Rasers äggfärg

Startat av murtorpet, 13 Okt-09 kl 12:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

murtorpet

.

Rakadero

Lägg till leghorn (iaf vit vet inte med de andra) på vita ägg.
Blommehöns på beiga ägg.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

Cream legbar lägger turkosa-blå ägg, silver dorking kan också lägga det.
Ameraucana är ytterligare en blåvärpare.

Modern engelsk stridshöna - "Jätteljusbeiga - vita" ;D
Chabo- Gräddvita

Tysk dvärg - Vita
Lohmann lsl - Vita
Sebright - Vita

Dvärg kochin - Ljusbruna
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

galdur

Silkeshöns beiga till ljus bruna.
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

8zw

Mina fönixar lägger vita ägg också.
Påfågelduvor.

Rooster

Ändra silver dorking till vit, det är bara en speciell linje från England där dom lägger blå/turkosa ägg(aracuana inkorsat långt bak). Originalfärgen är vit.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Fredrikslund

Citat från: Rooster skrivet 14 Okt-09 kl 12:01
Ändra silver dorking till vit, det är bara en speciell linje från England där dom lägger blå/turkosa ägg(aracuana inkorsat långt bak). Originalfärgen är vit.

Visste inet jag!! Så de äggen man köper som blåvärpande silver dorking var alltså inte rent tekniskt sätt?

men lägger de inte det mer beiga ägg ändå? har bara haft red dorking ägg här hemma, men dessa var Ljusare brun-beige-gul..

Rooster

Jo Röd Dorking lägger svagt ljusbruna ägg men Silver Dorking lägger vita..har haft båda sorterna. Dom blå är mycket populära i England men är ingen renrasig Dorking.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Daaniel

Gökfärgad maran lägger väldigt mörkbruna ägg :)

Fredrikslund

CitatJag sökte och fick så många svar i massor med olika trådar. Det blev så rörigt.
Har skrivit in några stycken. Kan ni hjälpa mig med fler?

Vit:
Ancona
Andalusian
Appenzeller Spetshättad
Campine
Crevecoeurs
Brabanter
Derbyshire Redcap
Fönix
Gammal Engelsk stridshöna
Hamburger
Holland
Hollänsk Dvärg
Houdan
Ixworth
Kraienkoppe
La Fleche
Lakenvelder
Leghorn Vit
Lohmann LSL
Minorca
Nankin
Polish
Redcap
Rhinelander
Rosecomb, bantam
Sebright
Sicilian Buttercup
Silver Dorking
Sultan
Sumatra
Tysk dvärg
White Faced Black Spanish
Yokohama
Åsbohöna

Brun:
Kopparfärgad Maran
Isa brun
Welsummer
Barnevelder
Lohman Brun
Penesedenca
RIR
Black Rubin
Buckeye
Golden Comet

Ljusare brun-beige-gul:
Brahma
Australorp
Langshan
New Hampshire
Sussex
Skånsk Blommehöna
Dvärg Kochin
Silkeshöns
Red dorking
Plymouth rock
Wyandotte
Aseel
Chantecler
Mille Fluer  d'Uccles
Cornish
Catalanas
Cubalaya
Dominique
Faverolle
Java
Jersey Giant

Turkos/Grön:
Araucana (Turkos)
Isbar (Turkos-Grön)
Cream Legbar
Ameraucana

Kan tänka mig att detär lite olika uppfattningar om färgerna, tex vit och ljusburn..

Linkoso

Citat från: Daaniel skrivet 14 Okt-09 kl 12:38
Gökfärgad maran lägger väldigt mörkbruna ägg :)

Gör dina det!?!?! Då måste jag ha tag i ägg från dig isf sen...!!!!!  :o Gökfärgad maran lägger nämligen oftast väldigt ljusa ägg. Min pojkväns maran som är gökfärgad lägger ljusare än vad en brun lohmann gör. Påminner lite om svag kall oboy i färgen. Anledningen till att de gökfärgade inte lägger så mörka är denna människa som typ avlat bort det genom slarv? =/

Däremot så lägger svart koppar väldigt mörka ägg. Och de äggen mina gula är kläckta ur var också riktigt mörka!

Det mörkaste är lagt utav en gökfärgad på bilden (som inte är särskilt mörkt tycker jag), men som sagt... Min pojkväns höna lägger mer som de till vänser, tyvärr.  :(

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

kopparfärgade överhuvudtaget tycker jag lägger rätt mörka ;D Dom blåa jag fick hem sist låg på typ skala 8/10. tyckte jag var bra :o

Men Daaniels maraner hade ju inte börjat lägga ägg ännu?

Rooster

Mina kopparfärgade och gökfärgade(den gamla stammen) lägger riktigt mörkt bruna ägg..dom kopparblå som jag köpt in lägger ljusare men jag sätter en av tupparna från dom gamla linjerna på alla nya jag kläckt i år.

Daaniel

Mina maraner har ej börjat lägga ägg men dom vi köpte av sa att dom är väldigt mörka och att vissa andra maraner lägger mycket mycker ljusare. eller ngt liknande.

Fredrikslund

Beror nog på vem du köper ifrån. tror det är bättre att köpa från utlandet. men färgerna överhuvudtaget tror jag kan variera väldigt mycekt beroende på från vem och vilet stam du köper ifrån...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

211 Gäster, 0 användare