Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husbehovsfiske utanför Göteborg ?  (läst 5239 gånger)

kakel

• Gäst
Husbehovsfiske utanför Göteborg ?
« skrivet: 21 feb-06 kl 00:39 »
Det skulle vara intressant att få veta om det bland alternativs forummedlemmar finns någon som går ut med småbåt och drar upp fisk ur sjöhavet utanför Göteborg.  För eget bruk. Detta gjorde min far på femtio-och sextiotalet med sin sjumeters träsnipa. Själv har jag dessvärre ingen båt..  

Min vuxne son håller på att helrestaurera en gammal segelbåt. Han vill sedan kunna fiska som sin salig morfar. Men fiskbeståndet är ju inte längre detsamma som då. Även om kustfiske på Västkusten fortfarande är fritt.  

Jag är inte längre uppdaterat på vad som är möjligt  - men minns exempelvis att precis nyfångad makrill är vansinnigt gott.. gärna tillagad över öppen eld.. Och båten ankrad i en vik över dagen. Nu är visst makrillen en hotad fiskart.  Hoppas någon kan berätta mer för mig om detta slags fiske !!

Skriver ett förväntansfullt kakel

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Husbehovsfiske utanför Göteborg ?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 08:38 »
Det låter jätteintressant.
Och nu lånar jag tråden och undrar detsamma om nån behovsfiskar i Karlskrona eller Blekinge? Kanske man kan få följa med?

Enrique414

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 aug-06 kl 00:31 »
Lyckans ost som får tillgång till båt! Fisket utanför Gbg är fantastiskt! Makrillen kommer in på våren och stannar till hösten. Beståndet är säkerligen inte vad det har varit men ännu är den inte i farozonen som torsken. Dörja på fem-femton meters djup med stagg eller räka på kroken... Inget smakar som nyfiskad makrill med spenatstuvning! På nätet finns en uppsjö med sidor med tips om bra platser att fiska allsköns fisk. Det kan docj vara ett fiffigt tips att skaffa ett ekolod/gps.

andre

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 15:20 »
Hej!

Jag fiskar makrill på sommaren.
Som enrique skriver så fiskar man på 5-15 meters djup och agnar med stagg (små sill) det är det jevaste (det bästa). Om någon vill ha tips på ställen och sånt kan ni skriva till mig.

Sen ska jag också skriva att varken torsken eller makrillen håller på att ta slut. Forskarna som hävdar detta använder ofast mycket gamla och dåliga metoder. Dom använder också fel fiskeredskap när dom ska ut och fiska. Sen är det klart att det inte finns lika mycket fisk som för 50-100 år sedan men det beror inte på fiskarna. Nej det är klimat förändringarna som ställer till det. Koldioxiden har ökat och det har lätt till övergödning av havs bottnarna och eftersom torsken lever på botten så kan den inte överleva. Jag ville bara upplysa om detta, tro inte allt du hör.

Fiskaren.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 16:08 »
Varför går inte ni Göteborgska hushållsfiskeintresserade ihop och köper en båt tillsammans?

Om fyra fem familjer/personer delar på kostnaden kan det väl inte bli så mycket per hushåll?

Sen är det bara att skriva ner ett rullande schema och använda båden i turordning.

Bara ett förslag :).

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

geirh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 22:54 »
solkatten: Er det ikke restriksjoner på sport/privatfiske i Blekinge skjærgård?
Synes jeg leste noe om det i sommer.

GeirH

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 07 dec-06 kl 00:17 »
Här står det om fiskerätter i enskilt och allmänt vatten, gällande fritidsfiske:

http://www.k.lst.se/k/amnen/Fiske/fritidsfiske/

Jag är från Blekinge men har egentligen aldrig varit intresserad av fiske, trots en hel del vistelse på sjön.

Och apropå makrillfiske... största intresset för en av kaptenerna på ostindiefararen... han hade alltid en rev hängande efter skeppet då när jag var med och seglade längs med västkusten förra året. Men inte fick man smaka, inte...  >:( Trots att åtskilliga mängder makrill hivades ombord över relingen!
Höns, stickning och pelargoner

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 02:53 »
vi var utanför lysekil och dörjade makrill i somras och på  1 1/2 timme fick vi 21 stycken.
det var underbart att halstra dem när vi kom hem.
en del minnen från min  barndom kom tillbaka ifrån den tid när vi alltid var ute med båten. från mars till oktober lades näten ut oavsett väder. våra kinder smörjdes med vaselin vid hårt väder och hummer byttes mot smuggelsprit vid källöknippla.
det var underbara tider  :-[

kakel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-07 kl 23:13 »
Hade nästan givit upp om att få gensvar här – fast tänkte ändå skriva till våren..  

När.. eller om jag kan få gå ut på sjön igen. Glad är jag nu, att det kom lite svar, även om dessa trillade in ett halvår senare.  I höstas och en bra tid framöver, var jag dock aldrig inne på A-forum och traskade runt. Solkatten, jag lånade gärna ut min husbehovsfundering – det var förstås bara skoj att vidga detta med kustfiske !!  Hoppas att du fick lite privata ”napp..”  

Enrique 414 och andre – Ett kakel skall följa era ord !!  Tack för svar.. Och jag kommer att kontakta dig, andre  -om jag får-  när det blir dags för mig att kunna fara  iväg ut på böljan..

Nu gör jag ett litet instick för att beskriva båtläget för ”min” del.  Tack vare att Prins Tuvstarr fick mig att minnas mina egna fiskarfunderingar för ett år sedan. Med sina ord om ´informell regel´

Sonen (..som jag fick för trettiofem år sedan) fick fatt på ännu en båt i september. Inte till skänks som första gången för två år sedan.  Den båten är förresten ännu under en rejäl renovering.. Ombyggnad är nog ett bättre ord.  Niometers fina, annorlunda Alterein.  Jo – hon är registrerad med det namnet. En före detta ´flodbåt´ (med en del frågetecken kring detta) och byggd i Tyskland på trettiotalet, samt kommen till Sverige ungefär trettio år senare. Blev konverterad till segelbåt. Båtars namn bör inte bytas. Och namnet är rätt fint tycker jag..

Det här andra lilla fartyget är en riggad femmeters träjulle med minimal ruff.. En trind blivande skönhet. Som han gav tvåtusen för. Ett enepinnad arbetsbåt utan namn.. Vilken tur för henne, att sonens föräldrar en gång för trettio år sedan, hade en eka som gav upp.. (eller var det månne vi; ekans vårdare som svek..) Den ekan efterlämnade en omsorgsfullt arbetad träskylt, där namnet Harriet finns ristat.. Bokstäverna är ifyllda med vit färg. Omgärdat av två små gullstjärnor..

Jullen togs ner från Henån en helg i september..

..och gick därefter till vintervila på träbockar..

(pallad bättre nu..)

Jag har fått löfte att få hjälpa till med att skrapa och måla.. Det skall bli jätteskoj !! Såsom första etapp, har sonen skrapat och lackat roder och rorkult till ursprunglig glans. Fem lager lack.. Fler lager rekommenderas dock..  Hon skall bli bruksfärdig till våren/sommaren – om än inte helt återställd.. Det får bli nästa vinter..

Fred:  Du gav ett förträffligt förslag om samägande.. Egentligen.. Fast ..lite luttrad är jag. För tre år sedan -här på A-forum-  letade jag så förhoppningsfullt efter intresserade att dela ett stort timmerhus med. Nepp – ingenting hände. Ett endaste halvengagerat svar fick jag.. Nu, några år senare, är jag allt lite skeptisk.. Men – det är nu det. Samäga är dock i grunden inte alls fel !!  (Tror jag..)

Yrian: Tack skall du ha för länken om fiskerätter. (har varit riktigt dålig på att titta in här.. det hände inte ett smack första halvåret ju..) Var du med på en av förseglatserna med skeppet Götheborg !!? Jistanes..  Kul !!  Jag var kompis en gång i forntiden med den ansvarige för mast & segel.. Vi hejade på varann i ett sammanhang för ett tag sedan.. Innan skeppet for iväg.  Blev bjuden in till mastverkstaden.. Det var skoj.. Sen blev det inte mer. Mycket vatten mellan då och nu..

Fjuttig kapten du hade – han som tog in en massa makrill. Och sedan var snål som en fjant. Kommer du och vännen Vitis till Staden Göteborg på nytt ..och jag har fått makrill – Då skall jag bjuda er !!  Som kompensation, menar jag.. För dumdrygt sjöfolk. Och litegrann för ett sent gensvar dessutom ..från mitt håll.. En tur i jullen kan det bli åtminstone.. Sonen är en glad fyr.. Brukar alltid välkomna nytt folk..

Åsnemor:  Men – hur kan du ha lämnat de gamla farvattnen.. Fina fina  Lysekil å allt.. Förutom smuggelspriten menar jag..

Själv hoppas jag således framöver ..på sjögång till Våren..

/kakel

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 27 feb-07 kl 23:24 »
Kakel, vi kommer gärna till Göteborg och hälsar på dig, och tar gärna en tur i jullen också! Föredrar mindre båtar, skeppet Götheborg var en upplevelse, men... någon riktig känsla för seglingen fick jag inte ombord, och ingen riktigt kontakt med vattnet. Annat är det med de små vikinga- och medeltidsskepp jag vanligen seglar om somrarna. Där flyger man under drakens vinge, några decimeter från ytan.
Vi har mycket att stå i med odlingar och höns-anskaffning nu till våren, men Vitis har vänner i Gbg som han länge velat hälsa på. Så vi kommer, var så säker.
Höns, stickning och pelargoner

kakel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 mar-07 kl 00:04 »
Yrian – men jag minns ju att du skrev om medeltidsskepp och seglingar.. Det minns jag !!  Och gick och tänkte på..   Sedan höll jag mentala tummar för dig & Vitis inför torghandeln.. Finns på pränt nånstans i detta omfångsrika forum..  

Välkommen på Julle-tur !!  När det än blir.. Det är frihet att vara på sjön. Lika stor frihet som att cykla..  Lycka nu till med alla nya odlingar.. Ett par chilifrön brukar jag själv sätta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1775 gäster, 2 användare
junneboy, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser