Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  depp...:(  (läst 1835 gånger)

saint206

• Småland
depp...:(
« skrivet: 12 okt-09 kl 18:44 »
gjorde saft idag, min efterlängtade päronsaft som jag har druckit hos mormor när jag var liten. och på restarna i den lånade saftmajan gjorde jag päronsylt enligt recept.

å ja..saften trodde min sambo var sockerlag, och sylten var sötare än ren sirap...suck.
saften kan jag leva med att den blev fel, men vad ska jag göra med sylten? finns det något jag kan göra av den eller ska jag ge den till grisarna och göra ny? och kan man göra sylt utan socker och konserveringsmedel, utan att behöva frysa den?
för päronen behöver verkligen inte mer socker än dom har sälva, och då var dom knappt mogna..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Appeltorp 13

• Gäst
SV: depp...:(
« Svar #1 skrivet: 12 okt-09 kl 22:20 »
Kan du inte "späda ut" sylten med massor av mer päron? Eller blanda i något som dämpar det söta, tex krusbär eller rabarber (om du råkar ha det i frysen). Päron är ju väldans söta i sig själv. Det är därför de passar så bra tillsammans med ingefära - mums! :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 22:35 »
kör en osötad variant och mixa sen ihop dom båda ytterligheterna..du kan ju späda lite i taget tills du hittar rätt
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-09 kl 11:05 »
ja jag får nog försöka mig på en osötad och ihopkokad variant, och blanda ut eländet med... eller så får det bli grismat..

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 11:30 »
Grismat, nej vilka lyxgrisar!
Supersöt sylt är perfekt till småkakor ju! Kanske med lite grön karamellfärg för effektens skull.

Eller så kan du göra sådana där näringskakor med frön, nötter, havregryn, honung mm. Och så sylten.
Här är ett recept
http://sportsmedicine.about.com/cs/nutrition/a/aa062403a.htm
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 12:12 »
kanske vore nåt...största bekymret är att jag inte gillar sånt som är sött..suck.
men jag fick en ide. jag har en hel massa syrliga knappt mogna äpplen nere, om jag gör osötad saft på dom kanske jag kan blanda med päronsaften och få det hela att smaka något också? men hur blir det med hållbarheten om jag inte har i rekomendead dos socker? jag har verkligen inte plats i frysen heller...

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 16 okt-09 kl 03:42 »
Har du provat inkokning på konserveringsglas? Kanske du skulle gilla eftersom man inte behöver något socker och förvaring i princip kan ske i rumstemperatur. Gjorde äppelmos i går med 4% socker plus några glas helt utan socker som jag låter stå ett år eller så för att kolla hur färg och smak på verkas av tiden. kolla in http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=13736.0 en superb intro till ämnet!
Jag skulle blanda päronsylten med massor av saft och cest av citron och ingefära. Prova även choklad!!! Du kan ju lika gärna experimentera istället för att ge grisarna!
 Berätta vad det blev. Du kanske hittar på något revolutionerande gott! ;)
Lycka till. :)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-09 kl 02:07 »
Citroncyra eller vinsyra tror jag det heter, inte kollat just för ögonblicket har man ju i marmelader för att få det syrligare= mindre sött...lägg gärna till osötat men kokat givetvis med.
Pröva göra en chutney, men uteslut socker eftersom grunden ändå är så söt...Lycka till!
Berätta hur det gick och om det blev bra!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare (2 dolda)
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser