Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon och nötter?  (läst 3147 gånger)

Miranda

Nypon och nötter?
« skrivet: 05 okt-09 kl 19:46 »
Har läst att man kan samla nypon o torka till kaninerna... gäller det alla slags nypon buskar eller finns det de som är giftiga?
Finns det några nötter man kan samla till kaninerna?

Jag jobbar intill genetiska trädgården i Uppsala, de har mängder med nyponfulla rosenbuskar just nu :) Och enorma ekar som dräller ekollon - när börjar de falla föresten? Har inte tittat efter ännu...  ::)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Nypon och nötter?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-09 kl 11:07 »
Finns det ingen som provat/vet hur det är med nypon till ninerna.
Jag är också nyfiken på om det är en bra del av en kanins kost.
Om det funkar måste/ska man torka dem först eller kan man ge dem råa?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 09:21 »
jag har gett mina nypon både torkade och färska, mkt uppskattat,men jag har vresrosor, vet inte hur det är med parkrosor och buskrosor m.m.m.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 okt-09 kl 19:43 »
Det viktigaste är att nyponbusken  inte blivit besprutad alt. utsatt för föroreningar eller att nyponen har mögel/rost på sig!
Mina tycker mycket om Rönnbären!!!
/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser