Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235407 gånger)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1400 skrivet: 25 feb-13 kl 20:31 »
Hoppas det går bra med nya tuppen :)

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1401 skrivet: 04 mar-13 kl 16:35 »
Finaste hönan Lillian är nu ett minne blott efter att hökjävlen kom på besök. En höna till är spårlöst borta.

Varför ska det vara just favoriten som stryker med? Kunde den inte tagit ungarnas gudvetvadblandningsomskullevartrenrasigmensomjagintefårgöramigavmedförjaglovadeattintegöradet? Eller en stygg PRhöna?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #1402 skrivet: 04 mar-13 kl 21:06 »
Hoppas det går bra med nya tuppen :)

Tack, ja det går super bra ;D han gör åtminstone tuppjobbet ordentligt  o:)

Ängesgården å Neinor: Tack  :) Tur att man har alla er här på alternativ ibland  :-[

Tärnabonden

• Västerbotten
« Svar #1403 skrivet: 05 mar-13 kl 17:12 »
Är ledsen för att vår bruna lohman höna fick åka till hönshimlen idag :'(, hon och en annan höna krockade då de hoppade ner från sittpinnen samtidigt och hon gjorde illa ena benet. Efter tre dagar inomhus med vård och omsorg (jag hoppades det bara var en sträckning eller stukning) så såg vi ingen förbättring utan hon låg mest ner och då ville jag inte hon skulle lida mer, stackarn :/ nu har vi bara tre bruna brudar kvar  :(

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1404 skrivet: 05 mar-13 kl 19:15 »
usch :(
Min lilla meshöna är  av samma anledning.  Det är något som är fel med hennes ena ben.
Just nu är hon pigg och vid gott mod, men jag tror inte att det kommer att fungera  :'(
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #1405 skrivet: 16 apr-13 kl 15:06 »
I förmiddags när jag kom ut till hönsen hade två av mina 3-veckors kycklingar, som går i en separat inhägnad inne i hönshuset, lyckats hitta ett hål i nätet och tagit sig ut till de stora hönsen. De var riktigt illa hackade på ryggen! Tydligen hittade de inte in genom hålet igen. Jag sprutade dem med tjär-sårspraj och satte tillbaka de små till sina kompisar. Den ena kycklingen (den som var minst skadad) sprang omkring som vanligt medan den mest skadade bara satt uppburrad i ett hörn. De mest skadade är både pickad på ryggen och på sidan av halsen och har en liten skada på ögat men det verkar bara vara ytliga skador, i alla fall. Men varför ger de andra hönsen sig på små kycklingar?

Så nu sitter jag här med en ensam liten kyckling. Den piggade på sig ordentligt när jag tvingade i den lite vatten och den har t.o.m. ätit lite. Jag törs inte sätta in den till de andra än. De andra kycklingarna börjar ju instinktivt att picka i såren så fort de får möjlighet. Vad kan jag göra?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1406 skrivet: 17 apr-13 kl 11:16 »
så länge den har sår så ska den inte vara med de andra, höns är kannibaler >:D inte alls snälla jämt.
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

asta

« Svar #1407 skrivet: 21 apr-13 kl 22:01 »
"Släpp inte ut hönsen" sa jag, eftersom de ruvande hönornas ägg började kläckas. Ändå öppnades dörren till hönshuset för att det var så fint väder (de har hönsgård, men föredrar friheten utanför). Med öppen dörr kommer inte bara hönor ut utan också katter in. De två små nykläckta är puts väck  :'(  Hönsen ligger kvar på var sin hög ojämnt värpta ägg och vi hoppas att det kommer att kläckas fler. Så tråkigt med de små!!! Dumma katter!!!!!

Mimie

• Gäst
« Svar #1408 skrivet: 13 maj-13 kl 19:50 »
Jaha, då var det min "tur" att få besök av räven. Hade precis släppt ut hönsen efter jag kommit hem från jobbet. Och gick in för att gå på toa. Då kommer det lömska eländet och tar en av hönorna.  :'( Så  nu har jag bara tre stycken kvar, och de får lov att vara instängda ett bra tag framöver. Nu när det äntligen börjar bli mysigt för dem att vara ute!  :( Skit också!!!  >:(

Smajsan

• -
« Svar #1409 skrivet: 13 maj-13 kl 22:40 »
Vad tråkigt Mimie  :-\
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #1410 skrivet: 15 jun-13 kl 11:45 »
Inte nog med att skatorna tar våra ägg, idag har dom tagit tre kycklingar inifrån hönshuset. När vi var i trädgården! Trodde hönan skulle vakta dom mot inkräktare,men där hade jag fel...
Kommer det en haj - simma fortare.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1411 skrivet: 15 jun-13 kl 12:31 »
......å här är befruktningen usel trots ett ihärdigt nuppande. 1 kyckling i första ruvningen, 2 i andra, 3:e ser inte ut att bli något å fjärde får vi se om sådär 10 dar. Gick till skogs med 16-18 ruvade ägg igår, i ett var det en nästan färdig kyckling, inget i de andra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1412 skrivet: 18 jun-13 kl 09:52 »
alla tuppar har nog inte spermier som är goda nog att befrukta ägg
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #1413 skrivet: 18 jun-13 kl 10:54 »
Missade visst en höna när jag stängde hönshuset igår kväll. Idag fattas ett leghorn och en massa vita fjädrar i ett spår mot skogen skvallrar om vart hon tagit vägen. Jäkla skit. Hon värpte bra och var kul att ha att göra med.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #1414 skrivet: 21 jun-13 kl 09:21 »
Rävungarna ska ju också de ha mat...men vad gör man när man vaknar på Midsommaraftons morgon o småtösernas dvärgkochins är borta, bara en stor dunhög kvar. De gråter blod...har lovat dem nya men det får vänta. Är arbetslös över sommaren o till hösten väntar förmodligen plugg så örena måste hållas hårt i, har fler som måste ha mat.

Hoppas på att sista kläcket för sommaren, med just kochinägg ska gå bra. De flesta är dock från en ensamhöna så hur befruktningen är kan diskuteras. Har virkonat de barnen tog in igår o ska slänga in dem i kläckaren också. Håll tummarna är ni snälla!

Skit också! Själv var jag barnsligt förtjust i Täppas Tupp...en tjusig vit en med lite svart i stjärtfjädrarna...från Valliden...  :'(

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Nina W

• Värmland
« Svar #1415 skrivet: 26 jun-13 kl 19:40 »
Jag hade en höna som ruvade och i tisdags skulle tiden vara ute. Men hon hade valt en hylla med lågt i tak = omöjligt att göra tillräckligt hög kant så att ingen kyckling skulle kunna först hoppa upp på mammas rygg och så hoppa över kanten ut ur redet. Dessutom konkurrerade hennes syster om äggen - ibland var det Elvy och ibland Tyra som ruvade och då låg den andra bredvid, men det var ju Elvy som först började så jag tyckte att äggen var hennes. Dessutom är hon lite tamare och har lugnare temprament. Så i söndags innan jag skulle åka till Norge och jobba så nätade jag in redet och satte in mat o vatten. Tänkte att en yta på ca 25 cm x 125 cm är ju lite väl trångt, men trodde det skulle gå. Och hönsskrället kanske hade accepterat sitt öde om jag stängt tillräckligt väl, men nu vet jag hur platt en höna kan göra sig om hon verligen vill... Hon lyckades slingra sig över nätet och ut men inte ta sig in igen. Nu ligger äggen kalla och döda. Och mina höns värper nästan inget så än om Deri blir sur - hon har velat av o till, eller Elvy vill igen, så blir det svårt att få ihop tillräckligt många ägg. Och tama, fina Anna har dött. Men hon har haft äggledarproblem till och från hela sommaren så jag är inte direkt överaskad för det. Skönas tre kycklingar växer så det knakar och än ser ingen tuppig ut - vågar man hoppas att alla tre är höns? Men dom är bara knappt en månad så det är inte lätt att veta.
« Senast ändrad: 27 jun-13 kl 12:10 av Nina W »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1416 skrivet: 27 jun-13 kl 01:15 »
Räven ,,det eviga gisslet har varit här!!
Jag blir så lessen när mina vackra fåglar blir dödade  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

• Värmland
« Svar #1417 skrivet: 27 jun-13 kl 12:16 »
Räven ,,det eviga gisslet har varit här!!
Jag blir så lessen när mina vackra fåglar blir dödade  :'(

Elnät stänger räv och alla andra fyrbenta ute - det har jag tjatat om många gånger nu. Investera i det så får räven gå med lång nos utanför!

Mötte min djurvakt-granne i morse. Hon sa att hon gått in hönshuset ändå - trots sin astma, och gett ruvhönan vassarv. Hon sa det inte, men jag tror hon rymde från sin hylla då. Familjen flax heter inte så utan orsak, dom är snabba och inpulsiva och låter sig inte stoppas om dom väl satt fart... Springan mellan nätet och taket verkar vara för smal för att hon ska kunna ta sig över. Men det är inget lås på luckan i bortre delen av redet, bara fjäder. Om hon pressat riktigt hårt mot den så kan hon kanske fått upp den och så har den slagit igen efter henne... Allt ska man försäkra sig om ifall man ska få naturruvade kycklingar som går att genbanksansluta. Jag förstår dom som tycker det är underbart tryggt med ruvmaskin!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1418 skrivet: 07 jul-13 kl 21:42 »
Jag räknade fel på kläckdatum, trodde äggen skulle kläckas i morgon som tidigast. Men när jag kom hem idag hade alla tre ägg under ena hönan kläckt men två kycklingar var döda.  :'( i redet låg ett nyvärpt ägg så jag misstänker att hönan som lagt det haft ihjäl dem.I det andra redet hade en annan höna tre ägg. En kyckling levde och det är hålslag i båda de andra så det finns hopp att de överlever iaf.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tomtabacken

• Västergötland
« Svar #1419 skrivet: 26 jul-13 kl 19:25 »
En av mina faverollehönor såg lortig ut i baken idag och det visar sig vara framfall. 😢Hon är nu i hönshimlen. hon la ägg senast igår. Nu undrar jag om det är ok att äta köttet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
krokodil, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser