Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325597 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #940 skrivet: 22 nov-10 kl 17:18 »
Har själv för avsikt att hamna någonstans mellan 5 - 1000 samhällen  ;)

Ska expandera tills jag tycker att det är bra.  :P

Tycker att det är kul , och är tacksam att Sten Åke blottar sitt uppbyggande av sitt företag.

Eftersom han håller sig till den tråd han själv har en gång skapat så tycker jag att han kan härja fritt.

Håller man inte med hans idéer så är det fritt att låta bli att läsa denna tråd. :-\

DETTA ÄR BRA OM ALLA ALTERNATIV FÅ KOMMA FRAM PÅ DEN ALTERNATIVA SITEN

Alternativa sidan är tillräckligt stort för alla

De som inte uppskattar Sten Åkes tråd får väl starta en egen , Ser fram emot att läsa även denna.!

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #941 skrivet: 22 nov-10 kl 17:53 »
Apropå Ienilorac och johaness inlägg.

Har sedan ett antal år läst här på forummet men brukar sällan kommentera. De flesta inlägg här på forumet är i gammal traditionel alternativ anda och Ienorac vill tydligen ha det så. Hans målsättning med biodling är en hobby ( och i liten omfattning). Det är tydligt att Lindell och Ienilorac har olika målsättnng med sin verksamhet.
Jag kommenterade Johaness inlägg, och skrev att jag inte höll med honom. Du Olllle har antingen blandat ihop mitt och Johaness inlägg eller missförstått något. Jag är mycket positiv till Sten Åkes inlägg och den kunskap han delar med sig av.

Jag har inte ekonomisk möjlighet att expandera så snabbt som SÅ gjort, men jag kan mycket väl tänka mig att ha biodling som deltids-/heltidssysselsättning och ha ett par hundra samhällen, om några år, så att jag kan expandera med de pengar som biodlingen förhoppningsvis ger. Och jag är tjej, mitt användarnamn är mitt namn baklänges...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #942 skrivet: 22 nov-10 kl 21:01 »
Hej Johaness , kul att du har kul med dina bin ;)

Om man tog bort alla stor bi odlare så skulle det behövas10 000 tals nya småskalig nöjes bi odlare för att fylla tom rummet

>:( Än så länge producerar Sverige endast hälften av det honung som äts i landet.  >:(

Finns det inte plats för en alternativ företagare på forum som vill ge den svenska folket tillgång till svensk honung ?

Sen är det så att alla bor inte på vishan .....
 även om man bor på visan kan man åka in till storstan , skapa kontakter , affärspartnern , sälja på nätet ,

Det är nog ganska lockande att sälja härligt svensk honung från visshan till stats bor om man marknads för sig rätt , och då kan man ta 100 till 200 kr kg betalt för honung från visshan  ;D

Sen om man har fler kupor blir lärandes kurvan ganska brant , man får hoppas att man lär sig av mistagen och hittar en nivå med sin bi odling som man trivs med.

Man kanske tycker det är världs kul att stå på marknad och kränga honung och träffa folk , fast det är nog så kul med bin oxå.!

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #943 skrivet: 22 nov-10 kl 21:09 »
men jag kan mycket väl tänka mig att ha biodling som deltids-/heltidssysselsättning och ha ett par hundra samhällen, om några år, så att jag kan expandera med de pengar som biodlingen förhoppningsvis ger. Och jag är tjej, mitt användarnamn är mitt namn baklänges...

;D hahahaha  ;D jag har alltid trott att du var en jugoslavisk kille  ::)

Va kul att det finns lite bi odlar drottningar som kantänka sig att bli stor bi odlare !

hoppas du lyckas , ha det gott mvh edward  :P

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #944 skrivet: 23 nov-10 kl 09:40 »
Du ar tydligen inte fattat galoppen.
Vad slags nyttovärde för de flesta hobbybiodlare har dessa inlägg? Vad som skall vara intressant? Vad som är folkbildande?

Påminnelse: Klaga inte på varandra i trådarna. Har man synpunkter på en tråds inriktning lägger man inte dessa i själva tråden, utan i en egen tråd på tavlan Innehållet i forumet och hela Alternativ.nu.

Lindell

• Gäst
« Svar #945 skrivet: 26 nov-10 kl 22:12 »
Här anslås det ibland en del användbara prylar i rostfritt.
http://www.kompanjonen.se/produkter/blotlaggningsvagn---56-x-55

Lindell

• Gäst
« Svar #946 skrivet: 29 nov-10 kl 18:04 »
Nu har jag provat tappmaskinen med en option 301004 för påmatningsbord (turntable) och ev bandtransportör (conveyor belt).
Den kapacitiva givaren kräver direktkontakt på några tiondelar.
När givaren är aktiv (en LED på den lyser) så startar pumpen.
Pumpen ger sedan +25V (max 4A) ut på den 3-poliga XLR kontakten för att sätta igång påmatningsbordet eller transportören.
Denna +24V ligger kvar och kör mataren tills burken hamnar i position för givaren. Då stannar mataren (+24V kopplas ner till några mV).
Samtidigt startar pumpen och pumpar honung i den mängd som man angivit.
Därefter läggs +24V ut igen på mataren och inväntar nästa burk.

Man kan ställa tider (delay) på någon sekund från och tillslag. Men det fungerar helt OK.
Nassenheider kräver minst SW ver 3.16 och i min från i år är det version 3.24, det behövs alltså en 5-polig kontakt till givarna.
De gamla hade 4 poler och ett helt annat internt styrkort.
« Senast ändrad: 29 nov-10 kl 18:10 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #947 skrivet: 29 nov-10 kl 18:08 »
XLR (tysk DIN norm) kontakter kan handlas med fabriksklämd kablage t ex här.
http://www.kabelbutiken.com/balanserad-xlr-kabel-3m

Kontakthus finns också i den butiken eller på elfa.se

Lindell

• Gäst
« Svar #948 skrivet: 29 nov-10 kl 18:11 »
Enda plumpen är att det inte finns 350g i snabbmenyn.

Lindell

• Gäst
« Svar #949 skrivet: 30 nov-10 kl 17:57 »
Det var bättre än väntat, det går att ställa vilka "ml" eller vilka "gram" man önskar, det är bara att knappa in värden eller ändra befintliga.

Lindell

• Gäst
« Svar #950 skrivet: 30 nov-10 kl 19:24 »
Options till tappmaskinen.

toredh

• Gäst
« Svar #951 skrivet: 01 dec-10 kl 01:14 »
Har du kört tappmaskin? Gram och ml hit och dit. Själv har jag gett upp och kör alltid med "continious flow" och ögat som vakt... problemet är att en tunna ympad honung har olika "fasthet", och det rör till det hela.... Det tar för lång tid att ställa om när det inte stämmer i burkarna...
Som julklapp har jag önskat mig en fotpedal av gumman... Lycka till och ha det gott!

Lindell

• Gäst
« Svar #952 skrivet: 01 dec-10 kl 05:10 »
Då kommer man till den där magiska frågan om densitet. När man använder en avancerad refraktometer (elektronisk).
Varför mäta densitet, man får mätvärdet gratis med en bra refraktometer. Det stämmer riktigt bra och man får bra noggrannhet på både vattenhalt och densitet.
Nu blir densitetsmätningen viktig, den parametern går att knappa in på tappmaskinen och problemet är löst!!
Meningen med denna tappmaskin är att bli befriad från precisionsjobbet och tappa exakt och få rätt mängd i burkarna.
Sedan får man kontrollväga och ev justera honungsbatchen med +/- något gram i fall att det behövs i alla fall.
Men något större problem ser jag inte.

Tanken är diskuterad förrut (2008) i hemligforumet.
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,2229.msg10163.html#msg10163

« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 07:15 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #953 skrivet: 01 dec-10 kl 18:49 »
Idag är jag hemma och kan testa lite. Apparaten har för få decimaler på densitet - det skall jag notera och få ändrat!

Lars i skogen

« Svar #954 skrivet: 01 dec-10 kl 19:34 »
Nja, problemet med olika fyllnad i burkarna har inte att göra med vilken densitet honungen har, utan att densiteten varierar i behållaren. Om honungen stått ett tag, och blivit ganska fast innan tappning är detta ett problem för mig. Tror att det går att undvika helt genom att se till att honungen har bra temeratur och sen röra ordentligt så att temp och konsistens blir lika i hela behållaren. Jag har inte undersökt detta så noga, men känslan är att problemen i princip bara uppstår när honungen är under 20grader nånstans, eller när det är en blandad produkt.

Jag har inga fancy mätinstument, det tar bara ett par-tre burkar att testfylla och en bra våg. Sen är maskinen kalibrerad och det är bara att köra så de ryker!

Lindell

• Gäst
« Svar #955 skrivet: 02 dec-10 kl 18:45 »
Jag har inte värmt på utan använt nyrörd ympad honung som stått ett tag och rört om ca 1-2 minuter innan tappning, har inte heller haft några problem.

Färdig XLR sladd med kontakter till rundbord eller transportband samt några i reserv. Via denna kabel styrs rundbordet från tappmaskinen.

Lindell

• Gäst
« Svar #956 skrivet: 06 dec-10 kl 18:20 »
Puh! Vilken helg, man orkar snart inte jobba i veckan.

Tänk om någon kreativ galning kommer på idén att bygga en asynkron apparat med två motorer och två pumphuvuden till en dual PWM driver.
Drivaren styrs av PC'n eller kanske via en iPhone app. Då behövs två kompletta pumphuvuden och två kompletta motorer.
Två givare som startar respektive pump med rätt mängd då respektive burk stannar vid sin givare.
Jag tror man kan nå 15-20 burkar per minut på det här sättet till en ganska rimlig kostnad.
Men jag kör på med min vanliga tappmaskin, inte bygga något här inte!!

Hmm ... . o O (varför har han två av allting?)
« Senast ändrad: 06 dec-10 kl 18:24 av Sten-Åke Lindell »

toredh

• Gäst
« Svar #957 skrivet: 06 dec-10 kl 20:22 »
Eller så kör man med en 248:- tunna på bänken med tapp och får ett strålande täckningsbidrag direkt, funkar för ett par ton/år... Det finns egentligen inga problem, förutom dom man skapar själv... ha det gott!

Lindell

• Gäst
« Svar #958 skrivet: 06 dec-10 kl 20:38 »
Jag har en tunna och kran som kostar ca hundringen (nytt) men har tröttnat på att göra 100 burkar per kväll.
Jo jag vet .. återtag och all service.

Till den rostfria + polyeten (POM) packeteringen blir konstruktionen bäst genom att montera motorn stående (upp).
Passar också till matningskonsolerna som blir vända åt rätt håll (bakåt).

Lindell

• Gäst
« Svar #959 skrivet: 06 dec-10 kl 20:54 »
Om vi tänker oss pappersskivan som plåtchassi så är pumpen på "pumpsidan" komplett = klar. (utan att hänga upp oss på den vita tappen).

På andra sidan är motorn ansluten. Bara att plugga in i drivsteget, och ansluta till applikation.
« Senast ändrad: 06 dec-10 kl 20:58 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
ärt, Silke8949

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser