Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234361 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1360 skrivet: 23 okt-12 kl 16:39 »
Ensilageskyddsnät? Var när hur...måste man inte köpa jättemkt då? Vad kostar det? Var köper jag det?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #1361 skrivet: 23 okt-12 kl 20:19 »
Jag blir så less. Kommer hem från att ha varit borta sedan i Fredags och någon har slitit ur kontakten till min kläckare. Alla 50 äggen kalla, de skulle kläckas om några dagar. Massa ägg från våra GM:ar man haft trassel med och nu äntligen var så glad över att ha fått lite ordning på och såg så fram emot kycklingarna och få komma vidare i aveln - ÅT HELV*TE. Ytterligare ett års försening i planeringen då ...  Lös igenom alla äggen och är typ 3 Mille Fleur som lever, allt annat i kläckaren är dött.

Det räcker nu. Kan man inte få vara glad över något mitt i allt annat elände utan att det ska behöva saboteras också.

Går och lägger mig och bölar vid tv:en.  >:(  :-\  :'(

hur kan ett helt år vara förstört bara att lägga in 50 nya ägg du kommer kanske 50 dagar eller så efter men det är ju inte så farligt

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #1362 skrivet: 23 okt-12 kl 20:27 »
Ibland kan det ju ha hänt andra saker som gör att "små petitesser" blir till oöverstigeliga hinder...vi vet ju inte heller hur mkt det har jäklats med aveln för Linkoso tidigare.

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Henevi

• Västmanland
« Svar #1363 skrivet: 30 okt-12 kl 14:00 »
Deppar efter att min fina ruvhöna lavendelfärgade, svartkammade Madeleine blev ett offer för höken. Han mötte mig i grindhålet den fulingen. Jag hade kunnat bjuda på både en och två ungtuppar som ändå ska tas bort. Men min fina ruvhöna ...... :'(

Smajsan

• -
« Svar #1364 skrivet: 30 okt-12 kl 23:31 »
Ååh!Nej inte en till...jäkla hök  >:D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #1365 skrivet: 31 okt-12 kl 14:47 »
I förrgår flyttade jag in sex kycklingar på 7 veckor till lekstugan i en egen avdelning med kompostgaller och lampa, utanför avdelningen går en Chabo-tupp och en dvärgblandrashöna. Gick fint i två dagar men idag när jag kom hem hade alla 6 kycklingar tagit sig ut ur den egna avdelningen och 4 av dem låg döda i lekstugan :'( Dessvärre var det mina 3 dvärgwyandotter som jag var så glad över+ en blandis. Har inte sett några tendenser från tuppen innan att han var förbannad på kycklingarna och han jagar inte de två som nu är lösa i lekstugan med tuppen! Jag vågar inte chansa, fixar ett annat galler som är tätare och stänger in dem igen.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1366 skrivet: 31 okt-12 kl 16:37 »
Har inte sett några tendenser från tuppen innan att han var förbannad på kycklingarna och han jagar inte de två som nu är lösa i lekstugan med tuppen!

Uteslut inte blandishönan som gick ihop med tuppen. Vanligare att hönor kan vara elaka satkärringar som kan skada eller i värsta fall döda än att tupparna gör något.

Men 4 av 6 döda 7 veckors ... Vid 7 veckor är de ju inte så jättesmå längre. Måste varit en riktig sur en de hamnat ihop med.  :-\ Hur såg de döda ut? Om de är hackade till döds så lär det ju synas (sår/blod/blåmärken/bortdragna fjädrar), huvudet brukar de sikta på.

« Senast ändrad: 31 okt-12 kl 16:41 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #1367 skrivet: 31 okt-12 kl 18:24 »
Jag tittade inte så jätte-noga på dem tyvärr, men såg att det fattades fjädrar på några små fläckar, de var inte blodiga, det såg inte ut som något "slagfält" men lite fjädrar låg här och där och de döda kycklingarna. Blandishönan är kläckt veckan efter midsommar så hon är inte heller riktigt vuxen, kan det ändå vara hon? Vet inte om jag törs släppa ut kycklingarna till dem igen men det blir så få om det bara blir tuppen med sin höna i lekstugan i vinter och Chabo-tuppen kan inte gå in i hönshuset med Hedemora tuppen, han hugger honom direkt!
Kanske ska släppa 4 vuxna Isbarer med Chabon + en Isbartupp om jag hittar någon.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1368 skrivet: 31 okt-12 kl 22:20 »
I förrgår flyttade jag in sex kycklingar på 7 veckor till lekstugan i en egen avdelning med kompostgaller och lampa, utanför avdelningen går en Chabo-tupp och en dvärgblandrashöna. Gick fint i två dagar men idag när jag kom hem hade alla 6 kycklingar tagit sig ut ur den egna avdelningen och 4 av dem låg döda i lekstugan :'( Dessvärre var det mina 3 dvärgwyandotter som jag var så glad över+ en blandis. Har inte sett några tendenser från tuppen innan att han var förbannad på kycklingarna och han jagar inte de två som nu är lösa i lekstugan med tuppen! Jag vågar inte chansa, fixar ett annat galler som är tätare och stänger in dem igen.
Du har inte råttor? Chabotuppar brukar vara super snälla mot kycklingar. Jag har faktiskt aldrig haft någon sådan tupp som har varit dum mot kycklingar...Det känns lite skumt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1369 skrivet: 31 okt-12 kl 22:26 »
Chabotuppar brukar vara super snälla mot kycklingar. Jag har faktiskt aldrig haft någon sådan tupp som har varit dum mot kycklingar...Det känns lite skumt.

*Håller med*

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #1370 skrivet: 31 okt-12 kl 23:18 »
Vad tråkigt allt som hänt er, speciellt du Sandra.. Du som redan har så jobbigt..

Har inte skrivit i denna tråd på hurlängesomhelst men nu kan jag skriva lite..

1. Maja ruvade i somras, 4 kycklingar fick hon, 1 försvann, troligen hittade ut genom nån liten glugg, o blev tagen av katt. De andra 3, blev tuppar..
2. Köpte 2 Bruna Leghorn på Byledagen, denna ena är inte så smart, och är os tupparna i stallet hela tiden. Men nu när vi nackar lite varje dag (1-2 om dan kanske :P) så får inte tupparna gå ut - blir så svårt att få tag i dem då. Så jag fångade henne, stoppade in i hönshuset, så fick inte de gå ut igår, för hon skulle fatta vart hon bodde. öppnade idag, hon var inne mesta av dagen, men sen när jag kom ut o stängde, hade hon hoppat ut.. O troligen inte hittat tillbaka, eller så ville hon inte tillbaka, o hon kommer inte in till tupparna, eftersom det är stängt, så hon sover nog ute.. Hoppas jag...

Har säkert hänt mer, men inget jag kommer på..

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1371 skrivet: 01 nov-12 kl 18:04 »
Hök  >:D har hittat min hönsgård. Det är nät över så den kommer inte in, men mina hönor gillar att vara ute i trädgården. Vet inte om jag vågar släppa ut dom nu... vill gärna ha dem kvar på kvällen....
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #1372 skrivet: 01 nov-12 kl 23:34 »
Elinor, häng upp CD.skivor i träd, brukar skrämma iväg luftburna fåglar (har jag hört, har inte det problemet, så aldrig provat).. Men ha hönorna i gården ett tag, nu på hösten är det ungar som jagar, o de tar helst de lätta bytena..

Leghorn hönan som var på rymmen har nu hittats.. Eller ja, fjädrarna från henne.. Räv..

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #1373 skrivet: 02 nov-12 kl 17:42 »
Jag tror det var Chabo-tuppen som hade ihjäl dem för när jag släppte honom med en för honom ny Chabo-höna var han väldigt elak mot henne och jagade, nöp och hackade på henne i flera dagar innan han gav sig (hönan finns inte kvar)! Så gjorde han även med den nya unghönan jag släppte med honom, jagade och hackade i början men efter ett par dagar slutade han.
Råttor har jag inte här ännu i alla fall! Men det kanske är så att jag ska ta väck tuppen, har ju ingen liten renrasig höna till honom längre och de 3 dvärgwyandotterna är ju döda nu!

Luff

• Västergötland
« Svar #1374 skrivet: 04 nov-12 kl 20:01 »
Ensilageskyddsnät? Var när hur...måste man inte köpa jättemkt då? Vad kostar det? Var köper jag det?
Granngården har det, säkert andra lantbruksfirmor också.
Jo man köper en stor rulle men den kostar inte mycket 8x25 m 620 kr.
//Luff

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1375 skrivet: 10 nov-12 kl 11:13 »
F-N min stora fina vita Kochin unghöna låg död vid mattråget när jag gick förbi andra gången nu på förmiddagen. Alldeles blålila i huvudet och fortfarande varm. Hon hade satt mat i halsen och kvävts när jag var ute och såg till ankorna och gässen. Ååååååååååååååå vad jag önskar att jag haft ögon i nacken eller glömt något så jag hade gått förbi ett par minuter tidigare.   :'( :'( :'( :'(

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Minimika

• Västerbotten
« Svar #1376 skrivet: 10 nov-12 kl 23:17 »
Jag blir så ledsen för alla er som förlorar kycklingar och vuxna av alla möjliga anledningar!
Inser att jag haft tur med  mina! Visserligen har både räven och höken varit på besök och dödat en del men i övrigt har alla varit friska och krya.
Önskar alla en mer tursam höst och vinter!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #1377 skrivet: 11 nov-12 kl 13:07 »

Hade precis kommit in efter att ha varit och tittat till de små liven när jag hörde tupparnas larm, tittade ut och ser en hök sitta på en stolpe med tupparna irrandes omkring under, inte en höna i sikte. Rusar ut och vrålar så höken sticker (skrämde eventuellt samtliga djur inom en mils omkrets på köpet tyvärr) och går ut och ser till så tupparna kilar in i hönshuset med. Alla äldre damer är där men mina tre nyaste dvärg kochiner födda i maj saknas. Vi har letat och letat, två är återfunna men en saknas än. Jag hoppas febrilt att hon bara gömmer sig någonstans då hon är svart och kan vara svår att hitta och jag hittar inga svarta fjädrar på marken någonstans som antyder att hon blivit tagen.

Det är massor med gråvita fjädrar precis utanför hönshuset som sannolikt är ena tuppens som i så fall för andra gången på kort tid försvarat sin flock mot höken. Tänk vad tuff han är min lille dvärg kochin Sören fast han är minst förutom nya små damerna av samma ras, min andra tupp är dubbelt så stor men har aldrig förlorat en fjäder i sådana här sammanhang.

Snälla lilla hönan säg att du lever där ute och att vi kommer hitta dig före det skymmer!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1378 skrivet: 11 nov-12 kl 13:48 »
*håller tummarna*

Det kan säkert vara så att hon gömmer sig någonstans, våra har varit otroligt uppfinningsrika med att gömma sig när vi haft hökbesök.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Luff

• Västergötland
« Svar #1379 skrivet: 11 nov-12 kl 20:10 »
Fick nacka en av gammelblommorna idag. Kunde inte gå och var ordentlig avmagrad - gick på någon vecka. I söndags var hon ute på gården med dom andra.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser