Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemmagjort hundfoder?  (läst 8248 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: hemmagjort hundfoder?
« Svar #40 skrivet: 15 okt-09 kl 12:01 »
Visst finns det väl risker med att ge ben, oavsett hurdana, sätta i halsen eller på tvären kan dom ju såklart, men det gäller ju allt, inte bara ben. En kompis hund dog när hon satte en korv i halsen och kvävdes. Och sånt är ju inte roligt, det går ju inte att komma ifrån.
Jag tycker störst risk blir när dom antingen är för många om benen, så det blir jäkt och stress, eller om man gör som schäferägaren här i inlägget nyss, kastar sig över hunden och försöker få bort benen, då blir det ju bara att dom försöker kasta i sig alltihop så fort som möjligt.
Kan dom få ligga i lugn och ro och gnaga så brukar det ju funka.  Men visst brukar man få plocka bort benbitar som sitter lite här och var i munnen, det gör man ju.

Dandelia

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 okt-09 kl 12:44 »
Fördelarna med rått väger långt mycket tyngre än nackdelarna, tycker jag. Jag önskar att jag hade en frys till, bara :D

MonicaA

« Svar #42 skrivet: 15 okt-09 kl 13:05 »
Min man har läst en bok som heter "See Spot Live Longer" skriven av Steve Brown och Beth Taylor, där det stod att det kan vara svårt att lära hundar som redan är van vid torrfoder eller burkmat att äta rått kött med ben. Det skulle visst vara bäst att lära valpar det från början. Då skulle det inte vara några problem med att benen satte sig på tvären eller så. Äldre hundar kanske inte ens tycker om smaken av rått kött som min hund, men jag ska ändå prova med ett kycklinglår någon gång när det blir av och se.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Dandelia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 okt-09 kl 14:13 »
Äldre hundar kanske inte ens tycker om smaken av rått kött som min hund, men jag ska ändå prova med ett kycklinglår någon gång när det blir av och se.

Det tycker jag definitivt att du ska! :) Spännande!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #44 skrivet: 15 okt-09 kl 19:46 »
det där med kycklingben och fiskben gäller vid tillagning. i rått tillstånd är de mjuka och splittra inte.

Jo, färskfoder har vi provat..och visst det är ju finfint. Men jag tycker det blir för mycket mickel med att frysa in och tina och greja, rätt vad det är så står man där och har glömt tina upp en bit.. Hundarna här är inte förtjusta i fruset heller. En av dom gillar märkligt nog inte heller rått kött alls, ger man henna rå köttfärs så...nä,blä..stekar man den..mums mums..

tur att mina inte har problem med hel- eller halvfryst. ;) vill du mata kött så kan det ta ett tag innan hunden gillar det, det är ju en hel del smakförstärkare i tf plus att det besprutas med djurfett/olja så att hundarna vill äta det. de är ju lite "bortskämda" genom det. prova lite olika sorter, inte alla hundar gillar allt. min ena tik gillar maten bättre desto värre den stinker. gädda, braxe, lever och sånt är otroligt mycket bättre än vanligt kött, hanen gillar inte fågel, hans syster gillar ingen fisk alls. i början kan man köra enligt principen "ingen hund svälter ihjäl framför full matskål". senare bör man inte mata det de inte gillar när de äter annat då man barfar. de känner av vad de tål och inte tål och i många fall kräks hunden helt enkelt upp den har blivit tvingat att äta. det kan bero på att djuren behandlas med mediciner under vissa tider av året så många hundar ratar t ex lever under en viss tid på året.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 15 okt-09 kl 20:04 »
det kan bero på att djuren behandlas med mediciner under vissa tider av året så många hundar ratar t ex lever under en viss tid på året.

Har en hund som gillar kanin och en som bara vägrar. Det började med att jag tyckte att dom gott kunde äta upp en hemavlivad kanin som hade livmoderscancer. Det smittar ju inte, tänkte jag. Men se, gammelhunden kände att nåt var konstigt och har aldrig accepterat kanin av mej sen dess. Unghunden var inte heller förtjust i just det köttet, även om han äter kanin med glädje annars. Jag fick slänga allt. Nog nosar dom sej till om maten är ok eller inte. Synd att världens hundar inte gör likadant med torrfodret med tanke på allt skräp det innehåller! 8) :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser