Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköljmedel  (läst 13450 gånger)

Marit

• Värmland
    • gersgården
Sköljmedel
« skrivet: 06 okt-09 kl 07:47 »
Jag har börjat använda tvättnötter istället för vanligt tvättmedel och det verkar fungera bra men nu det här med sköljmedel. Jag tycker det är svårt att vara utan doften men vill inte längre använda sköljmedel eftersom en ingrediens verkar ha samband med uppkomsten av psoriasis som jag har tidvis. Ättika har jag läst ska funka men det är väl mest för mjukhetens skull? Eteriska oljor har jag också hört ska funka men när jag tänker på olja och tyg finns rädslan för fettfläckar där. Eller späs det ut såpass att det inte fläckar? Går det att använda de oljorna som säljs på hälsokosten eller måste man beställa de oljorna som finns hos tvättnötsförsäljarna?? ??? Många frågor.. :)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Sköljmedel
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 15:45 »
Eteriska oljor är inte feta så du kan lugnt använda dig av dem.
Det går utmärkt att köpa dem i hälsokostbutiken, det enda som ev skiljer dem från de du sett när du köpt dina tvättnötter är fabrikatet.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Varghjärta

• Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 17:40 »
Ursäkta min okunnighet, men vad är en tvättnöt?
Aldrig hört ordet förr ens... ???
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 18:25 »
Måste bara få säga att jag har aldrig förstått mig på skölj/mjukmedel. Varför ha en lukt på kläderna, minst 2 andra på kroppen (tvål/parfym/deo...) och förmodligen ett par i håret också (schampoo, spray...) Vilken blandning. Jag vill att min tvätt ska lukta nytvättad, inte exotiska blommor. Likadant med disken varför äta på tallrikar som luktar.
Men det är bara jag, ni andra gör givetvis som ni vill  ;)

kattfot

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 18:33 »
Varghjärta; tvättnötter är en slags nötter som växer på olika ställen i Asien, t.ex på Himalayas sluttningar.
De ser ut ungefär som muskotnötter fast de är glansiga och innehåller saponiner. När man blöter upp dem i varmt vatten frigörs saponinerna och man kan tvätta med dem. Om man tvättar i tvättmaskin slänger man bara in ett gäng nötter, ev. i en liten tygpåse så att man kan hålla ordning på dem efteråt. om man vill tvätta för hand kan man göra ett avkok genom att koka ur nötterna. Avkoket kan man även använda som schampo eller rengöringsmedel.
En jättebra grej, tycker jag. De kommer visserligen långt bortifrån, men är väldigt dryga och effektiva. Jag använder inget sköljmedel eller olja alls för jag tycker att kläderna luktar bra ändå.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 18:48 »
Använder tvättsåpa, behöver inget sköljmedel.
T.o.m sonen accepterar detta och tycker att allt är mjukt.
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 07:24 av Lycka »
Hedemorahöns

Varghjärta

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 18:58 »
Varghjärta; tvättnötter är en slags nötter som växer på olika ställen i Asien, t.ex på Himalayas sluttningar.
De ser ut ungefär som muskotnötter fast de är glansiga och innehåller saponiner. När man blöter upp dem i varmt vatten frigörs saponinerna och man kan tvätta med dem. Om man tvättar i tvättmaskin slänger man bara in ett gäng nötter, ev. i en liten tygpåse så att man kan hålla ordning på dem efteråt. om man vill tvätta för hand kan man göra ett avkok genom att koka ur nötterna. Avkoket kan man även använda som schampo eller rengöringsmedel.
En jättebra grej, tycker jag. De kommer visserligen långt bortifrån, men är väldigt dryga och effektiva. Jag använder inget sköljmedel eller olja alls för jag tycker att kläderna luktar bra ändå.

Lustigt, jag har bott i norra Indien i 12 år - och aldrig ens hört om dem! (och jag bodde långt ute på landsbygden, bland lokalbefolkningen också...)

Men det låter ju som en bra grej!

Sköljmedel har jag aldrig använt - förstår inte mig på grejen; tvätten ska ju bara bli REN. Jag använder också tvättsåpa, för övrigt.

Deo förstår jag mig heller inte på! Och knappt parfym heller. Samma sak där - man ska ju bara hålla sig ren! :D

Och så alla dessa schampon och grejer... :o Jag använder ETT flytande milt tvål - eller såpa, faktiskt. Tvätta sig i grönsåpa tycler jag funkar alldeles utmärkt! Särskilt då man är rejält smutsig. Otroligt effektivt.

Hundarna får sig också ett bad i grönsåpa då och då. Det hämmar också parasiter, kvalster, stöter bort fästingar... -  rent av motverkar skabb har jag hört! Och det ligger nog något i det - för en sommar då typ alla hundar i området hade rävskabb minst en eller två gånger - var alla mina hundar HELT opåverkade, och det var ändå de som sprang i skogen varje dag... i timmar, lösa. Medans de andra hundarna på sin höjd fick sig en koppelpromenad runt byn; Så om nu inte skabb härrör från uttråkning, så... ;)
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

kattfot

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 19:44 »
På kort hår och dreadlocks funkar såpa jättebra.
Tvättar man sitt långa hår i såpa får man snart klippa av det pga alla tovor som blir i det.
Min personliga erfarenhet är att såpa inte är bra för huden, men det finns lite olika uppfattningar om det. Jag har eksem så jag använder hellre grejer ett PH-värde närmare hudens eget, dvs surt. Såpa är ju rätt kraftigt basiskt.
Visste ni att dagens grönsåpa är exakt samma produkt som gulsåpa men med ett grönt färgämne?
Förr gjorde man grönsåpa av hampa och gulsåpa av tall, men idag görs allt av tallolja och färgas för att "passa konsumenterna". Bojkotta tramset och köp gul såpa (eller gör egen)!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Varghjärta

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 06 okt-09 kl 20:00 »
Tvättar man sitt långa hår i såpa får man snart klippa av det pga alla tovor som blir i det.
Min personliga erfarenhet är att såpa inte är bra för huden, men det finns lite olika uppfattningar om det. Jag har eksem så jag använder hellre grejer ett PH-värde närmare hudens eget, dvs surt. Såpa är ju rätt kraftigt basiskt.
Visste ni att dagens grönsåpa är exakt samma produkt som gulsåpa men med ett grönt färgämne?
Förr gjorde man grönsåpa av hampa och gulsåpa av tall, men idag görs allt av tallolja och färgas för att "passa konsumenterna". Bojkotta tramset och köp gul såpa (eller gör egen)!

Jag har sällan mycket hår, typ crew cut - på sin höjd!

Och jag har mycket torr hud - och såpa funkar bra! Det är väl något återfettande... känns så. Jag HATAR hudkrämer. De är SÅ äckliga!  >:(

Däremot har jag aldrig vetat - och alltid undrat, VAD som är skillnaden mellan gul och grönsåpa. Att de båda nu görs av tall visste jag... men INGEN har kunnat säga skillnaden. Och det är alltså ingen. Utom färgämne nu i grön. Meningslöst. Så då får det bli gulsåpa framöver! (även om grön är min favoritfärg - haha!)

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 09:25 »
Då ska jag leta rätt på mina eteriska oljor :) Det räcker med ett par droppar antar jag
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 10:05 »

Talade för många år sedan med en kille som sålde parfymråvaror och även aromämnen. Tydligen är dagens såpa så ren, att den inte luktar såpa längre och är luktsatt med såpadoft.

kattfot

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 10:17 »
Edgar; det är olika för olika fabrikat.
Om de innehåller parfym så står det på innehållsförteckningen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 14:13 »
Tack, för många år sedan fanns det inte innehållsförteckning på såpan.  Tänkte inte efter innan jag skrev, blev så ivrig när jag läste om färgämnena som du skrev om.

lauralisa

• -
« Svar #13 skrivet: 11 okt-09 kl 19:59 »
Ugh, har HELT slutat med sköljmedel, förutom när man måste, som när jag tvättar ull. Har aldrig fattat grejen med sköljmedel, tycker bara det känns "kladdigt" liksom. Jag VILL att tvätten ska bli sträv när dne torkar, det är då den känns ren ju! :)

Sköljmedel är för övrigt otroligt miljöfarligt, så med tanke på hur onödigt det är, borde alla sluta med det bums! ::)

Förr har jag använt mig av följande: de kläder som ska torktumlas kan behöva lite sköljmedel för att man ska slippa staticiteten. Jag har en sprayflaska med utspätt sköljmedel (ca 50:50 SM:vatten) som jag antingen har sprayat direkt på den våta tvätten i torktumlaren, eller spraya ner en speciell trasa/handduk som får åka med i tumlaren. Ett par tre sprayningar räcker! På detta sätt får man doften och mjukheten, men det går åt 90% mindre sköljmedel!
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

puddleglum

• Rymdbasen
« Svar #14 skrivet: 20 okt-09 kl 07:31 »
Däremot har jag aldrig vetat - och alltid undrat, VAD som är skillnaden mellan gul och grönsåpa. Att de båda nu görs av tall visste jag... men INGEN har kunnat säga skillnaden. Och det är alltså ingen. Utom färgämne nu i grön. Meningslöst. Så då får det bli gulsåpa framöver! (även om grön är min favoritfärg - haha!)

På Grummes hemsida kan man läsa följande:

Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

Om arbete vore så fint och förädlande som det påstås, så hade säkerligen dom rika lagt beslag på allt arbete för längesedan.

johe71

« Svar #15 skrivet: 20 okt-09 kl 14:03 »
Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

jag har för mig att jag har hört att man inte skura trägolv med den [moderna] gröna såpan pga att träet kan ta åt sig färgämnet... men det kanske bara är en myt?

Sköljmedel har jag aldrig använt - förstår inte mig på grejen;

den största poängen med sköljmedel är väl att göra tvätten mindre statiskt elektrisk... jag minns en gång när jag tvättade en "luddig" filt utan sköljmedel eftersom det var slut... den filten fick jag tvätta om med sköljmedel så snart jag hade köpt det för det var så statiskt laddad så den var oanvändbar

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #16 skrivet: 20 okt-09 kl 15:15 »
Jag är allergisk för alla sköljmedel även de som ska vara mer skonsamma. Jag måste säga att visst ser mina svarta kläder lite dammigare ut, men i övrigt så är det inga större problem att leva sitt liv utan sköljmedel. Ättika använder jag för kläder som kan ha dålig lukt som har svårt att gå bort i maskin, tex röklukt, rekommenderas varmt.
elliha.blogspot.com

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 okt-09 kl 09:37 »
Jag använder aldrig sköljmedel (och har aldrig gjort det) och jag jobbar i modebranschen. Nu vet jag inte om någon mer än jag på det här forumet som då och då använder kläder med syntetiska fibrer, men jag vill bara uppmana er som eventuellt gör det att absolut inte använda sköljmedel just till dessa. Oftast är det just till syntetkläder många vill ha sköljmedel, för att plaggen inte ska bli elektriska, med sköljmedlet torkar ut de syntetiska fibrerna så att tyget småningom ser torrt och sprött ut. Om ens syntetplagg är elektriska bör man helt enkelt byta ut dem, för då är de av för dålig kvalitet, och är antagligen inte heller särskilt behagliga att bära. (Hoppas det här inte lätt snobbigt, för det var inte meningen! ;)) Inte heller tex fleecefiltar går med sköljmedel här hemma, men oavsett hur man tar hand om det tycker jag aldrig att fleece håller sig snyggt i längden.

För övrigt tvättar de flesta av oss våra kläder alldeles för ofta, och det är tvättningen mer än användandet som sliter ut kläder. Investera i en riktigt bra klädroller (det finns stora kvalitetsskillnader) och en klädborste, samt ta för vana att bara tvätta just fläcken ifall ett i övrigt rent plagg får en fläck. Sorry, nu blev det OT, jag svävar så lätt ut när det gäller klädvård! :)

Edit: Dålig lukt i kläder kan försvinna om man hänger dem nära en värmekälla. När vi hade "vanliga" element hängde jag ofta rökluktande kläder där (innan det välsignade rökförbudets tid).
« Senast ändrad: 26 okt-09 kl 09:38 av Appeltorp 13 »

Egge

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 24 apr-10 kl 17:20 »
Använder aldrig sköljmedel själv, tycker inte om lukten, hänger min tvätt ute :)...men ibland så kanske man behöver ha lite mjukare tvätt och att det inte blir elektrisk då kan man använda äppelcidervinäger istället för sköjlmedel. jag brukar ta en skvätt :).. och det funkar bra.......

ättika brukar jag använda när jag ska tvätta mina ullplädar i kallt vatten med extremt lite tvättsåpa. Funkar superbra :)

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 29 apr-10 kl 19:27 »
jag har för mig att jag har hört att man inte skura trägolv med den [moderna] gröna såpan pga att träet kan ta åt sig färgämnet... men det kanske bara är en myt?

Dagens såpa är inte lika fet utan uttorkande. Så ska du ha "riktigt" såpskurat golv måste du använda en fetare såpa annars får du inte den smutsavvisande ytan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser