Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapport som lovat.....  (läst 1331 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Rapport som lovat.....
« skrivet: 20 feb-06 kl 23:08 »
Hej allihopa

Lovade att rapportera när det kommer ungar, se inlägg om honor tillsammans med ungar.
Ja det har hänt saker, jag är positivt överraskad. Mina två honor skiljdes åt, deras hus delades i två utrymmen. Den ena honan var betydligt smalare än den andra som lade på sig en massa fett och bara blev rundare och rundare, så naturligtvis blev hon den som jag hoppades och trodde mest på.

Den normalviktiga honan- Petsy däremot började mkt kort efter hannens hemresa att bygga ihop ett prydligt litet bo av hö och halm, men inte ett spår av någon riven hårtuss, fram tills inatt...

I morgon skulle den beräknade tiden vara ute, så efter noga studerande av Betsy och Petsy så var jag inte ett dugg hoppfull när jag öppnade kaninhusdörren i morse, I Petsy´s lilla fina bo och över hela hennes del av huset låg det hår, och i boet, trodde jag, låg fem små raringar. Ville inte störa så jag gick in och skrev en lapp till hannens ägarinna om de fem små, senare räknade jag noggrannare, gissa antalet? ;)

Fem var helt fel, det var åtta små ungar i olika nyanser och storlekar. Tittade in ett par gånger under dagen, gav båda tjejerna extra godsaker och var nöjd med resultatet.

Men döm om min förvåning när jag återkom hem på eftermiddagen vid 15-16 tiden. Hade senast varit in till kaninerna strax innan två ungefär, )och då hade den tjockare Betsy slukat alla knäckebröden hon fått medan Petsy knappt rört sina.) Tidigare syntes inte ett kaninhår hos Betsy, ja ni har redan gissat, då jag återvände hem så fanns där ett vackert bo fullt med päls och hela sju härliga små liv. Kan ju förklara aptiten.

Alltså totalt femton ungar, i olika nyanser och storlekar, hälften går till hannens ägare, men det lär ändå finnas ungar som söker ägare, om inget händer förstås, de är ju knappt en dag gamla, om några veckor får man se hur många som överlevt så långt.

Tjotten

• Gäst
Re:Rapport som lovat.....
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 09:03 »
Va härligt att det gått så bra. Är båda honorna i samma bur nu men bara delat bo eller (förstod lite dåligt)?

Själv fick jag 12 :o unagr från en mamma i veckan. Hon hade delat upp dem och gjort två bo med 6 ungar i varje  :o. Det ska bli spännande och se hur de blir 75% Jätte och 25% NZ.

Visst är det spännande med kaniner :D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 22:22 »
Kul att det blev två kullar!!! Hoppas alla ungar klarar sig  ;D

Jag har en kull nu, som just börjat ta sig ur boet... De hoppar inte än, utan går fram på vingliga ben - Så söta!!!!
Landsflykting i storstan...

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #3 skrivet: 22 feb-06 kl 00:38 »
Ja vi får se hur många som överlever. Tyvärr hittade jag två döda idag  :(

En i var kull, men den ena ungens död är lite mystisk, den var en av de största i den kullen, och jag hittade den liggande på kanten av boet, med bakbenen neråt in i boet. När jag tog upp den så noterade jag en välfylld mage, man fick nästan känslan av att den precis ätit. Vet inte vad som kan ha hänt, om den åt sig pangmätt och sen somnade utan att krypa in i värmen igen.
   Allt kan hända, har tänkt låta bona vara ifred nu så mkt som möjligt. Men så här långt så lever tretton stycken. Jag tar inte ut något förrän de skuttar runt i burarna. Först då kommer jag hoppas på det antal som då lever.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser