konstig smak eller så. Körde den i mixern och blandade i.

Har ni någon i er bekantskapskrets som kan tycka att det är helt okej med en skafferirensning? Folk samlar ju ofta på sig sånt de inte använder och som blir "för gammalt".
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 okt-09 kl 22:25 »
överblivna tuppar, kaniner som bortskänkes ohc att hämta mat på ica till "grisarna" är helt klart de mest lönsamma och realistiska tipsen.

Jag hämtade grönsaker itll mina grisar ett tag. (brödet glömde de jämt, men det hade gått att få tror jag).
Det blev tio lådor helt ok frukt å grönt varje vecka. Jag rensade undan det som var ätbart och storkokade varje torsdag som var hämtningsdagen. Blev mkt paprika. banan, äpple och sallad. Många paprikagrytor å äpplekrämer.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-09 kl 15:26 »
Avbytare inom djurhållning lär vara högt värderade!
För kortare och längre tid. Antar att man då måste vara beredd att flytta runt lite.
Någon som vet en databas där avbytare kan anmäla sig?

några fler ekonomiska tips
Ett bra ställe där alla möjliga SAKER byter ägare, helt gratis: http://freecycle.org/
Man kan erbjuda sånt man inte själv behöver, och efterlysa sånt man vill ha. Sök på din ort, eller närmsta storstad.

Om man ska ut på resa och inte har nånstans att sova, kan man couchsurfa. Dvs slagga på nån gästvänlig människas soffa.
Man kan anmäla sin soffa som frivillig också.
http://www.couchsurfing.org/
~ Kahlil Gibran~

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 29 nov-09 kl 20:01 »
hur går det för er ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

K@rin

• Närke
« Svar #13 skrivet: 06 dec-09 kl 18:33 »
Hej!

Jag känner en som levde många år på potatis o morotsoppa, 3 glas mjölk per dag (dagsbehovet av protein)och hembakat grovt bröd samt lite rapsolja. Han är över 80 år idag och frisk som en nötkärna, joggar flera dar i veckan mm

Vill man ha mer variation är ju spenat, kålrot, vitkål,ägg, lök, linser och havregryn bra och billig mat. Det kan nog vara bra att investera i någon multivitamintablett med mineraler också så att man vet att man får i sig vad man behöver.

Lycka till med allt. Hoppas det löser sig med jobb för er.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-09 kl 20:53 »
Men alltså, om ni har jobbat förut så har ni betalat en hel del skatt, och då förstår faktiskt inte jag varför ni inte vill ta emot bidrag en kort tid när ni behöver det.
Eller A-kassa, alfa-kassa... Nånting??

Ingen annan kommer att snåla på era skattepengar genom att plåga sig själv med att nästan svälta... Jag förstår faktiskt inte varför ni gör det.

Om ni bor nånstans i närheten av Östersund så skulle jag behöva göra en frys- och skafferirensning nu när jag snart ska flytta. Skicka pm i så fall!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kristofer

« Svar #15 skrivet: 04 feb-10 kl 19:22 »
Gå inte på snacket om BIDRAG. Det är en FÖRSÄKRING som ni redan har betalat för, eller framöver kommer att betala premier för, genom skatten. Ni och vi betalar just för att det ska vara möjligt att få stöd och utbetalningar om man hamnar i en situation som den ni hamnat i.

Jag är övertygad om att ni sedan kommer att hitta jobb som är relevanta för er utbildning och era drömmar. Och då kommer ni i er tur att solidariskt betala in era skatter så att någon annan kan få stöd om den hamnar i en liknande situation. På så vis kan vi ha ett civiliserat samhälle där ingen ska behöva gå utan det grundläggande, för vi hjälper varandra. Vi kan ha den överenskommelsen, det fungerar.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 04 feb-10 kl 19:24 »
Hej

Anonyma konsumenter som kollar olika företags kundservice är kanske något som ni skulle kunna testa beroende på var ni bor. Seeyou  www.seeyou.se är ett sådant företag och det finns flera. Har en familjemedlem som extraknäcker med de uppdragen. Hade hon tagit alla uppdrag hon erbjuduts att göra förra månaden had hon fått in ca 1500 kr. Har man lite att leva av så är det mycket pengar och det finns säkert liknande jobb hos andra företag.

Bullerybo

• Närke
« Svar #17 skrivet: 04 feb-10 kl 19:49 »
Gammal tråd... men mitt tips är (som tidigare beskrivet i tråden "snabba pengar") att tjäna pengar på att köpa och sälja.

Det går att göra inom nästan vilket område som helst...men bör vara något du tycker är intressant och har kunskap om. Jag köper och säljer i huvudsak barnvagnar, märkeskläder (mest barnkläder) antikviteter och en del inredningsprylar. Har ett vanligt jobb också men gör detta så fort jag vill tjäna lite extra.

Ger lätt 5-10000 på en månad om man anstränger sig lite.

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #18 skrivet: 14 feb-10 kl 20:43 »
Gammal tråd... men mitt tips är (som tidigare beskrivet i tråden "snabba pengar") att tjäna pengar på att köpa och sälja.

Det går att göra inom nästan vilket område som helst...men bör vara något du tycker är intressant och har kunskap om. Jag köper och säljer i huvudsak barnvagnar, märkeskläder (mest barnkläder) antikviteter och en del inredningsprylar. Har ett vanligt jobb också men gör detta så fort jag vill tjäna lite extra.

Ger lätt 5-10000 på en månad om man anstränger sig lite.

Och för att snabbt komma igång med det så börjar man med att rensa ut sina egna förråd av prylar. Har "skiten" legat i 2 år lär du aldrig använda de sakerna igen och kan lika gärna sälja dem på blocket eller tradera.

För den som vill syssla med "arbitrage" går det att köpa billigt på blocket och sedan sälja vidare på t ex tradera. Eller så gör man vice versa. Hittar något billigt på tradera och säljer något dyrare på blocket.

Snabba pengar i all ära, men passiva inkomster är de allra bästa inkomsterna =)

Bullerybo

• Närke
« Svar #19 skrivet: 15 feb-10 kl 09:33 »

Ja det går att tjäna en hel del på att flytta varor mellan blocket och tradera (tex barnvagnar från Tradera till Blocket).

I de flesta fall ännu lönsammae att köpa saker på loppis, bytardagar eller auktion och sälja på nätet. Det handlar ju om att ta en vara som är dåligt beskriven, dålig exponerad och tillgänglig för få och flytta den till ett ställe där den är välexponerad för rätt sorts köpare.

Tycker man inte om att gå på auktion, loppis eller hänga  blocket/tradera blir det förståss mycket merarbete i förhållande till pengarna. Men om man (som jag) har det som ett privat intresse att gå på loppisar blir det förhållandevis lite arbete för pengarna.

Många saker har jag ju också privat nytta av i processen. Tex yngste sonens barnvagn som köptes för 500 kr, användes och såldes för 2000 kr efteråt. Samma sons skötbord köpt för 30 kr, använt, sålt för 450 kr, barnstol köpt för 30 kr, använd, såld för 400 kr osv.

Det gäller att hitta inkomster i de saker man ängå gör, då behöver man inte lägga ner så mycket extra tid och kan syssla med det man tycker är kul men på ett lönsamt sätt. Man kan vända det som skulle ha varit utgifter till inkomster osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser