Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammkött.Smakar inte lamm  (läst 6651 gånger)

hallstabonden

Lammkött.Smakar inte lamm
« skrivet: 05 okt-09 kl 21:49 »
Slaktade två st lamm i fredags.16 samt 22kg slaktvikt.Lördag skar jag bogen av 16kg lammet,ja jag vet.Hade bara hängt ett dygn,gjorde så en enkel gryta.skar grytbitar av hela bogen,viltkrydda,salt svat+vitpeppar samr 4st pressade vitlöksklyftor.Brynade,på med en skvätt vitvinsvinägor.Fick puttra ca två timmar.avnjöts med färskpotatis.Gott som bara den,MEN lite besviken var jag.Smakade inget lamm alls....lite koftasmak hade jag allt velat ha.Blir det bättre om det hänger klart?eller om man tar med lite fett?skar bort allt synligt vitt fett nästan.Gott var det iallafall

Hallstabonden

Mmmm

• Övriga världen
SV: Lammkött.Smakar inte lamm
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 23:21 »
eller om man tar med lite fett?skar bort allt synligt vitt fett nästan.Gott var det iallafall

...där tror jag du har svaret.
Tycker själv mycket om lamm, men feta lamm är inte gott. Kofta! Så det är nog fettet som är "koftan"?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 09:46 »
Koftan kan också komma från ullen vid dålig slakt då ullen kommer in i bukhålan och den dessutom var smutsig .
Annars så sitter ju den mesta smaken i fettet .
Vi steker ju också mycket i smör om vi vill dra ut en smak .

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 12:29 »
Koftan kan också komma från ullen vid dålig slakt då ullen kommer in i bukhålan och den dessutom var smutsig .

Alltså, det där har jag länge undrat om det är sant! Från många håll hör man att minsta hårstrå, om det nu skulle vara från får get eller till och med rådjur, på köttet gör det i princip oätligt och illasmakande... Jag tror inte på det!

På ett ungefär hur mycket ull behöver man knö in i bukhålan på ett lamm för att det ska ta smak?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 13:11 »
Köpte billigt lammkött på affären, det smakade så jävla mycket kofta att jag kunnat tro jag åt ett par lovikka-vantar. Det var relativt fett men jag skar bort det mesta så jag tror att det även måste ha fått smak av ullen. Lärde mig att billigt lammkött ska undvikas även om det vid första anblicken ser bra ut... Jag gillar att det smakar lamm, men inte så mycket.
elliha.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 13:16 »
Jag tror också att risken med att köttet skulle ta smak av ullen är överdriven, däremot är det självklart bäst att inte låta ullen komma åt köttet av hygieniska skäl...
 Om det billiga lammet är fett och smakar för mycket får (smaken är ju olika;)), så kanske det inte är ett lamm, utan ett äldre får man äter.
 Min erfarenhet är i alla fall att det är i fettet fårsmaken sitter.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 13:41 »
Jag har haft möjligheten att jämföra . aaaaaaafår från den egna gården samma ras uppfödda i samma flock , samma beten osv .
Det enda som var olika var hur de slaktades . De transporterades till ett närbeläget gårdsslakteri , där far och son tog hand om dom .
Fadern ägde slakteriet och sonen jobbade som styckmästare åt en större matvarukedja .
Fadern skar upp buken och tog ur , höll om bukkanten och drog in ullen medan han flådde , rent äckligt .
Sonen flådde först väldigt försiktigt , sedan öppnade han buken och tog ur .
Vi var med och tog hem slaktkropparna , så jag vet med säkerhet vilket kött som var vilket , och det var stor skillnad .
Så vi är mycket nogranna nu med hur våra lamm slaktas , det är vår övertygelse .

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 15:32 »
Jag tror också att risken med att köttet skulle ta smak av ullen är överdriven, däremot är det självklart bäst att inte låta ullen komma åt köttet av hygieniska skäl...
 Om det billiga lammet är fett och smakar för mycket får (smaken är ju olika;)), så kanske det inte är ett lamm, utan ett äldre får man äter.
 Min erfarenhet är i alla fall att det är i fettet fårsmaken sitter.
Mvh Charlotte

Det tror jag också är en risk, men i mitt specifika fall är jag ändå lite tveksam, det var verkligen en utpräglad "ullig" smak, normalt tycker jag att eftersmaken i liknar den i fårost, det var något helt annat i smaken på detta kött. Köttet var fett, men jag har sett fetare. Finns det sätt att se på köttet i sig om det är får/lamm, tex på i nötkött är ju ett ungt djurs kött ofta lite ljusare, hur är det med det med lamm/får?
elliha.blogspot.com

hallstabonden

« Svar #8 skrivet: 06 okt-09 kl 17:42 »
Jag har haft möjligheten att jämföra . aaaaaaafår från den egna gården samma ras uppfödda i samma flock , samma beten osv .
Det enda som var olika var hur de slaktades . De transporterades till ett närbeläget gårdsslakteri , där far och son tog hand om dom .
Fadern ägde slakteriet och sonen jobbade som styckmästare åt en större matvarukedja .
Fadern skar upp buken och tog ur , höll om bukkanten och drog in ullen medan han flådde , rent äckligt .
Sonen flådde först väldigt försiktigt , sedan öppnade han buken och tog ur .
Vi var med och tog hem slaktkropparna , så jag vet med säkerhet vilket kött som var vilket , och det var stor skillnad .
Så vi är mycket nogranna nu med hur våra lamm slaktas , det är vår övertygelse .

Han flådde väl för faan av lammet innan han öppnade buken??

gustos

« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 19:46 »
Han flådde väl för faan av lammet innan han öppnade buken??

Man kan ju alltid hoppas, men en del gör nog inte det. Själv skulle jag inte ens komma på tanken.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 13 okt-09 kl 20:01 »
Nej inte gubben , han tog ur först och flådde efteråt , han gjorde som han var van från gris och nöt .
Sonen flådde först och togur efter .

hallstabonden

« Svar #11 skrivet: 22 okt-09 kl 22:35 »
Nej inte gubben , han tog ur först och flådde efteråt , han gjorde som han var van från gris och nöt .

En sån gris skulle inte ens få komma i närheten av mitt,eller för den delen annans kött!
Jag är jäkligt noga när jag flår lamm,tar ca en halvtimma för mej att flå samt ta ur.Det är värt denna tid!Nogrannhet är a och o vid lammslakt!!

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 nov-09 kl 13:29 »

[/quot
Det är nog väldigt viktigt att flå en pälsklädd djurkropp först annars blir det nog inte särskilt hygieniskt. Blir nog onödigt mycket bakterier i köttet och det tillför väl knappast något till smaken.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 nov-09 kl 13:30 »
Blev visst lite konstigt där!

Huggare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-09 kl 19:42 »
Redan efter 1-1 1/2år är köttet mycket mörkare rött men det är nog lätt att lura ett otränat öga i handeln. Inte så lätt heller om man inte vet vad man ska jämföra med.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 13 dec-09 kl 14:15 »
Min bror är slaktare och har slaktat hundratals lamm om inte tusentals de sista 10 åren. Han säger samma sak, det är extremt viktigt att ullen aldrig rör vid slaktkroppen någon gång under slakten. Man måste i princip ha en vagga när man slaktar lamm för att undvika detta.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hallstabonden

« Svar #16 skrivet: 14 dec-09 kl 08:27 »
Min bror är slaktare och har slaktat hundratals lamm om inte tusentals de sista 10 åren. Han säger samma sak, det är extremt viktigt att ullen aldrig rör vid slaktkroppen någon gång under slakten. Man måste i princip ha en vagga när man slaktar lamm för att undvika detta.

Samma sak sade min numera avlidne far.Han var byslaktare sedan ungdomsåren.
Han sade jämt åt oss bröder när vi var ute på byslakt och hjälpte till,när ni lärt er att slakta lamm,då är ni fullärda grabbar!
Ligger nog en del sanning i detta påstående.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 14 dec-09 kl 10:15 »
Samma sak sade min numera avlidne far.Han var byslaktare sedan ungdomsåren.
Han sade jämt åt oss bröder när vi var ute på byslakt och hjälpte till,när ni lärt er att slakta lamm,då är ni fullärda grabbar!
Ligger nog en del sanning i detta påstående.
Det tror jag också, min bror antydde samma sak. Han hänvisade till svinslakt som en "baggis" jämförelse.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

slöfocken

« Svar #18 skrivet: 14 dec-09 kl 10:30 »
Citera
vagga

nån här som har en bild, sån vill jag gärna bygga/svetsa.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 14 dec-09 kl 12:43 »

nån här som har en bild, sån vill jag gärna bygga/svetsa.

Här finns bilder på slakt av älg,det fungerar likadant på lamm enligt brodern. Dock är då vaggan av rostfritt.
http://www.lavsjojaktlag.se/slakt.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Sara Hildebrandt, SaraLo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser