Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hyrra utt  (läst 1597 gånger)

lyckans

• Gäst
hyrra utt
« skrivet: 21 feb-06 kl 12:08 »
så vi fick i går en väldigt närs kompis till oss frågade om han fick hyra en huset dit vi på väg flyta hur ska man takla deta för oss igna problem då han är intreserad att hjälpa till att jobba för skälvhushålning så är han sjukskriven

men vad kan man begära av då det huset rum vill jag disponera till företaget.
men går perfekt fixa hur man ska gjöra på nedervåningen koemr hna ha ett sovrum och kök så ska bygas rum på övervången och i hallen ska det gjöras en tolet ev dusch men hur man ska få in det vet jag inte om man ska käla lite uttrym från köket vad tror ni?
för toa kan få in under trapen men ignen dusch därför fudnera skäla en del av köket då vi vill bevara så gott som är i det gammla stillen men köket kan gå skäla av troro köket är minst 30 kvm om skäl så man får in en toa , dusch och handfat borde väl gå eller vad torr ni?

lyckans

• Gäst
Re:hyrra utt
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 12:55 »

kamren där är lite mindre men inte heöt säker inte varit där sedan i sommras.

det vi då tänkte gjöra är ta av köket fast p åden planritningen blir av alen för vi tvärt om. vad tror ni borde det gå? att gjöra dusch, toa och handfat där? sedan undrar jag fall 1500 kr i kallhyra är ett bra kompis pris plus del av el förbrukningen

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 13:19 »
Hej lyckans
Jag är ju ingen arkitekt eller så, men det verkar vara en rätt gammal stuga.
Det brukar vara så fint ljus i såna rum med fönster åt tre håll.
Hade kammarn varit mindre så hade det varit bäst att göra badrum av det tycker jag, men nu verkar det ju gå att använda till sovrum.
Att göra badrum av en del av köket skulle förstöra mycket av känslan med ett fint stort gammalt kök.
Går det inte att göra toa plus dusch på övervåningen?
Fyra kvadratmeter skulle räcka mer än väl, ja tom tre kvm räcker.
Då slipper man förstöra den fina planlösningen på nedervåningen.
Alternativt kanske man kan utnyttja ett utrymme i ett hus/uthus intill?
Jag vet såna som inrett en del av vedboden till badrum/tvättstuga för att slippa fula utbyggnader i små men fina gamla hus.
Det finns också en bestämmelse om att man inte får ha toalett i direkt anslutning till kök, alltså dörr direkt från kök till toalett.
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 15:22 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

lyckans

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 feb-06 kl 13:43 »
vi som inte bestämnt nåt än men gammal västerbottensgård

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 14:30 »
Kanske kan man ha toalett med litet handtvättställ under trappan som du skrev, och bygga en "duschgarderob" i det andra hörnet, till vänster om ytterdörren?
Utvändigt ska den se ut som en garderob, men inuti finns en vanlig duschkabin med inbyggt golv, så att bara en slang från duschavloppet behöver dras genom golvet.
Duschkabiner brukar vara 80x80 eller 90x90 cm,
så hela duschgarderoben behöver inte vara mer än 1 kvm utvändigt.
Billigt kan det också bli, skulle tippa att en bra begagnad duschkabin plus lite material till väggar och en dörr inte behöver kosta mer än ca 5000 kr. Plus jobbet förstås, men det kan man fixa själv.
Se också till att skaffa fläktar till toa och dusch, automatiska sådana som har tids- och fuktreglering och kallrasskydd, kostar ca 1500 kr styck.

« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 14:50 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

« Svar #5 skrivet: 21 feb-06 kl 14:38 »
Kul att ni ska flytta till en gård!

Jag tycker också att det är synd att bygga om ett stort gammalt kök och kanske få sämre ljus, utsikt eller liknande. Man kan göra som zeke skriver och bygga dusch och bastu i ett uthus. Man kan också bygga pannrum i uthuset så slipper man ett annat problem inne i huset.

Eller också badkar i köket (stort gammalt i gjutjärn, leta på returmarknaden). Hur coolt som helst framför öppna spisen. Men inget för blyga :-[

Fast ni ska förstås välja det som passar er! Men det kan vara en ide att först bygga något som inte "förstör" huset och sedan ändra det när ni har bott där och kanske vet mer hur ni vill ha det.

lyckans

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 feb-06 kl 15:00 »
huset beskriver komer vi hyra utt det vi skälv ska ha det nyare fins det toa på entrenplan dusch i kälaren. när gäler värme komer vi på entrenplan västerbottens gåden ha en kamin eller vedpana som kan gjöra matt på okså i köket ev en i sovrumet altså kamin. sedan i salen som ska nog gjörs om till en lite butik för barnkläder och lite av varge. sedan på övervåningen kanse vi inte hiner i år bero på då stallet okså måste fixa till min gå gumma till häst som komer gå utte hella sommarn med ställe där gå in udner då regnar med mera och där mattne komer serveras.

EvaSara

« Svar #7 skrivet: 22 feb-06 kl 09:18 »
Ska ni alltså inte ha någon värme i hallen? I så fall tror jag att det inte är bra att bygga en toalett under trappen. Om ni inte har någon kamin eller värmeelement i hallen kommer ytterväggarna att vara iskalla på vintern och det är stor risk att vattnet fryser.

Jag kom på en annan sak. Jag känner ett par som har en Västerbottensgård och de har byggt två extra väggar i ett hörn i kammaren och gjort duschrum där. Kanske det kan vara något om kammaren är tillräckligt stor?

Ni kan kanske bygga duschrummet till höger om dörren i kammaren med ingång antingen från kammaren eller genom en ny dörr från hallen? Om ni gör dörren från kammaren slipper ni såga sönder timmerväggen.

Det blir också lätt att dra vatten både till kök och dusch och det är ingen risk att det fryser. Utrymmet mellan duschrummet och ytterväggen kan bli sovalkov.

lyckans

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 feb-06 kl 12:05 »
så vi har ingången till kamren ine i från köket inte från hallen vi inte komit på hur vi ska fixa det med värmen .

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser