Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta bin över kommungränsen  (läst 2607 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Flytta bin över kommungränsen
« skrivet: 05 okt-09 kl 18:20 »
Hej

Pga att min fd svärfar var nära att dö här i helgen efter ett bisting känner jag att jag kanske inte kan ha mina bin där längre :/ Funderar på att flytta dom till mitt land istället. Vad krävs för att göra detta? Måste jag kontakta bitillsynsmannen i norrtälje (dit dom ska) och bitillsynsmannen i vallentuna (där dom står nu)?

Tacksam för svar :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Flytta bin över kommungränsen
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 18:55 »
Svaret = JA! Gäller alltid flytt av bin över sockengränserna.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 19:39 »
Svaret = JA! Gäller alltid flytt av bin över sockengränserna.

Församlingsgräns är det väl, även om svaret blir detsamma =)
Det skumma är att i takt med att kyrkan blir mindre slås församlingar ihop, alltså kan kravet på flyttnings tillsyn ändras från ett år till ett annat...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 20:39 »
Så jag måste prata med båda tillsynsmännen?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 20:42 »
Det är bitillsyningsmannen där du bor nu som skall besiktiga samhället. Han skickar sedan papper till den "nye" besiktningsmannen och du kan ju ringa dit också när samhällen är på plats.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 okt-09 kl 20:52 »
Okej, tack! :D
//Snickarn

ptakaplay

« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 17:39 »
jag ser fyra kyrkor hemifrån om jag rör mig någrahundra meter
jag har sockengränser överallt det är jobbigt ,undra om man kan få dispans
att flytta bina

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 20:15 »
Det viktiga är att du har koll på att bina håller sig på rätt sida gränsen!  ;)

poze

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 okt-09 kl 22:14 »
jag ser fyra kyrkor hemifrån om jag rör mig någrahundra meter
jag har sockengränser överallt det är jobbigt ,undra om man kan få dispans
att flytta bina

Du kan bli Godkänd Biodlare. då kan man få ett längre flytttillstånd mellan hem och utbigårdar över församlingsgränser.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/165/1/ finns mer info om det.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 06 okt-09 kl 22:18 »
och en del av oss tillsynsmän är människor så det nog att komma med någon kompromisslösning i sådana fall..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Abigail

« Svar #10 skrivet: 07 okt-09 kl 13:25 »
Jag såg att det går att ge flyttningstillstånd som gäller i tolvmånader. Är det den vanligase tidsperioden eller hur lång period är vanligast?

poze

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-09 kl 18:34 »
Jag såg att det går att ge flyttningstillstånd som gäller i tolvmånader. Är det den vanligase tidsperioden eller hur lång period är vanligast?
för godkända biodlare, Ja.

Abigail

« Svar #12 skrivet: 07 okt-09 kl 19:25 »
Om man ska köpa bin från en icke godkänd biodlare hur länge gäller besiktningen som bitillsyningsmannen gjort då? Om besiktningen gjorts i april gäller den fortfarande i augusti?

Jano

• Halland
« Svar #13 skrivet: 07 okt-09 kl 20:43 »
Om man ska köpa bin från en icke godkänd biodlare hur länge gäller besiktningen som bitillsyningsmannen gjort då? Om besiktningen gjorts i april gäller den fortfarande i augusti?
När jag sålde avläggare nu i höst, besiktigades de i början på augusti. Det godkännandet fastställdes till två månader. Det är antagligen den tiden som gäller. Nästa gång behövs nytt tillstånd.

poze

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 10 okt-09 kl 09:31 »

Även om du köper från en godkänd biodlare skall samhällena besiktigas före flytt till annat ställe än föranmälda hem och utbigårdar!

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 okt-09 kl 10:01 »
Men det händer ingenting om du bara flyttar i alla fall utan besikning. Det finns inga straff eller böter ???
Det ända som händer är att man får lite ovänner.
Det är en tandlös lagstiftning runt biodling.
mvh Anders W

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser