Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmosen har jäst! Går den att rädda?  (läst 8114 gånger)

elvispen

Äppelmosen har jäst! Går den att rädda?
« skrivet: 12 okt-09 kl 23:06 »
 Hela min årsförbrukning  av äppelmos riskerar att hamna i komposten. Det var två veckorsedan jag gjorde den och nu har alla burkar utom fyra jäst upptäckte jag idag. :o :'( Allt jobb åt skogen?
Finns det någon som vet om man kan koka om den eller vad 17 jag kan ha den alkisdoftande mosen till nu? Troligen var det för lite socker i, eller ascorbinsyra, jag vet inte...
Hjälp...

karsan

• Södermanland
SV: Äppelmosen har jäst! Går den att rädda?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 17:55 »
Jag tror inte att jäst äppelmos är farlig, jag menar inte alls som om det var mögel. Cider är ju jäst äppelmust.  Jag tror du kan koka om moset med mera socker - och kankse konserveringsmedel.  Koka en stund så att det blir mer koncentrerat också (men inte så det bränner fast i botten - ett misstag som jag gjort ett antal gånger).  Och så förstås häll det på burkarna så hett som möjligt.  och förslut genast lufttätt.  Det är möjligt att det ändå kommer att smaka annorlunda än det brukar, men gissningsvis fullt användbart..

Matglada Tänkaren

• Dalarna
SV: Äppelmosen har jäst! Går den att rädda?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 03:44 »
Du har fått igång en vildjäst! Sätt igång och baka! (googla på vildjäst så hittar du massor)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser