Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234784 gånger)

Zadie

• Västerbotten
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1380 skrivet: 12 nov-12 kl 14:03 »

Jag borde väl posta i hönsglädjetråden istället, känns nästan fult att skriva här... men ni var ju så fina så jag vill berätta att den lilla damen nu är återfunnen, jag är så lättad! Jag har tagit upp dem till vinterboningen i ladugården idag så mina trötta ruggande tuppar får lite semester från hökvakan. De har inte velat gå ut sista veckan.. masar sig ut och håller koll när någon mer livlig dam prompt ska sprätta omkring där ute.

Lijing men oj vad hemskt, tror du att det varit samma sak på allihopa? Stackars små. Jag hoppas verkligen du får ha kvar de små liven som klarat sig så långt! *håller tummarna*
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

bybon

• Västerbotten
« Svar #1381 skrivet: 12 nov-12 kl 22:23 »
fy vad tråkigt :'( :'(
hur gamla är dom?
har du provat ge dom fil?
jag lyckades bota mina som bajsade blod till och med.
med verum hälsofil blandat med havrekli (hade läst det nånstans)
det var bara en som dog av 7 st men det var minst 3 till som hade börjat bajsa ordentligt med blod
och stod uppburrade..
men dom var ganska stora så det var nog räddningen när dom fick det..

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #1382 skrivet: 13 nov-12 kl 08:19 »
Ingen fara! Ska fixa det idag, tack för tipset!  :)

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1383 skrivet: 13 nov-12 kl 09:38 »
Vad hyggliga ni är och hjälper varandra
Hedemorahöns

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #1384 skrivet: 13 nov-12 kl 14:24 »
Man måste det...var stkulle människorasen stå om vi inte ställde upp för varandra? Jo, ännu längre ner i det träsk som vi håller på att gå ner oss i just nu. Hoppas verkligen att jag kan hjälpa ngn annan ngn ggn!

Tänk på att ibland kan bara ett varmt o gott ord hjälpa oerhört för den som får det...o det ordet kostar oss ingenting men är ytterst värdefullt för den som får det!  :)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1385 skrivet: 06 feb-13 kl 14:35 »
I måndags kläcktes en kyckling med tarmarna utanför. Det var bara att pallra sig ut i morgonmörkret och nacka den.  :'(

Igår bestämde jag mig för att min PR Wilhelm måste nackas. Hönorna gillar inte honom, han saknar "allt de är förtjusta i". Befruktningen har vart väldigt dålig. Speciellt med tanke på att han bara har två fruar.

Idag fick jag rädda lilla Viola från att bli ihjälpickad. Hon är tuppen Hugos favorit och saknar en del fjädrar här och där. Imorse när jag skulle släppa ut hönorna hade hon ett blödande sår som de andra hönorna inte kunde låta bli att picka på. Viola är nu i trygghet i en egen bur.

Vad händer imorgon?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Smajsan

• -
« Svar #1386 skrivet: 06 feb-13 kl 15:07 »
Nej vad tråkigt  :( Allt skit brukar komma på en gång tycker jag,så imorgon när det är en ny dag vänder det kanske.
tröst kramar!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1387 skrivet: 06 feb-13 kl 15:15 »
Tråkigt :( :(
hoppas det blir en ljusare morgodag

Jag står också inför beslut ang avlivning på ett par tuppar. jag är inte riktigt i psykiskt skick för att ta hand om det nu, men de närmaste dagarna måste jag göra något.
Jag funderar på att plocka ihop hönsen som inte hör till någon avelsgrupp och sätta dem och tupparna i en box tills vidare.
 :-\
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Smajsan

• -
« Svar #1388 skrivet: 06 feb-13 kl 15:27 »
Avvakta tills man mår och känner sig bättre, det är min melodi. Och att få och ta imot hjälp av andra är också en bra grej, som inte är så lätt alla gånger. Tänk vad skönt om man inte tänkte så mycket hela tiden,då skulle allt gå som en lek tror jag. Lite OT men ibland är det jobbigt att vara stark mitt i skiten,när man känner att nu får det vara bra och vad kommer det att hända för skit i morgon. imorgon vänder kanske allt,men det är det sista man tror då.
Lycka till och ta det lugnt,alla beslut kan man besluta om imorgon också  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina W

• Värmland
« Svar #1389 skrivet: 08 feb-13 kl 17:22 »
Min gamle goe tupp Mats ær har blivit besegrad av Halvard ungskrutt. Dom måste ha slagits, men såg inget. Mats var heller inte skadad, men en dag høll han sig undan flocken. Funderade på om han var sjuk och tog in honom i transportburen och gav honom en massa gott. Han vrækte i sig och satt dær och glænste! Bytte och tog in Halvard istællet och då var som førr... Tills ungskrutt kom løs igen. Det førsta han gjorde var att pippa två høns utan att be dom om lov, och Mats bara hoppade upp på bænken och tittade sorgset på utan att sæga ett pip. Lider med honom. Jag ær ledsen før det hær før jag har ingen avkomma efter Mats och jag hoppas och tror att ett par av dom nya hønsen ska ruva. Mats ær vackert mørkrød och tam. Den unge har smutsgul hals och ær inte alls tam. (Han och syrrorna ær ændå ngt lugnare æn då jag køpte dom, men riktigt tama blir dom aldrig).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1390 skrivet: 08 feb-13 kl 21:17 »
Jag tycker det låter som om Halvard ungskrutt smakar alldeles väldigt gott!!! En tupp perfekt för grytan >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1391 skrivet: 08 feb-13 kl 23:33 »
Blir det inte bättre stämning så tycker jag att du ska se till att Mats blir kvar.
www.dissolve.blogg.se

Nina W

• Värmland
« Svar #1392 skrivet: 09 feb-13 kl 04:55 »
Jag tycker det låter som om Halvard ungskrutt smakar alldeles väldigt gott!!! En tupp perfekt för grytan >:D

Svar: Jag hæmtade honom och tre høns ca 45 mil hemifrån i høstas. Genbankshedemoror av en ras-gren som jag gærna vill ha så dærfør tænker jag ha tålamod med honom ett tag till. Mats har visserligen också intyg, men han blir sju i år. I høstas ville en tjej ha befruktade ægg och jag sa som det var -att det ær lite si och så med potensen. Visade sig att han bara parat sig med en av hønsen -kænner igen hennes ægg! Han var visserligen ngt mer i farten på våren men åldern tar ut sin rætt. Om någon høna visar ruv-intresse så tænker jag gøra ett provosoriskt hønshus till honom och två av hans favoriter. Då borde det i alla fall bli några befruktade ægg och førhoppningsvis en rød arvtagare.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #1393 skrivet: 09 feb-13 kl 10:16 »
"Om någon høna visar ruv-intresse så tænker jag gøra ett provosoriskt hønshus till honom och två av hans favoriter. Då borde det i alla fall bli några befruktade ægg och førhoppningsvis en rød arvtagare."    - det där  tycker jag låter väldigt sympatiskt och bra! ;)

Håller tummarna att du hinner få en fin avkomma efter Mats. Ett fint temperament går ofta i arv. Lycka till Nina !
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1394 skrivet: 09 feb-13 kl 15:58 »
Ja, då hamnar saken i ett annat läge  :-\ och det är kanske inte heller så konstigt att ungtuppen tar över. Håller tummarna för att han lugnar ner sig  :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1395 skrivet: 19 feb-13 kl 18:50 »

Vila i frid pyret :'(
www.dissolve.blogg.se

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #1396 skrivet: 24 feb-13 kl 17:01 »
Kom hem med en ny tupp igår kväll  :) å får se att min gamle tupp ligger på sidan framför vattenskålen.. tog upp han i famnen å då tog han sitt sista andetag..  :'( andra orpingtonen som dör för mej sen nyår.. skit också  :(

Smajsan

• -
« Svar #1397 skrivet: 24 feb-13 kl 21:32 »
Nej vad ledsamt! Kramar  :'(

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1398 skrivet: 25 feb-13 kl 08:12 »
Kom hem med en ny tupp igår kväll  :) å får se att min gamle tupp ligger på sidan framför vattenskålen.. tog upp han i famnen å då tog han sitt sista andetag..  :'( andra orpingtonen som dör för mej sen nyår.. skit också  :(
sådant svider i hjärtat  :'(
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1399 skrivet: 25 feb-13 kl 11:46 »

Oj, bäbistuppen då :'(
Men det var skönt att han dog i din famn. Trygg och kärlek.
Skickar kramar
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser