Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bina drar ej ner vinterfoder  (läst 3812 gånger)

Jörgensen

• bryttjorp.se
Bina drar ej ner vinterfoder
« skrivet: 05 okt-09 kl 19:42 »
Jag har två samhällen som inte vill dra ner vinterfoder. Ett är en avläggare som jag tagit från det andra. Jag fodrar med sockerlösning i "ballonger". Mitt tredje samhälle "käkar" som vanligt...

Vad göra?
*Janne Jörgensen*

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bina drar ej ner vinterfoder
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 20:18 »
Har du tittat efter hur det ser ut i yngelrummet?

Jag har ett samhälle som dragit uselt och idag trotsade jag kylan och tittade till dem. Hela yngelrummet var fullt av kristalliserad eländig lushonung...:( (mer om det i annan tråd).

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ptakaplay

« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 17:41 »
om det finns plats för sockerlösning i ramarna
töm lite lösning rakt på dom mellan ramarna så får dom smak på sockret

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 18:38 »
Av de samhällen jag kommit i kontakt med har ingen missat att hitta Bifor i en foderlåda, de är där på några miunter bara.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 20:14 »
Har hört att de kan kitta igen koppen. Vicka lite på den så det rinner ner lite.

Skaffa lådor till nästa år!  :)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 17:28 »
Pröva att ta in och värm upp fodret igen så det blir varmare. Detta kan hjälpa.
Om bina inte äter trots detta och inget av problemen i trådarna innan finns heller utan bina bara vägrar får du köra "Robin Hood metoden". Ta från de rika och ge till de fattiga, vilket menas att fortsätt mata på det/de samhällen som äter och gå in och byt ramar mellan de som inte äter till de som äter. På så vis kan du klara av att rädda alla samhällena. Jag har själv fått göra detta ibland då jag har haft samhällen som slutat äta efter hälften.

Lycka till.
//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 07 okt-09 kl 19:34 »
Kan man låta foderlådan stå kvar med resterande foder över vintern? Förra året fick lådorna vara kvar ovanpå men då hade bina dragit ner allt foder så lådorna var tomma. I år verkar det bli sockerlösning kvar och min fundering är att låta det vara kvar som en reserv.

Vad tror ni andra?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Tobbe4u

« Svar #7 skrivet: 07 okt-09 kl 19:49 »
Hej Annete
Om dina fodrare inte påverkar isoleringen av kupan och du har något mögel dämpande i fodret ex ättika är det hel ok att låta foderlådorna med resterande foder sitta kvar till våren .

mvh Tobbe

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 okt-09 kl 16:26 »
Mina två samhällen har inte heller dragit ner mycket...
Det ena har dragit ner en halv hink Bifor, medans det andra endast dragit ner 5cm ur hinken.
Hinkarna sattes dit 13/9.  ::)

Idag bytte jag till ballonger istället, och värmde Biforen till 25-30 grader.
Smorde även lite honung på foderkopparna, så de förhoppningsvis skall hitta dit snabbare.

Gideon i Roslagen

« Svar #9 skrivet: 11 okt-09 kl 18:59 »
För några år sedan så provade jag med Bifor. Men några samhällen tog inte till sig det.
När jag provade med sockerlösning så gick det utan problem. Du skulle kunna prova med att ge en ballong sockerlösning så att du får igång lusten att dra ner fodret. Kanske att Bifor godtas om dom kommer igång. Det börjar ju bli lite sent men ge inte upp. På något sätt så bör det gå.
Gideon

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 11 okt-09 kl 19:30 »
Att de dragit ner dåligt, beror delvis på att det ej funnits så mycket plats. Jag kollade innan jag satte dit Biforen, och då hade de massor med yngel, till och med ägg. Detta var alltså 13/9.
Jag kikar om ett par dagar, och har de inte dragit ner något då, så provar jag med socker istället.
Tack för tipset!

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-09 kl 19:37 »
Att fodra med bifor kan vara vanskligt så här års. Bifor blir väldigt segt när det börjar bli kallt.
Dom får helt enkelt inte ur det ur hinken.
Dom samhällen som jag fodrar med bifor får alltid det i augusti när det fortfarande är varmt ute.
Anders Wizping

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 13 okt-09 kl 11:59 »
Hur mycket foder brukar de "normalt" dra ner per dygn? (Det är två avläggare som jag köpte i somras)
Nu när det fått varm Bifor, så drar det ena samhället ner 1L, och det andra 1,5L per dygn.
Värmde upp ballongerna i micron till 30˚-35˚. Lade även en petflaska med hetvatten intill ballongen, så det skulle hålla värmen längre.
Över detta lade jag en plastsäck med isolering.
Det håller sig ljummet i ungefär 12 timmar.
Håller nu tummarna för att de fortsätter...

De hade tätat nästan alla hål i Biforhinkarna som jag lyfte bort.  ::)

Michailov

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 okt-09 kl 14:29 »
Jag var ute och fyllde på idag - då hade de dragit ned ca 2,5 resp 3 liter vardera på två dygn. Så det likar det dina drar ned. Fodrar med 60% sockerlösning med salt och Atamon. Ca 20 grader varm när de får den. Jag har också två avläggare som köptes i mitten av juli.

Kör med lådfodrare från OGT som rymmer ca 8 liter. Är väl OK men jag förstår inte riktigt varför gången upp inte löper längs hela lådans långsida utan bara är ca 1/4 av bredden, placerad mitt på. Funderar på att bygga en liknande sak till nästa år men med gång ned till sockret längs hela långsidan.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 17:02 »
Citera
Att fodra med bifor kan vara vanskligt så här års. Bifor blir väldigt segt när det börjar bli kallt.
Dom får helt enkelt inte ur det ur hinken.
Dom samhällen som jag fodrar med bifor får alltid det i augusti när det fortfarande är varmt ute.
Anders Wizping

Helt rätt Anders, kanske därför norrmännen använder sig av andra lock på sina biforhinkar. De har större håldiameter för hålen och även grövre hål på sina hinkar (locken är dessutom gröna men det har nog ingen betydelse). Allt detta för att det skall underlätta för bina då även norrmännen invintrar sent efter deras ljungdrag. De små hålen som finns i de svenska biforlocken sätter gärna bina igen med propolis om det blir för kallt.

//Roger

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 21 okt-09 kl 06:20 »
Mitt problemsamhälle börjar äntligen dra ner sitt foder! Helt otroligt när det snart är november.... Jag bytte ut foderballongen mot en uppvärmd i lördags och igår (måndag) var det bara en liter kvar!

Nu har de fått varmt sockerlösning igen + att jag kunde sno tre ramar från ett stort samhälle här hemma som jag ändå behövde fixa med lite. Jag hade nästan räknat bort min lilla utbigård, men nu kanske det löser sig iaf!  :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gideon i Roslagen

« Svar #16 skrivet: 21 okt-09 kl 19:57 »
Roligt att höra!
Jag håller tummarna för dej!

Gideon

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 21 okt-09 kl 20:05 »
Roligt att höra!
Jag håller tummarna för dej!

Gideon

Tack så mycket, Gideon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser