Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemmagjort hundfoder?  (läst 8250 gånger)

skoogen

• Gäst
hemmagjort hundfoder?
« skrivet: 05 okt-09 kl 17:44 »
Någon som gör, eller har någon koll på vad man bör ha i, hemmagjort hundfoder??

Dandelia

• Gäst
SV: hemmagjort hundfoder?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 09:21 »
Allt du behöver göra är att köpa t ex hel kyckling och stycka upp den i lagoma portionsbitar, beroende på vad du har för hund. En stor hund kan mycket väl få en hel kyckling. En mindre hund kanske nöjer sej med en fjärdedels. En liten hund som dvärgpudel eller chihuahua kan få en vinge att jobba med. 

Hursomhelst: Ta en bit kött med ben, ge den till din hund. Voila! Dagens måltid! Gör likadant med kanin, kalkon, lamm, nöt, fläsk, vilt och fisk....

Glöm inte att ge organ en gång i veckan. Med organ menas lever, hjärta, njurar, lungor etc.

Vom är också bra. Ägg kan ingå, hela med skal. Klarar hunden inte ägg spelar det ingen roll, ägg är inte livsnödvändigt.

Det är allt!  :D Faktiskt!

/Dandelia

MonicaA

« Svar #2 skrivet: 13 okt-09 kl 09:52 »
Vad intressant!

Hur mår din hund/hundar på det. Är de friskare, gladare och har mer energi? Är köttet rått? Ska de inte ha några grönsaker alls som det finns i t.ex burkmat som vi köper till vår lilla hund? Är det inte farligt att ge kycklingben till hundar? Det har jag hört. Jag skulle också helst vilja ge min hund helt egen mat. Vad kan man mer ge hundar. Kan man ge de en bit rått märgben att tugga på?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 13 okt-09 kl 10:07 »
jupp, gladare, mer ork, friskare, finare päls, bättre koncentrationsförmåga, etc. allting matas rått. innan man börjar ska man läsa en bok om barf, eller två. det finns mycket hundar inte tål eller som är rent av giftigt för dem. balansen mellan kött, ben och vegetabilisk föda måste stämma. märgben är t ex en fin sysselsättning, men själva benet är för tjockt och hårt för att hunden skulle kunna ha nytta av det som föda. matar man ben som föda måste t ex förhållandet mellan kött och ben vara 2/3 kött, 1/3 ben för att hunden ska kunna smälta benen fullständigt. det är mycket som man måste veta, men det är absolut mödan värt att göra allting själv.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

MonicaA

« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 10:17 »
jupp, gladare, mer ork, friskare, finare päls, bättre koncentrationsförmåga, etc. allting matas rått. innan man börjar ska man läsa en bok om barf, eller två. det finns mycket hundar inte tål eller som är rent av giftigt för dem. balansen mellan kött, ben och vegetabilisk föda måste stämma. märgben är t ex en fin sysselsättning, men själva benet är för tjockt och hårt för att hunden skulle kunna ha nytta av det som föda. matar man ben som föda måste t ex förhållandet mellan kött och ben vara 2/3 kött, 1/3 ben för att hunden ska kunna smälta benen fullständigt. det är mycket som man måste veta, men det är absolut mödan värt att göra allting själv.

vad är barf? Har du en bok du kan rekommendera?

Jag planerar att bli bonde om ett par år och läser just nu John Seymours bok om självhushållning och desförinnan en fantastisk bok om ekologisk grönsaksodling. Det är ändå tyvärr svårt att ta till sig allt innan man provar det, men jag känner mig mycket mer förberedd nu och John Seymours bok har ju blivit rekommenderat på detta forum. Jag är så glad att jag har hittat hit. Jag älskar att läsa vad bönderna hittar på och vad andra har för visdom att komma med och kanske har jag även kunnat bidra lite.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 11:08 »
Balansen mellan kött och ben reder ut sej själv. Titta på när hunden bajsar! På rå kost får den ta i lite mer, kottarna är mycket mindre och framförallt hårdare. Det är bra, för när hunden krystar tömmer sej analsäckarna av ansträngningen precis som dom ska! :) Avföringen består på rå föda mest av kalk (från ben) och efter ett par dagar i solen vittrar den sönder till pulver.

Ser du att hunden har svårt att bajsa, trots ansträngning, har du gett för mycket ben. Justera med mer kött. Är avföringen däremot för lös har du gett för lite ben! Enkel matematik, du lär dej snart hur just din hund "ska" bajsa när den mår bra :D

Grönsaker och frukt är inte en nödvändig ingrediens i hundens (vargens) diet. Hundar tillverkar sitt vitamin C själva. Allt dom behöver finns i kött, ben och inälvor.

Det viktigaste råd jag kan ge är: krångla inte till det i onödan!

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 11:15 »
Märgben kommer oftast från viktbärande ben från stora djur, t ex nöt och älg. Dessa ben är kroppens hårdaste ben och bör inte ges som föda eller rekreation. Vill det sej illa kan hundens tänder gå sönder när den kämpar med märgbenet.

Alla andra ben, även viktbärande ben från mindre djur som lamm, går utmärkt att fodra med. Så länge dom ges råa finns ingen risk att dom splittras i magen. Glöm allt om "F-ben!" Det gäller bara kokta ben.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 okt-09 kl 11:25 »
Böcker jag rekommenderar:

"Work Wonders Feed Your Dog Raw Meaty Bones".
Skriven av veterinär Tom Lonsdale. Finns på Bokus hemsida för 95 kr just nu. Fraktfritt.

Jill på Jipotimas har gett ut en bok som heter "BARF boken". Den är bra om än något rörig. Kan beställas från deras hemsida.

Sidor jag starkt rekommenderar är:

Yahoos diskussionsgrupp http://pets.groups.yahoo.com/group/rawfeeding/ samt
http://www.rawlearning.com/
« Senast ändrad: 13 okt-09 kl 12:58 av Dandelia »

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 12:02 »
Jag hade en schäfervalp/unghund en gång som var helt tokig i frukt och bär . Han försvann i vinbärsbuskarna och smaskade .
Han målade om köket en natt efter att tillbringat dagen under ett äppelträd . (nedfallen kart )
I skogen kunde du ge dig på att han satt mitt i den bästa tuvan med blåbär , smaskandes .
En av mina katter älskade galiamelon , hade jag en sådan med hem från affärn så fick jag gömma den snabbt , annars kröp hon ner i matkassen och började mumsa .

MonicaA

« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 12:35 »
Min hund hamnade på veterinärklinik för att hon mådde dåligt för jättelänge sedan. När de röntgade så sade de att hon hade ben i magen, men enligt er så är det ju okej. Kan det vara annat som gjort henne sjuk som hon måste ha smaskat på utan att jag såg det. Kan det ha varit en kokt fågel som någon slängt ut eller kan det ha varit en sjuk fågel och att det inte alls handlade om benen i magen, för de kanske smälter så småningom, vad vet jag?

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 okt-09 kl 13:04 »
Jag hade en schäfervalp/unghund en gång som var helt tokig i frukt och bär . En av mina katter älskade galiamelon ,

Vargar äter bär när det finns tillgång. Det är ett bra sätt att lagra fett inför vintern (pga högt kolhydratinnehåll). Det innebär inte att våra tamhundar dagligen ska utfodras med blåbär. En liten munfull nån enstaka gång skadar säkerligen inte, men det är inte nödvändigt.

Hur kom din katt på att galiamelon var gott?  ;) 

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-09 kl 13:20 »
Min hund hamnade på veterinärklinik för att hon mådde dåligt för jättelänge sedan. När de röntgade så sade de att hon hade ben i magen, men enligt er så är det ju okej. Kan det vara annat som gjort henne sjuk som hon måste ha smaskat på utan att jag såg det. Kan det ha varit en kokt fågel som någon slängt ut eller kan det ha varit en sjuk fågel och att det inte alls handlade om benen i magen, för de kanske smälter så småningom, vad vet jag?

Jag tar dina frågor på allvar och förutsätter att du är seriös.  Kanske hade nån slängt rester av en kokt fågel? Mina hundar får ofta tag i godbitar som trillat ur nån sopkorg. Jag är snabbt framme och tar ifrån dom benen.

Hundar har en flera gånger starkare magsyra än människor. Dom smälter råa ben utan problem. Hela tarmsystemet är utformat för att ta hand om kött, ben och snabbt eliminera skadliga bakterier. Vargar äter ofta kadaver! Hur många tamhundar gör inte detsamma, när dom får en chans? :)

Du förstår säkert att det inte går att säga varför din hund blev dålig den gången för så länge sen!  ::)

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 13 okt-09 kl 13:37 »
Jag tror att någon av mina katter tog en  skal bit och började leka med , och denna katt började att tugga på den iställlet .
Ingen av mina andra katter skulle någonsin komma på iden att ens vilja prova .
Min hund fick normalt ett hundfoder som var fryst , det hette Klass , och användes också av Statens Hundskola .

MonicaA

« Svar #13 skrivet: 13 okt-09 kl 13:59 »
Jag tar dina frågor på allvar och förutsätter att du är seriös.  Kanske hade nån slängt rester av en kokt fågel? Mina hundar får ofta tag i godbitar som trillat ur nån sopkorg. Jag är snabbt framme och tar ifrån dom benen.

Hundar har en flera gånger starkare magsyra än människor. Dom smälter råa ben utan problem. Hela tarmsystemet är utformat för att ta hand om kött, ben och snabbt eliminera skadliga bakterier. Vargar äter ofta kadaver! Hur många tamhundar gör inte detsamma, när dom får en chans? :)

Du förstår säkert att det inte går att säga varför din hund blev dålig den gången för så länge sen!  ::)

Jag undrar varför veterinärerna reagerade på att min hund hade benrester i magen? Får inte djuren äta benen från kokt kött?
Har jag förstått det hela rätt så kan jag ge min hund en rå kycklingvinge om jag vill. Vi försöker ge vår hund så mycket rester som möjligt av vårt kokta kött, men jag har ju aldrig vågat ge henne ben. Vi slutade med torrfoder för länge sedan och ger henne bara burkmat och jag tycker ändå att hon verkar friskare än andra hundar som bara får torrfoder. Folk tror inte heller mig när jag säger att min lilla border terrier är 9 år för hon har knappt blivit grå.
Hur ser ni alternativare på vaccinering av djur?

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 okt-09 kl 17:40 »
Man kan gå in på www.barf.ifokus.se och läsa mer om ämnet.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

MonicaA

« Svar #15 skrivet: 13 okt-09 kl 20:59 »
Man kan gå in på www.barf.ifokus.se och läsa mer om ämnet.

Tyckte inte om den sajten. Jag började läsa om hundens näringslära och det stod ju inget om att bara ge hunden en rå kyckling, vilket jag vill veta mycket mera om, och så fort jag läser om sojabönor till hundar eller djur så blir jag lite brydd. Jag har nämligen läst mängder och åter mängder om hur dåligt det är med ofermenterad soja. När det åts i Asien om jag minns rätt så var det i minimala mängder och det var ALLTID fermenterat. Jag tycker att man borde kolla upp all fakta om sådant som inte är helt naturligt att en hund skulle börja äta. Trovärdigheten försvann tyvärr för mig men jag kanske borde ha läst något annat som jag kanske missade.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 13 okt-09 kl 21:17 »
 Här är en till länk om Barf:
http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm
 Jag funderar lite på att det står att vitlök är ett bra tillskott...
Hur ÄR det där egentligen?!? Vitlök är farligt men det finns vitlökstillskott att köpa för djur :-\
Kan vitlök göras ofarlig på något sätt?
Men i övrigt är sidan väldigt bra och krånglar inte till det så mycket :)
                    Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 13 okt-09 kl 21:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bosno

« Svar #17 skrivet: 13 okt-09 kl 21:39 »
hej!
nu blir jag lite förvånad över det här med kött, ben, rått och allt. vad blir det för skillnad på benen när det kokas som gör att det blir svårare att smälta? och att hundar skulle klara sig på bara kött har jag svårt att tro eftersom vargen var en blandkostare och under hundens hela tama liv har människor inte haft råd att ge dem bara kött, det var bara till rester ibland som de fick en bit ben med lite kött på, men jag kan ha fel. men en sak är jag lite säkrare på och det är att när vargen fällde sitt byte gick de först och främst på magsäcken. eftersom de oftast åt bytesdjur som betade var magsäcken fylld med gräs, vilket säger en del om deras köttvanor.
jag vill gärna veta mer om det här med rått kött till hundar. hur är det med fryst rått kött? kan man ge det utan att koka?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 13 okt-09 kl 22:20 »
Citera
Jag undrar varför veterinärerna reagerade på att min hund hade benrester i magen? Får inte djuren äta benen från kokt kött?

såhär är det: när du kokar, steker eller upphetta kött och ben (eller annan föda), så förändras den kemiska strukturen. därför kan man steka och koka ägg, köttet blir mört vid tillagning och grönsaker blir mjuka. hundar kan inte tillgodogöra sig födan när den kemiska strukturen har ändrats pga upphettning. när man matar fågel och fisk är upphettningen tom livsfarlig. ben och fiskben blir hårda och sköra vid upphettning vilket leder till att de inte bara är helt osmältbara utan de kan även lätt splittra vid förtäringen eller smältningen vilket medför otäcka inre skador med dyra operationer till följd. därför ska man alltid mata rå föda. upphettat protein är dessutom skadligt för njurarna.

@bosno: det du säger om blandföda är helt rätt, man ska även mata vegetabilisk föda i form av frukt och grönsaker. örter och högkvalitativa oljor får man inte heller glömma. det är dock än en gång otroligt viktigt att man läser på ordentligt om ämnet för att undvika att hunden drabbas av brist av vissa ämnen eller så att man matar rätt grejer. det finns en uppsjö av vegetabilisk föda som hundar (och katter) inte bara inte tål utan som är rent av giftiga för dem. bäst är det att läsa böcker om ämnet, jag litar inte mycket på information man hittar online.

om vitlök: man kan mata vitlök, men i mycket små mängder.

om soja: de flesta hundar tål inte soja och sojaprotein är inget en hund lätt kan göra sig tillgodo. man ska undvika soja in i det längsta. soja är ett mycket billigt sätt att höja proteininnehållet på pappret (då det gäller färdigt foder) men är helt värdelöst för hundar (och katter).
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

MonicaA

« Svar #19 skrivet: 14 okt-09 kl 09:43 »
Eskimåerna sade att om man ville att hundarna skulle kunna springa i flera timmar i sträck så skulle man ge dem rått kött och ville man att de skulle kunna springa hela dagen så skulle man ge dem fermenterat kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser