Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eftertraktade hönsraser?  (läst 8150 gånger)

Daaniel

• Gäst
eftertraktade hönsraser?
« skrivet: 03 okt-09 kl 22:48 »
Tänkte börja föda upp höns och undrar vilken som är den mest eftertraktade hönsrasen?
Skriv också vilken ras som du skulle vilja ha så kan jag räkna ihop antalet inlägg och se på så sätt.
Vilka är dom mest ovanliga raserna i sverige?
// Daniel

« Senast ändrad: 04 okt-09 kl 00:23 av Daaniel »

EvaE

• Gäst
SV: eftertraktade hönsraser?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-09 kl 23:30 »
Jadu, amaken är som baken :) Det e nog helt olika beroende på vem du frågar.

//
Eva

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-09 kl 23:32 »
Jadu, amaken är som baken :) Det e nog helt olika beroende på vem du frågar.

//
Eva

men vilken ras skulle du helst vilja ha?

EvaE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 23:38 »
Ja, dom jag redan har förstås, dvs Austral Orp, Öländsk Dvärg, Dvärg Kochin,
Holländsk Vithätta samt Appenzeller Spetshätta.  ;D

Sen skulle jag vilja ha Svarthöns, Brahma, Stora Kochins, SeeBrights, Bantam oxå
men som det är nu har jag ingen plats  :(

//
Eva

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-09 kl 00:15 »
Dvärg kochin är ju otroligt eftertraktat här i sverige. måste vara våran mest populäraste ras.  faverolle är väl en annan. själv vill jag väl ha typ.. alla raser  (och fåglar) ::)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 04 okt-09 kl 01:41 »
De ovanligast och de mest eftertraktade är nog två helt skilda saker.

Jag tycker mig se att isbar och maran är rätt eftertraktade för deras äggfärgers skull. Jag skulle vilja ha just de raserna i alla fall. Sen tror jag en ras som australorp alltid går bra också, den är så allround med många ägg/år och mycket kött på tupparna, lugna och snälla etc.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 okt-09 kl 02:17 »
De ovanligast och de mest eftertraktade är nog två helt skilda saker.
Jo det vet jag men vill också veta lite ovanliga raser

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 okt-09 kl 08:12 »
Hej! Min uppfattning är "våra" svenska lantraser, som är ovanliga. En del av dem är hotade och kan vara svåra att få tag på men flera "bevarare" behövs, för det är dem små flockarna som är bäst! Gå gärna in på lanthönsens hemsida och läs om de alla.....www.kackel.se
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 04 okt-09 kl 09:33 »
Dv kochin är väldigt populära! ;D Även maraner (tror faktiskt maranerna slår Isbar och Araucana i att vara eftertraktade) har jag märkt att mycket folk jagar runt.
En annan ras som verkar vara ganska eftertraktad och dessutom ovanlig, särskilt uppåt Sverige är Sebright.

Om vi ska ta en lantras som folk verkar leta för fullt efter så har vi Hedemorahönan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 okt-09 kl 10:14 »
hedemora är min favorit, sååå fluffiga och gulliga ::) tycker det mest finns ovanliga fäger jag. klart det finns ovanliga raser också, men tror att många av dessa är få som känner till.. ovanliga kanske, men om man inte vet om dom blir det liet svårt :P

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 okt-09 kl 10:17 »
Dv kochin är väldigt populära! ;D Även maraner (tror faktiskt maranerna slår Isbar och Araucana i att vara eftertraktade) har jag märkt att mycket folk jagar runt.
En annan ras som verkar vara ganska eftertraktad och dessutom ovanlig, särskilt uppåt Sverige är Sebright.

Om vi ska ta en lantras som folk verkar leta för fullt efter så har vi Hedemorahönan.

Maran har vi redan, har funderat på hedemorahöns. ska kolla upp rasen Sebright.
men tack för svar, ös på med mer! :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-09 kl 10:24 »
däremot tror jag att seebright blir allt mer inavlat här i sverige. eftersom en ras är ovanlig och det är kanske 1-2 personer som har den. vad blir resultatet? jo, att alla har från samma uppfödare. därför ska man försöka kolal från andra länder..

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #12 skrivet: 04 okt-09 kl 10:25 »
maraner, dvärgkochin och sebright är det mest drag efter och sen mina blåvärpande dorking förstås ;)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 okt-09 kl 10:26 »
En ovanlig ras jag hört är  moderna engelska strids höns(stora) stämmer det?
dv mes är vanligare

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #14 skrivet: 04 okt-09 kl 10:36 »
däremot tror jag att seebright blir allt mer inavlat här i sverige. eftersom en ras är ovanlig och det är kanske 1-2 personer som har den. vad blir resultatet? jo, att alla har från samma uppfödare. därför ska man försöka kolal från andra länder..

sebright är svåra >:( klarar man av att få fram kycklingar så drabbas dom lätt av annat skit själva rasen "tillverkades" ju av ett snävt avelsmateriel med ett antal syskonparningar och återparningar - mor/son alt son/dotter..sen när rasen var standardiserad så fanns det ju bara ett fåtal linjer som samtidigt var hårt linjeavlade(läs inavlade) dom här problemen med infertilitet har funnits hos rasen hela tiden men i Sverige med det förhållandevis tunna avelsmateriel som finns av sebright blir det snabbt värre..funderar på att göra en outcross med silverrandig dvärgwyandotte på mina silver sebright och sen rasstandardisera fast då åker man ju på en syskonparning och en återparning igen + en outcross med annat sebrightblod så frågan är om det är värt..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Daaniel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 okt-09 kl 10:40 »
sebright är svåra >:( klarar man av att få fram kycklingar så drabbas dom lätt av annat skit själva rasen "tillverkades" ju av ett snävt avelsmateriel med ett antal syskonparningar och återparningar - mor/son alt son/dotter..sen när rasen var standardiserad så fanns det ju bara ett fåtal linjer som samtidigt var hårt linjeavlade(läs inavlade) dom här problemen med infertilitet har funnits hos rasen hela tiden men i Sverige med det förhållandevis tunna avelsmateriel som finns av sebright blir det snabbt värre..funderar på att göra en outcross med silverrandig dvärgwyandotte på mina silver sebright och sen rasstandardisera fast då åker man ju på en syskonparning och en återparning igen + en outcross med annat sebrightblod så frågan är om det är värt..

läste lite om Sebright och det står att dom lätt drar till sig sjukdommar, stämmer det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 04 okt-09 kl 10:44 »
Min tupp som var ca 18 veckor gammal och man gick och trodde att , YES... Han kommer klara sig och bli en stor frisk man... Han dog för ca 2 veckor sedan... Började bli lite hängig, sedan magrade av, började bajsa blask som sedan blev lite blodblandat... Coccidios.  :( :( :( Så nu sitter jag här med två hönor... Tupplös! >___<*  (annars brukar ju tuppar alltid klara sig, men när det handlar om något man är jätterädd om då ska de dö såklart!!).

Sebright är också väldigt benägna att få marek (hönsförlamning). =/ Varför vet jag ej... ???? Fönix (de där med jättelånga stjärtar) har jag hört ska också vara rätt känsliga för den sjukdomen? Ofta så är dessa mer exklusiva raser väldigt svåra. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönsgalen

« Svar #17 skrivet: 04 okt-09 kl 10:59 »
skaffa la fleche och creme crested legbar, ostfriesiska möwen
så har jag nån att byta ägg med

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #18 skrivet: 04 okt-09 kl 11:04 »
Dvärg Cochin i ovanliga färger är väldigt populära men man ska ju hitta nytt blod sedan också.  :P
Breda, Sumatra, Sultaner, silkesbefjädrad Chabo, Thyringer Skägghöns ..........finns hur mycket fint som helst.
De mest efterfrågade i år har varit: Faverolle, Orpington, Maran och så Silkes naturligtvis. Dvärg Cochin finns i överflöd men inte så många som är rastypiska och färgrena.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #19 skrivet: 04 okt-09 kl 11:53 »
..ser bra ut med mina lavender(ok då pärlgrå) dvärgkochin inför nästa säsong :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser