Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemmagjort hundfoder?  (läst 8249 gånger)

Dandelia

• Gäst
SV: hemmagjort hundfoder?
« Svar #20 skrivet: 14 okt-09 kl 10:16 »
Får inte djuren äta benen från kokt kött?

NEJ, det får dom inte.

Har jag förstått det hela rätt så kan jag ge min hund en rå kycklingvinge om jag vill.

Kycklingvingar och andra mindre bitar kött med ben går utmärkt att ge om du har en LITEN hund som får jobba med att få i sej vingen. Om din lilla hund försöker svälja vingen hel ska du INTE ge vingar utan satsa på STÖRRE bitar kött med ben som hunden måste arbeta med innan den kan svälja. Stora raser ska absolut inte ha vingar, om dom inte sitter ihop med resten av fågeln!

Jag har en borderterrierblandis som klarar vingar galant. Du borde kunna ge din border vingar, men var med och kolla hur hon äter den. Tar hon det lugnt och tuggar som hon ska, bra, fortsätt ge vingar. Annars, prova med nånting större!
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 10:20 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 okt-09 kl 10:25 »
en sak är jag lite säkrare på och det är att när vargen fällde sitt byte gick de först och främst på magsäcken. eftersom de oftast åt bytesdjur som betade var magsäcken fylld med gräs, vilket säger en del om deras köttvanor.

Att vargen äter bytets maginnehåll är en felaktig uppfattning, en seglivad myt! Om vargen lägger ner ett större byte, äter den visserligen själva magsäcken -muskeln- men den skakar ur innehållet! Har vargen tagit ett mindre djur, t ex kanin eller råtta, slinker maginnehållet med i bara farten. Det finns mycket bra information på nätet om detta. Det är bara att Googla för den som är intresserad!

Jag rekommenderar, som sagts förut i tråden, veterinär Tom Lonsdales bok. Han dödar många myter i den! Den var min bibel när jag la om hundarna till rått för flera år sen.

. hur är det med fryst rått kött? kan man ge det utan att koka?

JA, det kan du! Det är lixom vitsen med råutfodring, att ge fodret RÅTT :P

Fryst kött kladdar mindre (bra för den som fodrar inomhus) och är en större utmaning för hunden att få i sej då det är hårdare och ger mer tuggmotstånd. Dom flesta hundar äter fryst kött utan att tveka. Mina hundar vägrar äta vissa livsmedel om dom INTE är frysta, t ex lever. Konsistensen är bättre när levern är fryst :)

Fryst kött fungerar som glass på sommaren.
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 10:37 av Dandelia »

MonicaA

« Svar #22 skrivet: 14 okt-09 kl 11:07 »
Annars, prova med nånting större!

Kan du inte ge lite förslag på vad jag kan börja med för köttbiter med ben i. Lite dum fråga kanske, men det är så nytt för mig att jag inte riktigt vet vad jag ska ta.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 14 okt-09 kl 11:21 »
Kan du inte ge lite förslag på vad jag kan börja med för köttbiter med ben i. Lite dum fråga kanske, men det är så nytt för mig att jag inte riktigt vet vad jag ska ta.

Kycklinglår?

Man brukar kunna hitta billiga kokhöns i ica´s frysdisk för en tjuga, en sån delar jag på 4. De små hundarna får framänden med vingar och hals och de stora hundarna får en halv mage med varsitt lår. Enkelt att klippa itu bara.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 okt-09 kl 11:34 »
Kan du inte ge lite förslag på vad jag kan börja med för köttbiter med ben i.

Kyckling är bra att börja med, precis som Kimma skriver. Det är lätt att få tag i, relativt billigt och dessutom enkelt för hunden att tugga i sej. Har du tillgång till kanin är det oxå bra nybörjarkött.

Den här årstiden reas fläskkött i dom flesta butiker, håll utkik efter bra bitar med ben, t ex revben. Lamm finns oxå nu. Det är dyrt i butik men man kan köpa direkt från producenten och få bättre pris. Kolla annonser i lokaltidningen, blocket.se eller fråga bland dom du känner om dom vet nån du kan handla av.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 14 okt-09 kl 13:41 »
Dandelia, har du märkt att ben som varit frusna splittras mer än ofrusna?

Hade en diskussion med en snubbe här på jobbet precis som hävdar att speciellt älg och viltben splittras mycket mer om de varit frusna?  ???

Aldrig tänkt på..mina hundar får ju allt fruset eller upptinat eftersom jag oftast får stora mängder åt gången att det måste frysas.
sitter ju inte brevid när hunden äter heller precis  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 okt-09 kl 19:49 »
Kimma, nej det har jag aldrig märkt. Varför skulle benen göra det? Är det skillnad på viltben och andra ben?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 14 okt-09 kl 20:47 »
Ja den frågan ställde jag med men han ansåg att viltben och ben överlag som varit frusna splittrades i vassa skärvor lättare än råa ben som aldrig varit frusna.

Han var rädd att hunden skulle sätta en sån skärva i halsen. Är nog snarare oro för att han själv råkat göra det en gång i tiden.  :P

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 15 okt-09 kl 00:05 »
när man matar kyckling ska man vara medveten om att upgödda kycklingar som växer snabbt har en benstruktur som inte har hunnit med tillväxten av fågeln. detta gör att näringsvärdet är mycket sämre i sådana kycklingar än de som fått växa i naturlig takt. nötkött är bra att börja med också. lever ska man bara mata ibland, inte oftare än 2 ggr/vecka. vill man mata lunga kan man göra det, men det är mycket lågt näringsinnehåll och bäst lämpad för överviktiga hundar. hjärta (nöthjärta t ex) är en utmärkt tandrens.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 okt-09 kl 09:17 »
Angående dåligt uppfödd kyckling:

Tack och lov finns det ekologisk kyckling i handeln :P För er som bor i Skåne är det guldläge, då den största ekologiska producenten finns där! Vi andra får fråga efter och önska ekokyckling i våra ordinarie butiker. Ju fler som vill ha det, desto större genomslagskraft!

För oss som bor i Örebro finns Stadsträdgårdens butik, där ekologisk hel kyckling kan beställas i valfri mängd för endast 80 kr/kilot. På Coop tar dom 89 kr/kilot (i Örebro). Dyrt jämfört med "vanlig" kyckling men nyttigare, bättre för djuren och miljön!

Ett alternativ är att handla kycklingskrov av Jipotimas.se. BARF-uppfödd kyckling har det t om bättre än KRAV-kyckling (enligt hemsidan). Billigt och smidigt om det finns en återförsäljare i din närhet. Jill åker runt och levererar foder oxå. Skrov är vad som är kvar när klubbor och fileér tagits bort.

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 okt-09 kl 09:21 »
Angående dåligt uppfödd kyckling:

Tack och lov finns det ekologisk kyckling i handeln :P För er som bor i Skåne är det guldläge, då den största ekologiska producenten finns där! Vi andra får fråga efter och önska ekokyckling i våra ordinarie butiker. Ju fler som vill ha det, desto större genomslagskraft!

För oss som bor i Örebro finns Stadsträdgårdens butik, där ekologisk hel kyckling kan beställas i valfri mängd för endast 80 kr/kilot. På Coop tar dom 89 kr/kilot (i Örebro). Dyrt jämfört med "vanlig" kyckling men nyttigare, bättre för djuren och miljön!

Ett alternativ är att handla kycklingskrov av Jipotimas.se. BARF-uppfödd kyckling har det t om bättre än KRAV-kyckling (enligt hemsidan). Billigt och smidigt om det finns en återförsäljare i din närhet. Jill åker runt och levererar foder oxå. Skrov är vad som är kvar när klubbor och fileér tagits bort.

Om man nu skulle ge dom hel kyckling för 89 kr/kg, hur mycket skulle det då gå åt per dag.. Jag har 7 hundar, det känns spontant som jag skulle bli ruinerad..

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 15 okt-09 kl 09:39 »
jo, det är dyrt med barf. det bästa är ju egentligen att ta hem direkt från slakteriet. det är den enda anledningen till jag jag inte kan barfa utan ger färskfoder istället. vi har inget slakteri inom 10 mils radie här och med 3 hundar som käkar 1 kg om dagen tycker jag inte att jag har råd med det just nu. färskfoder är ett bra alternativ för dem som gärna vill barfa med inte har möjlighet till det av en eller annan anledning. det är inte värmebehandlad och utan färg- och konserveringsämnen. köps och lagras fryst, kan matas fryst eller tinad, kostar mellan 8 - 14 kr/kilo beroende på märke och finns även spannmålsfritt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 okt-09 kl 10:06 »
Jo, färskfoder har vi provat..och visst det är ju finfint. Men jag tycker det blir för mycket mickel med att frysa in och tina och greja, rätt vad det är så står man där och har glömt tina upp en bit.. Hundarna här är inte förtjusta i fruset heller. En av dom gillar märkligt nog inte heller rått kött alls, ger man henna rå köttfärs så...nä,blä..stekar man den..mums mums..

Dandelia

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 okt-09 kl 10:23 »
Om man nu skulle ge dom hel kyckling för 89 kr/kg, hur mycket skulle det då gå åt per dag.. Jag har 7 hundar, det känns spontant som jag skulle bli ruinerad..

Det fina med råutfodring är att du själv väljer vad dina hundar ska äta! :) Har du inte råd med ekologiskt köper du "vanligt" kött. Finns i varenda butik! Det är absolut bättre med konventionellt uppfött kött än torrfoder. Jag handlar på rea, kort datum och privat från uppfödare för bättre priser.

Visst kan det kännas hårt ekonomisk med naturlig utfodring, men jag tänker att jag hellre betalar för mat som hundarna kan utnyttja till fullo än spannmålsprodukter (=torrfoder) som bara passerar genom magen och kommer ut igen! :P Betala för skit, nej tack!

Nu vet jag inte vad du har för hundar eller vad dom används till. Generellt är det så att små hundar  behöver mer föda än stora räknat i procent av kroppsvikten. En liten hund kräver 2-4% av sin kroppsvikt per dag medan en stor behöver upp till 2% (arbetande hundar kan äta mer). Rå föda mättar bättre och längre än torrisar tack vare sin näringstäthet. M a o, det räcker med mindre för att mätta!

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 okt-09 kl 10:30 »
Allt du behöver göra är att köpa t ex hel kyckling och stycka upp den i lagoma portionsbitar, beroende på vad du har för hund. En stor hund kan mycket väl få en hel kyckling. En mindre hund kanske nöjer sej med en fjärdedels. En liten hund som dvärgpudel eller chihuahua kan få en vinge att jobba med. 

Hursomhelst: Ta en bit kött med ben, ge den till din hund. Voila! Dagens måltid! Gör likadant med kanin, kalkon, lamm, nöt, fläsk, vilt och fisk....

Glöm inte att ge organ en gång i veckan. Med organ menas lever, hjärta, njurar, lungor etc.

Vom är också bra. Ägg kan ingå, hela med skal. Klarar hunden inte ägg spelar det ingen roll, ägg är inte livsnödvändigt.

Det är allt!  :D Faktiskt!

/Dandelia

jaha? jag har hört att kycklingben kan vara farliga,att hunden sätter benen i halsen har jag hört.

Dandelia

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 okt-09 kl 10:32 »
jaha? jag har hört att kycklingben kan vara farliga,att hunden sätter benen i halsen har jag hört.

Läs resten av tråden så förstår du att så inte är fallet. :) Det gäller att anpassa bitarnas storlek efter hundens storlek. Väldigt få hundar kan svälja en hel kyckling och på så sätt få den att fastna i halsen...
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 10:34 av Dandelia »

MonicaA

« Svar #36 skrivet: 15 okt-09 kl 10:40 »
Sjuka hundar har höga veterinärkostnader. Det gäller ju att tänka så när man inhandlar mat till hunden. Min hund är aldrig sjuk och har inga problem som man hör från folk omkring sig. En hund har problem med njurarna, en annan har artros och en tredje har till och med cancer. Ska det vara så? Jag tror inte det.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 okt-09 kl 10:47 »
Läs resten av tråden så förstår du att så inte är fallet. :) Det gäller att anpassa bitarnas storlek efter hundens storlek. Väldigt få hundar kan svälja en hel kyckling och på så sätt få den att fastna i halsen...

jag  funderar starkt på att skaffa hund,så då är man ju intresserad av hur man kan få den att må så bra som möjligt,jo det var så att en kompis hade ställt en hel kycklig på köksbänke varav hunden (shäfer) tog det och åt, ägaren kastade sig på hunden och formligen slet ut kycklingen ur munnen på hunden ,han sa att det var mycket farligt med kycklingben,det var så jag fått det i från,har ju höns själv så det vore ju bra om hunden åt de som inte vi själva vill äta,gammelhöna/tupp och inälvorna.

Dandelia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 okt-09 kl 11:07 »
ägaren kastade sig på hunden och formligen slet ut kycklingen ur munnen på hunden ,han sa att det var mycket farligt med kycklingben,

Att kyckling är farligt är en gammal myt som lever kvar, tyvärr. Tänk om rävarna skulle dö när dom knycker en höna! Oj, så många döda rävar det skulle ligga överallt...

Om råa ben vore dödligt att äta, hur kan vargen överleva? Björnen? Och alla andra vilda köttätare?  8) Svaret är att råa ben är helt ofarliga. RÅA ben!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 15 okt-09 kl 11:18 »
Att kyckling är farligt är en gammal myt som lever kvar, tyvärr. Tänk om rävarna skulle dö när dom knycker en höna! Oj, så många döda rävar det skulle ligga överallt...

Om råa ben vore dödligt att äta, hur kan vargen överleva? Björnen? Och alla andra vilda köttätare?  8) Svaret är att råa ben är helt ofarliga. RÅA ben!

försökte den varianten med snubben här på jobbet igår också,, den med vargen etc men det gick inte hem ändå  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser