Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodermorötter..  (läst 10104 gånger)

saint206

• Småland
fodermorötter..
« skrivet: 12 okt-09 kl 20:17 »
sitter och funderar redan nu inför nästa års sådd och plantering.
skramlade in på en sida om fodermorötter, undrar nu således vad det är för skillnad på fodermorötter och vanliga? är det någon? mina "vanliga" morötter i år var gigantiska, jag drog upp dom i början av september, dom var helt i klass med storleken på fodermorötterna, men inte lika goda.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: fodermorötter..
« Svar #1 skrivet: 12 okt-09 kl 22:43 »
skramlade in på en sida om fodermorötter, undrar nu således vad det är för skillnad på fodermorötter och vanliga? är det någon? mina "vanliga" morötter i år var gigantiska, jag drog upp dom i början av september, dom var helt i klass med storleken på fodermorötterna, men inte lika goda.

Fodermorötter brukar i högre grad vara utvecklade för att bli stora, jämfört med människomorötter. Smaken har man inte förädlat lika mycket. Men en del fodermorötter är gamla lantsorter som lever kvar som fodermorötter. Dessa åts förr i tiden av både folk och fä. T ex den franska Jaune de Doubs.

Det finns i mitt tycke väldigt goda fodermorötter, även om smaken inte brukar vara så förfinad utan mer bonnig. Det beror på vad man gillar. Men det är lite vanskligt att generalisera. Det varierar så mycket mellan sorter och år och odlingsplatser, så skillnaden mellan fodermorötter och vanliga är bara en av flera faktorer.

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 22:35 »
det som jag märker i skillnad på foder och vanliga morötter är att fodermorötterna gärna är spruckna, och den söta märgen är gigantisk(det är den som är god ;D)
var köper man utsäde till monsterrötter tro?

kurt

« Svar #3 skrivet: 05 nov-09 kl 20:42 »
http://www.lindbloms.se/ har nog största utbudet av sorter i alla fall.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 21:18 »

Har du länk till sidan?

Vilken sorts fodermorot har du odlat?

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-09 kl 23:43 »
jag odlade vanliga gula, frön köpta på ica.. sidan kommer jag inte alls ihåg tyvärr..

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser