Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om dränering  (läst 4609 gånger)

Tummelisa

Frågor om dränering
« skrivet: 05 okt-09 kl 21:02 »
Har ett torp med utbyggnad bakom och det är längs utbyggnaden bakom jag ska dränera och vidare mot ett dike.

Utbyggnaden står nästan på marken. Delvis med plint o delvis så ligger det stock på marken med grus/jord under gissar jag - en typ av gammeldags grund kallad mullbänk tror jag. Gissar att den grunden är känslig som fn på ren svenska så dels undrar jag:

1) Hur djupt ska dräneringsdiket grävas? Har hört att man ska gräva som djupast 40 cm för att inte riskera byggnadsrörelser/sättningar vid sådan typ av grund.

2) Hur nära väggen skulle ni tordas gräva? Kan ett dike någon meter från väggen fungera bra?

3) Vad ska jag ha för typ av dräneringsrör och typ av duk?      (Dräneringsduk inte markduk - trodde det var samma.)

4) Någon som vet i vilken ordning jag lägger duk o dräneringsrör samt vad jag fyller med för typ av grus?

Får hit en stor maskin som tar bort jordkällaren, som ligger bara någon meter bakom huset (källaren tar in vattten periodvis och har fått lutning mot utbyggnaden) och när det är fritt så tar en minigrävare vid och gräver dräneringsdiket.
Kommer göra inköp av dräneringsslang o duk själv för att få det billigare samt lägga i själv med lite hjälp tjänster mot tjänster.
Har en del vatten från sluttningen som går ner mot jordkällaren o huset från skogen så det måste göras.

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Cyklisten

• Gäst
SV: Frågor om dränering
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 11:17 »
Har en del vatten från sluttningen som går ner mot jordkällaren o huset från skogen så det måste göras.
Inte ett direkt svar på dina frågor, men har du funderat på att försöka få bort det här vattnet genom ett dike? Det kanske underlättar eller minskar den dräneringen du behöver göra nära huset?
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 11:22 av Cyklisten »

Tummelisa

« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 11:29 »
Det är genom det här dräneringsdiket bakom utbyggnaden som jag tänkte få bort vatten så att det inte går ner/in mot byggnaden. Jordkällaren har gjort sitt o måste bort för att få plats med diket mellan utbyggnaden o sluttningen mot vedbacken o skogen.

Förstår nu hur du menar...har gått in på ändra inlägg o gör tilläggsinfo.... Först på sluttningen kommer en liten vedbacke där jag har förvaringsbodar för ved bla sen slutar min tomt vid stenmuren ovanför så jag har ingen plats ovanför att göra ett dike där heller. Hade inte tänkt på det tidigare men det vore ju bra om jag hade kunnat göra det också.
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 11:34 av Tummelisa »

Mange78

« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 12:12 »
40cm låter väldigt lite, djupare behövs för att undvika att dräneringsrören fryser på vintern. Sedan skall det vara lutning på röret hela vägen minst 1-2 cm/meter (om jag kommer rätt ihåg) och runt röret dräneringsgrus, som inte ska vara för fint för då kan hålen i rören täppas fast. Dräneringsduken används för att undvika att jord sipprar ner uppifrån och orsakar samma sak.

Mitt råd är att du vänder dig till någon installationsfirma för noggrannare information, men du kan förstås också söka efter information på rörtillverkarnas hemsidor (exempelvis KWH Pipe, Uponor, Wavin, Pipelife).

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 19:16 »
Tack Mange78 för infon. Ja det är nog precis som du säger risk för att dräneringsrören bakom utbyggnaden fryser om jag bara gräver 40 där, ska kolla upp det där.
Gräver djupare när vi passerat byggnaden med sussesivt fall ner mot ett annat vanligt dike ca 30m bort.

Ska försöka hitta lite info på nätet och även rådfråga någon som kan om gamla grunder. Typ av grus/singel brukar åkarna veta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 3 användare
Ylvalifalk, Runar, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser