Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eftertraktade hönsraser?  (läst 8141 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: eftertraktade hönsraser?
« Svar #20 skrivet: 04 okt-09 kl 11:57 »
Sen skulle jag vilja ha Svarthöns, Brahma, Stora Kochins, SeeBrights, Bantam oxå
men som det är nu har jag ingen plats  :(
//
Eva

Och ÄNDÅ har du beställt svarthönsägg av mig!  ;D ;D ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 okt-09 kl 12:30 »
Nästa fråga:

Vad skulle ni helst köpa?
Dvärg Kochin?
Hedemora höns?
Moderna engelska stridshöns?

Välj en.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 04 okt-09 kl 12:32 »
jag har haft alla  de tre raserna  samtidigt
går alldeles utmärkt ;)
Hedemorahöns

EvaE

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 okt-09 kl 12:33 »
Och ÄNDÅ har du beställt svarthönsägg av mig!  ;D ;D ;D

Haha, ja, jag tänkte att innan dom är kläckta så har ju gubben tid att bygga ;)
& så är dom ju kycklingar en bra stund, det har jag gott om plats till så om inte annat
får jag bygga själv, även om det tar lite längre tid & kanske inte blir lika snyggt, hahaha...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 04 okt-09 kl 12:33 »
Dvärg kochin, men bara om de är färgrena och i alla fall "okej" i rastypiska.
Om du frågar min pojkvän skulle han nog däremot välja MES, eftersom han har den rasen istället...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 okt-09 kl 12:38 »
jag har haft alla  de tre raserna  samtidigt
går alldeles utmärkt ;)

har dom inte blandade då jag ej vill ha blandraser. har två tomma hönsgårdar och där ska antingen dv Kochin,MES,eller hedemora höns bo.

Undrar även om någon har gammalsvenska dvärghönor? och tupp?
« Senast ändrad: 04 okt-09 kl 12:41 av Daaniel »

EvaE

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 okt-09 kl 12:43 »

Det kommer att finnas till försäljning på Göingeträffen på lördag ;)

Daaniel

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 okt-09 kl 12:46 »
Det kommer att finnas till försäljning på Göingeträffen på lördag ;)

Enligt kackel.se så är dom starkt hotade. stämmer det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 04 okt-09 kl 12:50 »
har dom inte blandade då jag ej vill ha blandraser. har två tomma hönsgårdar och där ska antingen dv Kochin,MES,eller hedemora höns bo.

Ja, men man kan ju ha flera raser utan att blanda dem (tror att Lycka menade det?).  :P T.ex. min pojkvän har Kinda, Gotland, Chabo, Mes, Vit Lohmann + blandisar. Kinda, Gotland, MES och vit lohmann går särade just nu. Medan Chabona går med blandisar (tuppen bor hos mig). Dock så låter han alla gå ihop lösa ute nu, men är ju inte avelssäsong så det skitasamma. ;D Mot våren kommer det nog bli strängare när det är dags att ta ägg från de olika pippina.

Jag själv har dv kochin i 3 olika färger. Appenzeller spetshättad, Sebright, Araucana och Maran + ett helt gäng blandisar.
Kommer börja dela av dv kochina någon gång i början av Feb hade jag tänkt så det blir färgrent. Just nu går alla blandade. Sebrighthönorna går med en Chabotupp så länge (sebrighttuppen dog ju).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

8zw

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 04 okt-09 kl 13:04 »
Jag vill helst ha sebright och MESar. Kochiner är ju så vanliga så de finns ju överallt medan MESar är lite svårare att hitta.
Är ju bra om man får fler sebrightuppfödare för hur ska rasen annars komma igång? Desto fler som avlar desto mer avelsmatrial får man och då är det lättare att köpa in nya djur för att hålla stammen frisk. Beställer du ett gäng från ett annat land och sparar alla hönor från dem så kan du köpa in tuppar från någon av de som föder upp här i sverige.
Eller byt tuppar med dem så blir det ennu bättre.
Påfågelduvor.

Daaniel

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 okt-09 kl 13:08 »
Jag vill helst ha sebright och MESar. Kochiner är ju så vanliga så de finns ju överallt medan MESar är lite svårare att hitta.
Är ju bra om man får fler sebrightuppfödare för hur ska rasen annars komma igång? Desto fler som avlar desto mer avelsmatrial får man och då är det lättare att köpa in nya djur för att hålla stammen frisk. Beställer du ett gäng från ett annat land och sparar alla hönor från dem så kan du köpa in tuppar från någon av de som föder upp här i sverige.
Eller byt tuppar med dem så blir det ennu bättre.

har funderat på sebright också men dom får väl lätt marek och så?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 04 okt-09 kl 13:17 »
Nästa fråga:

Vad skulle ni helst köpa?
Dvärg Kochin?
Hedemora höns?
Moderna engelska stridshöns?

Välj en.

Utav dem skulle jag välja hedemora. Av vad jag har läst mig till vill många som skaffar hedemora iofs ha genbanksintyg också (mig skulle det i och för sig kvitta för jag har mina höns tillsammans)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #32 skrivet: 04 okt-09 kl 13:50 »
skippa sebright om du ska kläcka och sälja...är kraftigt suicidala ;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Live

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 okt-09 kl 13:56 »

Ja men OM man lyckas få fram kycklingar som förbli friska så kan man nog kamma hem storkovan ;D

Live

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 04 okt-09 kl 13:57 »
Nog är det lätt att sälja Bohuslän-dals svarthöna. Har sett massor av köpesannonser men få uppfödare...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #35 skrivet: 04 okt-09 kl 14:04 »
Ja men OM man lyckas få fram kycklingar som förbli friska så kan man nog kamma hem storkovan ;D

shhhh!  ;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 okt-09 kl 14:32 »
Nog är det lätt att sälja Bohuslän-dals svarthöna. Har sett massor av köpesannonser men få uppfödare...

Svarthöns tror jag att jag ska skaffa, har länge funderat på det så kanske blir dom.

Live

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 okt-09 kl 21:06 »
Svarthöns tror jag att jag ska skaffa, har länge funderat på det så kanske blir dom.

;D Förlåt men det blev så roligt när du skrev detta efter inslagen längre upp! om du vill ha en grupp med en gång så bidde det jättesvårt, hur många hade du tänkt dig?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 04 okt-09 kl 21:13 »

HAHA, tyckte jag var kul ;) meeeen.... intstämmer x___x  >:(

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #39 skrivet: 05 okt-09 kl 21:01 »
Ja, har för mig att gammelsvensk dvärghöna är den lantras som ligger sämst till just nu. Finns bara ett fåtal besättningar.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser