Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brunstar hon eller är hon galen?  (läst 6351 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: brunstar hon eller är hon galen?
« Svar #20 skrivet: 20 okt-09 kl 20:09 »
Å ändå funkar det så bra både på hästar å annat. ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

bo_i_dala

« Svar #21 skrivet: 21 okt-09 kl 00:22 »
Hej
Ja det funkar att behandla hästar som hästar och utnyttja deras egenheter (eller kor för den delen), som bönder (mfl) gjort i generationer!! Vad tror Du epitetet "hästkarl" kommer ifrån?? Inte f..n är det direktöversatt från NH iallafall!!;)

Uppfinn inte hjulet igen!!
mvh

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 21 okt-09 kl 08:08 »
Hej
Ja det funkar att behandla hästar som hästar och utnyttja deras egenheter (eller kor för den delen), som bönder (mfl) gjort i generationer!!

Amen  :-*
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mushi

« Svar #23 skrivet: 21 okt-09 kl 09:16 »
Jag läste i en bok från biblioteket som hette "Nötkreaturens beteende" eller något liknande, att man gjort en undersökning på hur kossor vill ha sina bönder. Det hade visat sig att kossor föredrar skötare av den inåtvända och tystlåtna sorten framför pratglada och utåtriktade. Bokens titel var ju oerhört lovande, fast jag tyckte inte att den innehöll så mycket utöver vad som är självklart även för den som bara har jobbat litegrann med kor. Men denna undersökning var något som fastnade, jag brukar tänka på det när jag gått i taket över något som kossorna hittat på. Och visst känner man rätt många gamla bönder, både män och kvinnor, som umgåtts med kor i hela sitt liv och som inte förvånas över något och ogärna snackar i onödan?

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 22 okt-09 kl 21:58 »
Förstår vad du menar Bo i Dala men det finns 2 sidor på alla mynt.
"Hästkarlar" kan klinga illa lika väl som det du menar men det brukar inte NH göra.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

bo_i_dala

« Svar #25 skrivet: 24 okt-09 kl 20:17 »
Hej!
Jag håller med om att alla mynt har 2 sidor osv!
NH har också 2 sidor- den mindre seriösa är avarter av " hästpratare/viskare, diverse hokuspokusmänniskor" osv. Bara för att något är NH betyder inte att det är bra och seriöst.
MVH

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #26 skrivet: 03 jan-10 kl 15:05 »
Tack än en gång för bra tips. Nu har det gått en tid och jag och kvigorna har tränat med grimmor. Det går jättebra ;D Jag är alldeles överlycklig, jag kan leda dem var jag vill. Ibland trilskas de lite och försöker gå åt ett annat håll men i stort sett går det perfekt.

Med äppelbitar som belöning gör de nästan vad som helst. Ja jag tar tillbaka det där om att kor är dumma, det var nog jag som var dum och inte förstod hur de tänkte :-[

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

brainghost

• Småland
« Svar #27 skrivet: 03 jan-10 kl 18:37 »
Var ihopp med en tjej som var något liknande engång , vet inte vad det var?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #28 skrivet: 03 jan-10 kl 22:25 »
Tack än en gång för bra tips. Nu har det gått en tid och jag och kvigorna har tränat med grimmor. Det går jättebra ;D Jag är alldeles överlycklig, jag kan leda dem var jag vill. Ibland trilskas de lite och försöker gå åt ett annat håll men i stort sett går det perfekt.

Med äppelbitar som belöning gör de nästan vad som helst. Ja jag tar tillbaka det där om att kor är dumma, det var nog jag som var dum och inte förstod hur de tänkte :-[

Mvh Anette

Ja visst känns det bra när man är som ett team, kreaturet har förtroende för en och förstår vad man vill.
« Senast ändrad: 04 jan-10 kl 22:19 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 05 jan-10 kl 09:26 »

Mvh Anette

Härligt, skoj att höra !! ;D
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser