Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mkt krymper ull  (läst 7762 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
hur mkt krymper ull
« skrivet: 12 okt-09 kl 20:27 »
Hur mkt krymper ullgarn ungefär, %? Jag hittar ingen svar snabbt..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ior

• I am a happy gal.
SV: hur mkt krymper ull
« Svar #1 skrivet: 12 okt-09 kl 20:31 »
Det finns väl inget snabbt var?
Cet varierar väl från ull till ull  ???

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 20:33 »
ja men ett cirkasvar måste det ju finnas!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 20:42 »
Nej, det beror ju på hur varmt du tvättar/tovar det... eller okej då... någonstans mellan 5-75% skulle jag tippa!  ;)
Höns, stickning och pelargoner

renee d

« Svar #4 skrivet: 12 okt-09 kl 22:17 »
De fleste tova pröver jag har gjört krymper mellem 20-40%. Det er hand tovning  fin merino,  inte tvättmaskin. men man muste altid gör en pröv selv. Ullen er så ulike. Shropshire, Dorset, Oxford Down, Suffolk krymper nästen inte

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-09 kl 23:40 »
Skulle oxå säga 20-30%! Typ. Med variation. Massor av variation.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 09:11 »
Tack!:)

Skogshulda

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 21 okt-09 kl 23:15 »
Svensk ull, 10-20%.
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

EvelinaS

« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 12:33 »
Oj, det var en knepig fråga! Vad ska du göra med ullen för att den ska krympa? Tova? Då kan den bli mindre än hälften så stor som ursprunget! (om man tovar "färdigt" dvs tills materialet är nästan helt stumt och inte kan krympa något mer) Om det är ett vävt tyg du ska tvätta beror det på hur tyget är vävt. Tuskaft krymper mer är kypert. Mest krymper det på längden, si så där 5 % skulle jag gissa. Men det ska bara krympa första gången tyget tvättas efter vävning, annars tvättas det för varmt och våldsamt. Om du valkar tyget håller du på tills du tycker att det har krympt tillräckligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1655 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser