Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför torkar man inte i solen.  (läst 4843 gånger)

Miranda

Varför torkar man inte i solen.
« skrivet: 05 okt-09 kl 20:17 »
Har läst på olika håll att man inte bör torka vissa saker i solen. Är så att inget är bra att torka i solen eller bara vissa saker? Eller är det så att det inte får bli för varmt? Som nu när det är höst kanske man kan hänga saker i solfönster men inte på sommarn?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Varför torkar man inte i solen.
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 10:15 »
Jag tänkte med som du ett år när jag skulle ta tillvara på citronmeliss och torka men det är så att det du torkar blir brunt och fult och otjänligt. Ska man torka ska det vara mörkt och svalt/rumstempererat. Jag har torkat skivade champinjoner och bär framför luftpumpen, visserligen inte mörkt men det blåser på bra. Blommor/kryddor ska också torka svalt och mörkt/inte direkt soligt söderfönster för att inte tappa färgen. Torka i små knippen eller bred ut på bakplåtspapper eller galler. Vissa saker går att torka i ugn på 40-50 grader och ugnsluckan på glänt, mycket viktigt. Svamp/frukt, bär går utmärkt att torka på tråd... norrfönster borde funka om ingen annan plats finnes eller över element.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 11:34 »
Hejsan Guld, varför bör det vara svalt/rumstempererat?

Man kan torka i solen indirekt, så att det torkar fort och inte blir missfärgat, genom att torka i en sådan här apparat.. fast jag antar att det bli ganska varmt.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 13:07 »
Kryddgrönt och blommor blir svart/bruna inget gott... grönsaker och frukt bär klarar högre temperatur. Framför luftpumpen är bäst här hemma... luftcirkulation och lite extra värme.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 13:24 »
Vad tror du om den där manicken i  min länk? Det blir ju som en luftpump, på sätt och vis?
Någon som har testat nåt liknande?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 17:57 »
Men om det innehåller mycket vatten, måste man väl ha det varmare? Kanske passar att torka dem i solen då? Jag brukade torka tomater på ca 80-100 grader, med ugnsluckan öppen. När jag provade med lägre temperaturer möglade dom.

I ugnen tog det ca 1-2 dygn och om man inte bor på island så har man kanske inte obegränsad och gratis tillgång på sånn värme, så det blir väldigt höga elräkningingar på det viset, bättre att försöka bygga nån manick.

Men kan inte läsa länken du gav Eulalia :(
Annars gillar jag den som rekomenderas här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=23085.0
funderar på att bygga något liknande själv.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 04:41 »
Som expert på att bara torka på 42 grader (ibland i solen) kan jag rekommendera http://www.excaliburdehydrator.com/9-Tray-LARGE-GARDEN-Excalibur-4900100-100V-50-60HZ-International-Model-Japan-203-43-regular-prod.htm

Tomaterna måste förstås skivas, inte bara delas till halvor. Men en delikatess (yep, jag lagar gärna maten i torkugnen (på 42 grader)) är att göra klyftor och salta lite på ytan, torka över natten eller 24 timmar för att få grymt smakrika "grillade" tomater. En sås kan alltid göras om man vill lura folk att det är grillat på 500 grader. ;)
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-10 kl 10:44 »
Man kan torka i solen indirekt, så att det torkar fort och inte blir missfärgat, genom att torka i en sådan här apparat.. fast jag antar att det bli ganska varmt.

En sån skall jag bygga, fast lite snyggare ;). Finns en fin sån i Självhushållningsboken och beskrivning på hur den ska va uppbyggd. Tänkte torka svamp däri, och bär så vi inte behöver köpa russin mer :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Allin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 okt-10 kl 10:57 »
Just citronmeliss är det ingen idé att torka för den förlorar sin smak då. Bättre att frysa den.  ;)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-10 kl 20:26 »
Aha.. Det har inte jag gjort. Torkar naturligtvis inga örter i solen, men brukar torka dem inne. Ska prova att frysa nästa gång.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
Efwa, eriksjos, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser