Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  den nionde insikten  (läst 4362 gånger)

barfotabarn

den nionde insikten
« skrivet: 22 feb-06 kl 23:07 »
Har precis läst den för andra gången. Tog till mej budskapet på ett annat sätt nu kände jag. Kanske beror på att det gått nått år mellan...

Nån annan som har läst den, och isf vad tycker/anser ni om vad som skrivs om livet?

Skulle var amycket kul att höra om isf=)
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 23:11 av Barfotabarn »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:den nionde insikten
« Svar #1 skrivet: 23 feb-06 kl 13:20 »
Jag läste den för säkert 10 år sen minst. Tyckte bra om ungefär första halvan, men sen tyckte jag att den blev mer o mer liksom flåshurtig i tonen och det kändes som om jag läste en frireligiös tv-predikan. Blev jätteflummig.

Jag kanske läste den på fel sätt eller nåt för vad jag förstått så blev boken en jättesuccé när den kom, så jag kanske inte fattade den riktigt. Eller så var jag för ung eller så passade den mig inte helt enkelt :)

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 feb-06 kl 09:43 »
jag läste den nionde insikten och de två efterföljarna , har du läst dem? I sommras och jag tyckte väldigt mycket om de, kan dock hålla med om att det på vissa ställen blev lite flummigt. men överlag en mycket bra  bok som väkte många tankar tyckte jag.
hede bra allihop.

hasteus

« Svar #3 skrivet: 25 feb-06 kl 20:20 »

Läste den för många år sedan, håller med att den blev lite otydlig på slutet men jag läste aldrig klart den

jag läste jag nämligen tyvärr efterorden/appendix där man fick reda på att man kunde köpa ljudkasetter och annat för bara några extra dollar, din frälsning och extra hemligheter, allt listades med tillhörande prislista...
Efter den antiklimaxen la jag den åt sidan och läste aldrig klart, kanske dags att ge den ett försök igen.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #4 skrivet: 20 mar-06 kl 22:00 »
Jag tyckte den var astråkig och ointressant... :-\
Var väl inte mottaglig för den sortens literatur då jag läste den, eller nåt...
« Senast ändrad: 20 mar-06 kl 22:02 av KarinLinnea »
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-06 kl 22:22 »
Jag har tittat, bläddrat igenom den men gillar den inte alls. Dessutom är den påhittad och utger sig för att inte vara påhittad. Lööögn, löööögn och pengar handlar det om.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Evangelina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-06 kl 23:07 »
Påhittad och utger sig för att inte vara påhittad?
Nu har jag missat nåt. ???
Jag har aldrig trott att den var något annat än just påhittad, nämligen.
Jag läste den för ca två år sedan (efter att ha den hade stått på min "böcker jag bara måste läsa-lista" i mer än femton år, sisådär ;D) Tyckte jättemycket om den, den inspirerade mig och gav mig nya, vackra tankar... :-[
« Senast ändrad: 22 apr-06 kl 23:07 av Evangelina »

daltös

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 19:53 »
jag läste den och de två efterföljande böckerna första gången ca 6  år sedan.. de två första tyckte jag var bra..men jag hade alltid i bakhuvudet att de var påhittade.. den sista om den ultimata världen ;)..där de gjorde allt av energi. även hus ::)..tyckte jag att var väl ute i det blå.... då föll mycket av alla de bra tankar som hade väckts... men jag läste om de för 4 år sedan och då blev det inte riktigt samma sak.. då kunde jag mer ta till mig det som stod om hur man ska leva som medmänniska.. de olika kontroll sätten och jag började tänka mycket på hur jag var som människ.. :-[..inte allt för positivt kanske..men jag har faktiskt ändrat mig massor efter det...
allt som allt: en bra bok om man kommer ihåg att det inte är sant..

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jun-06 kl 21:23 »
Bra böcker. Synkroniciteten ökar för varje dag och snart når vi den kritiska massan. :o
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 22:25 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Björnen Björn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jun-06 kl 22:35 »
Ursäkta frispråkigheten nu men den där boken är bara båg och bluff. Finns ingen sk sanning eller verklighet i den. Tyvärr.

Björnen Björn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jun-06 kl 22:38 »
Ihopdiktad lögn. Smörja. Ny andlighet-trams. Allt sammanfogat utav en "författare" som visste vad som säljer o luktade sej till pengar.

jimbop

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 sep-06 kl 15:27 »
Gumman i stugan?
Vad är det för dokumentär? Svensk?

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 sep-06 kl 22:29 »
Boken är som ett koncentrat av religiösa pekoraler kryddat med infantil samhällskritik.
Inget att hänga i julgranen precis,,,,,

vict74

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 sep-06 kl 16:06 »
Jag tycker att det finns många viktiga budskap och tankar att ta till sig i denna bok. Har även läst "Din guide" till "Nionde insikten" som jag tycker ger mer, för där fokuseras på hur man själv kan använda det djupare budskapet i denna bok. Däremot håller jag med om att själva storyn i "Nionde insikten" är tom. Språket är inte särskilt bra. Känns som en dålig amerikansk action och personerna blir inte levande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser