Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska det vara så svårt!!  (läst 2451 gånger)

saint206

• Småland
ska det vara så svårt!!
« skrivet: 08 okt-09 kl 21:16 »
alltså, jag har letat i tre år efter nån människa som vill hjälpa mig med mina hästar, och inte ett enda napp?
måste man ha dressyr/hopp förmågor nuförtiden? ingen som vill skogsmulla längre alls eller?
hur gjorde ni andra som har hittat någon, och vad erbjöd ni egentligen?lön?stallet i innerstockholm?os-kusar?
när jag var liten hade jag ju kunnat sälja min egen far för att få komma och rida och pyssla med tre hästar helt gratis..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mattetillmånga

• Övriga världen
SV: ska det vara så svårt!!
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 21:25 »
Jag vet! Jag letar också efter någon som vill hjälpa mig med shettisarna och islänningarna - köra, rida, pyssla, rida in/köra in... you name it! Bottennapp  :o!
Jag har både belyst ridbana och bra utevägar för ridning och körning. Vill hitta nån som kan ta ansvar och ingen liten småtjej men ingen har hittills visat intresse....
Märkligt... jag säger som du jag hade kunnat sälja min själ....
Jag undar hur tusan hittar de som tar betalt av medryttare sina medryttare?

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 21:33 »
Hej på er pesimister ;D . Ni kanvell böra med att sätta hästar i par sedan när et fungerar alernerar ni med att ha två framför och två bakom mvh
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 21:35 av pålle »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 21:35 »
Vi hittade våra underbara medryttare- numera väninnor på Medryttare.nu. Vi hade grym tur som hittade två vuxna människor som ville skogsmulla med två barfota fjordingar. Dessutom hjälper de oss med allt från stallmålning till djurvaktande :-* :-* :-* :-*

Lycka till i det fortsatta letandet
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 21:37 »
sätt upp lappar på den lokala ridskolan , bäst napp där .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jean80

« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 21:48 »
Vill man inte ha småtjejer, så kan man ju inte säga "när jag var tjej så kunde jag gett min själ för att få rida å pyssla gratis".

Jag löste det som så att hitta en vuxen som är hästinresserad och hästvan- med en hästokig, mogen ung tjej i 14årsåldern.  Skulle aldrig våga släppa iväg min poa med en tonåring på egen hand just för att jag själv varit en :> Jag skötte mig (för jag hade egen häst) men sällan mina kompisar som busred sina sköt/foder hästar som tokar så de blev halta och allt möjligt...
Men det finns ju en del duktiga och hängivna tonåringar också, bara å se till att en av föräldrarna står bakom med ett intresse också, som sträcker sig längre än till att släppa och hämta henne från stallet.

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 23:52 »
den jag vill ha behöver inte vara "vuxen" men måste ju veta vad han/hon gör, mina hästar är inte direkt ridskolehästar, även om dom givetvis inte är några monster..

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 00:22 »
Allt är väl rellativt, men jag tycker fortfarande att man är tjej som 16-17-åring  ::) Eftersom jag har så pass små hästar finns ju risken att bli nerringd av just småtjejer och det vill jag inte ha på mitt ansvar.

Och Pålle, jag håller på att träna upp mina hästar att kunna gå bakom vagnen...men jag vet inte om det är så särskilt klokt egentligen med tanke på säkerheten  ??? Men visst är det praktiskt  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 00:38 »
Allt är väl rellativt, men jag tycker fortfarande att man är tjej som 16-17-åring  ::) Eftersom jag har så pass små hästar finns ju risken att bli nerringd av just småtjejer och det vill jag inte ha på mitt ansvar.

Och Pålle, jag håller på att träna upp mina hästar att kunna gå bakom vagnen...men jag vet inte om det är så särskilt klokt egentligen med tanke på säkerheten  ??? Men visst är det praktiskt  ;)
Det går att ård na det med det fins ju snabb hakar på draliner det fins något liknande på biltema sätt fast sådana i bak och bind i och seda drar du fram snören från ringen på sprinten så årdnar det sig mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 07:15 »
Jag tar grimskaftet i handen när jag har släphäst, ev. slår ett varv runt nåt rör i vagnen först ifall hästen bakom är ovan, då kan man fortfarande hålla emot och släppa efter utan att styrningen på framförvarande häst påverkas.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 09:53 »

Felet är att dom får rida gratis,allt som är gratis är det liksom lite fel på och inte bra.Det ses som lite misstänktsamt, när det är gratis,skulle du ta 1000 Kr i månaden för att få rida tre dagar i veckan.Då skulle du få medryttare med den fördelen att dom kommer på den utlovade tiden,för det har dom betalt för.
Jag vet en kärring som har två medryttare på sin gammla travare,dom betalar 500 Kr vardera i månaden,små flickorna sköter allt från persedelvård till att ösa in hö.

Jag släpper inte någon häst i händerna på någon som man inte känner väldigt väl,tyvärr så är inte alltid vad dom tror sig kunna överenstämmande med verkligheten.Skulle jag vara så dum att jag reste bort någon gång,och lät medryttarna sköta hästarna,så kan du ge dig fan på att det alltid hänt något.Det som jag fått in på medryttar avgift täcker inte på långa vägar utgiften för alla spångrep som dom brutit av.
Det är både enklare o snabbare att sköta det själv,då får man det som man vill,och blir det galet så kan man inte skylla på någon annan.

Jämmer o tvi samt elände
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 10:17 »
Det händer att jag håller med Körven  :o

Särskillt det sista stycket kunde jag skrivit själv....  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jean80

« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 10:49 »
Själv satte jag ut min fjording på halvfoder med en tjej som gick i 8an (torde väl vara 14.15 då?) i samma by. Hon var så pass hästbiten så hon idag har egna hästar. Jag tycker "dispyter" och konflikter aldrig kan undvikas då två kockar kokar samma häst. Alla gör ju på sitt sätt och alla älskar sin häst och vill att den ska få det bästa. På det stora hela så fungerade min "lill tjej" jättebra, men så visste jag att hon gått på riskola och hade ett ridintresse. Sen lärde jag känna henne i en månad innan jag släppte loss henne på egen hand. Hon fick följa med mig vid utfordingar, höhämtning, spånhämtning. Jag lånade en väninnas häst så vi for ut tillsammans med hästarna så jag såg hur hon hanterade min poa, och hon fick se hurjag arbetade med henne. Jag skrev en lista på saker och mål jag hade med min häst- som hon måste följa. Tex att hon inte fick fara ut och köra vagnen utan mig, och liknande. Hon var faktiskt till stor hjälp för hon var väldigt engagerad, ibland så kände jag tillochmed att hon gjorde "för mycket" xD

Visst gick saker sönder, men det gjorde det för mig med ibland. Då fick hon ersätta det. Vi skrev kontrakt förstår du. Var och en skulle själv ersätta vad vi hade sönder. Grimmor, träns, bortappade borstar- u name it. Hon betalade halva hyran och hade växlande 3 dar i veckan,  4 dar i veckan. I början hade vi den "ojämna dagen" som en gemensam dag med henne och i stallet. Tex en dag att smörja sakerna, städa stallet eller kolla hagen. Småtjejer ska ju inte utnytjas som slavar för att göra allt du tycker är tråkigt eller jobbigt!

Men det här är en av mina "halvfoder/skötare" upplevelser.

Jag var själv en mogne och ansvarsfull 13åring då jag började sköta hästar i jourer osv. Men så här i efterhand förstår ja gju att jag bara blev utnytjad. Jag skötte hästar, mockade och fodrade utan någon belöning annat än att "få vara nära hästen", unde rnyår, julafton, sommmrar- Då dög man minsan för lata hästägare :P Varför döda själen och den goda viljan hos unga, den nästkommande generationen ryttare och hästskötare?  

För på handen på hjärtat; om det bara är skogsmulleridning så kan väl int emycket mer hända med en 14åring än med en 16åring? Lagen säger densamma då båda är under 18- du msåte ha föräldrarnas godkännande och se över med vad din/deras försäkring täcker. Men skogsmulleridning kräver vett och omtanke av hästen. Inga djupa dressyrkunskaper.  

Lappar i ridskolan lär ju vara bra ställe att börja på.
Grejen är väl mest att många (inte alla) på en ridskola har ett mål med sin ridning som skogsmulleridning i skogen inte ger.
Det var iallafall det som hindrade mig att hitta "vuxna" ryttare.  
Lycka till!
« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 10:57 av Jean80 »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 09 okt-09 kl 10:57 »
Jag har också haft svårt att hitta, eller rättare sagt, många har hört av sig och en del har provat eller börjat, men ingen har fått fortsätta då hästen inte trivts med dem. De har varit relativt duktiga och vuxna (yngsta 23 år), inga unga nybörjare men det har inte funkat, hästen har skrämt dem och/eller fått en massa olater (frysa fast vid ledning, sticka i hagen, bocka, dra i galoppen, köra upp huvudet i fattningarna. Inte kunna trava alls utan bara vilja galoppera osv.) det har gett mig en massa merjobb att få bort, snarare än hjälp med motion...

Jag gav upp att ta hjälp av andra, minskade ner hästantalet till en enda som skulle tränas (eller, jag fick avliva pga sjukdom men valde då att istället köpa en liten sällskapsshettis som dottern kunde pyssla om istället för en ny stor och ung häst med mkt energi...) och sedan har jag fått prioritera om för att hinna motionera den enda hästen iaf 5 dagar/v.

Jag var själv en mogne och ansvarsfull 13åring då jag började sköta hästar i jourer osv. Men så här i efterhand förstår ja gju att jag bara blev utnytjad. Jag skötte hästar, mockade och fodrade utan någon belöning annat än att "få vara nära hästen", unde rnyår, julafton, sommmrar- Då dög man minsan för lata hästägare :P Varför döda själen och den goda viljan hos unga, den nästkommande generationen ryttare och hästskötare?  

Samma här. Men jag tycker faktiskt inte att jag blev utnytjad, för jag lärde mig mkt och älskade faktiskt att vara med hästarna, och var det ngt det absolut inte gjorde, var det att "döda själen". Snarare tvärt om, jag lärde mig hitta glädjen i att göra jobbet kring hästarna, och i att bara sitta och betrakta deras samspel i hagen...

« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 12:51 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 09 okt-09 kl 15:40 »
Det händer att jag håller med Körven  :o

Särskillt det sista stycket kunde jag skrivit själv....  ::)

Va fasen nu då  ??? 

Det där med åldern har ingen betydelse jag har träffat på 10-12 åringar som kan hantera hästar mycke bättre än 18  till 100 pluss åringar.
Jag ser det inte i antalet år med hästar eller antalet år sedan man föddes,det beror helt på personen hur den är och hur den  fungerar med hästar.
Jag tror man har det med sig sedan födelsen,presis som att vara musikalisk,visst kan man lära sig noter och visst kan man lära sig spela.Men somliga har lättare för det,och somliga lär sig aldrig,när dom spelar låter det som fan.
Min sambo har aldrig hålt på med hästar,men hon hanterade en hingst utan vidare som häst kunniga var livrädda för.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 20 okt-09 kl 22:48 »
Det ær många som ær rædda att rida ensamma. Om du har två læmpliga hæstar som två kompisar kan rida tillsammans så går det sækert lættare. Førslag: Sætt upp ett pris, till ex 500 i månaden før två ridturer i veckan som dom sedan kan få arbeta av på gården om dom vill. Tømkørning ær nyttigt før hæstarna men inte alla tycker det ær kul så om någon ær bra på det så kan kanske två timmars tømkørning belønas med en timmas ridning.

saint206

• Småland
« Svar #16 skrivet: 21 okt-09 kl 20:05 »
tack för tipset, men nu, som ett skänk ifrån ovan, har jag hittat en medryttare!
jag är superglad!
såg henne rida för första gången idag, och jag är nöjd som attan. och pålle uppförde sig bättre än någonsin..tyckte det kändes lite fånigt att han var så himla snäll och go idag, då jag har brett på om honom inför henne för att hon ska förstå att han inte är en gammal trött ardenner..och så beter han sig som en ridskolehäst! det enda jag har att klaga på var väl att hon höll honom och jobbade honom lite mycket, han har ändock stått i tre år och är totalt omusklad..
men så är jag ju känslig när det gäller honom med.. :-[

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 okt-09 kl 21:18 »
Grattis!!!

Är övertygad om att hon bara ville visa framfötterna och få hästen att dansa fint när du tittade på ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

saint206

• Småland
« Svar #18 skrivet: 23 okt-09 kl 13:36 »
ja det är klart.. och så är hon dressyrryttare också.. ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 29 okt-09 kl 21:25 »
Jag fick oxå tag på en medryttare i dag  ;D en djursjuksköterska så det är ju toppen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser