Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagring av morötter, kan man göra det med jord?  (läst 4007 gånger)

stinastina

• Västergötland
lagring av morötter, kan man göra det med jord?
« skrivet: 10 okt-09 kl 12:15 »
Hej.

Kan man lagra morötter i lådor med jord stället för sand? Jag har ingen sand men vår jord är ganska sandig?

Någon som vet något om detta?

Stina
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

Varg-älva

• Finland
SV: lagring av morötter, kan man göra det med jord?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 08:50 »
I torv ska man ju nog kunna lagra dem...

Mr. Red

« Svar #2 skrivet: 21 okt-09 kl 10:05 »
Det borde det nog göra, med tanke på att det går bra att låta morötterna sitta kvar i marken
och lagra dem på det viset. Dessutom skadar inte torven morotsytan på samma sätt som
sand gör.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 22 okt-09 kl 20:58 »
Det viktigaste är lagerlokalen, inte om man förvarar i sand, jord?, torv och/eller luft. Annat än luft kommer ifråga främst om det är för torrt i lagerlokalen. Då ska sanden/torven/jorden? hållas lagom fuktig. Den kan också ge ett visst frostskydd, så att korta perioder med minusgrader inte gör något.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-09 kl 11:52 »
Förra året lade jag morötter i min matkällare, öppet på hyllorna, men de blev mjuka och skrumpna. I år har jag morötterna i hinkar med fuktig sand, ska se om det funkar bättre.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 24 okt-09 kl 14:47 »
Förra året lade jag morötter i min matkällare, öppet på hyllorna, men de blev mjuka och skrumpna. I år har jag morötterna i hinkar med fuktig sand, ska se om det funkar bättre.

Matkällaren har tydligen för låg luftfuktighet för att förvara morötter direkt i luften. En trälåda eller ventilerad plastlåda, gärna med lite fuktig torvmull i, kunde också ha hjälpt. Det är också möjligt att matkällaren är för varm. Lagom för morötter är 1-4 grader. Det bör gå skapligt med lite varmare eller kallare än så också, men knappast varmare än 6 grader.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 25 okt-09 kl 23:39 »
Egentligen verkar de flesta av våra köksväxter (utom de frostkänsliga) klara sig bättre utomhus än i inomhuslager, bara temperatur, luft- och markfuktighet och kanske även ljus kan hållas på någorlunda jämn och lämplig nivå. De klarar då enligt min erfarenhet även lite vidare intervall än i inomhuslager tycker jag det verkar som, d.v.s. de är inte lika känsliga. Lagring utomhus kvarstående i jorden (vid behov täckta), liggande ovanpå jorden med lagom täckning över, eller jordslagna i jorden på lämplig plats (vid behov täckta) handlar det t ex om. Jag förstår inte riktigt i fysikaliska termer varför de klarar sig bättre utomhus, även om det kan synas naturligt allmänt sett.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-09 kl 11:05 »
Nu har jag gjort så med kålrötter också, det borde väl också funka...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Jan-E

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 nov-09 kl 21:13 »
  Hej !
 Jag lagrar mina morötter & övriga rotfrukter i ventilerade plastlådor som jag sedan täcker med byggplast så att det nästan blir tätt, lite luft måste komma in. Det kommer att bildas kondens under plasten så man får vända på den varannan vecka så funkar det bra,har gjort så i 10 års tid. Jag har haft friska &saftiga morötter fram till maj, då har jag kokat & fryst in det som varit kvar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 04 nov-09 kl 00:22 »
 Hej !
 Jag lagrar mina morötter & övriga rotfrukter i ventilerade plastlådor som jag sedan täcker med byggplast så att det nästan blir tätt, lite luft måste komma in. Det kommer att bildas kondens under plasten så man får vända på den varannan vecka så funkar det bra,har gjort så i 10 års tid. Jag har haft friska &saftiga morötter fram till maj, då har jag kokat & fryst in det som varit kvar.

Det viktigaste är lagerlokalen, inte om man förvarar i sand, jord?, torv och/eller luft, eller i den ena eller andra typen av låda. Jag använder själv plasttunnor med ventilationshål. Tyckte det var lite bättre med trälådor men de förmultnade alltför fort. Grunden till detta är dock att tunnorna och lådorna står i en bra men något fuktig jordkällare. I plasttunnorna finns tendens till kondens, men jag blandar i lite torvmull+sand, bara ca 10-20 liter på en 200-literstunna, så går det OK.

Gör man samma sak som du eller jag gör i en lokal som är alltför varm så slaskar morötterna bort i lagringsrötor på ganska kort tid skulle jag tro. I en lokal med rätt temp (några plusgrader) men lite åt det torra hållet kan det dock fungera bra.
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 00:25 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser