Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325683 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #920 skrivet: 17 nov-10 kl 14:25 »
Måste visa nya fracken också ...

8 Pallar lådor kommer direkt från fabriken i Lindesberg under veckan, sedan har jag att göra i vinter. Det skall räcka till 75 nya kupor.

Lindell

• Gäst
« Svar #921 skrivet: 17 nov-10 kl 16:20 »
I en jämförelse är Pierco och Agreb absolut lika, en Pierco vägen 235g och en Agreb 268g. Godset är lite tjockare på olika ställen men båda har ihåliga gavlar där bina kan krypa in och följa med till avtäckning. Trots sin lägre vikt har Pierco en längre gavel/styrskena vilket jag uppskattar.
Pierco är snäppet bättre pga sin lägre vikt, lite bättre slimmad och rakare gavel samt att de kan leverera.

1) Pierco
2) Anel
3) Hoffmanram
4) Agreb

;D ;D ;D
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 11:36 av Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #922 skrivet: 17 nov-10 kl 20:49 »
Måste visa nya fracken också ...

ÄR DET DU VILL SÄJA ATT DET FINNS EN NY  (:) SHIERIF  (:) PÅ STAN !!??

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #923 skrivet: 17 nov-10 kl 21:05 »
Nä, men nu skall jag prova den omtalade heldräkten i sommar.
De andra jag haft har varit så täta att man höll på att koka i sommarvärmen.
Bäst är snälla bin så att man slipper ha heldräkt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #924 skrivet: 17 nov-10 kl 21:19 »
har gått över till de gamla dax bi dräkt med stor hatt , tycker att den inte blir lika varm som när man har rymd dräkten på sig.
Har provat en kopia på sheriffen är mer nöjd med den gamla daxen

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #925 skrivet: 17 nov-10 kl 21:25 »
Jag har en kopia också men den är så pass grå och trist redan, den gamla får man fortsätta använda.

Den nya skall jag försöka låta bli att söla ner. Det kostar att ligga på topp!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #926 skrivet: 18 nov-10 kl 02:34 »
NEJ NEJ nej om det kostar att ligga på topp så är man inte på topp !

Att ligga på topp är  o:) grattis  o:) och kostar inget  o:) om det kostar en massa så har du en bit kvar till att nå toppen  ::)

Lindell

• Gäst
« Svar #927 skrivet: 18 nov-10 kl 19:56 »
Tapplinjen jag håller på med får ni inte se - den skall jag leva av om några år när jag knoppar av och blir alternativare.

Men detaljer/bilder ingen sett innan ... på en sprillan ny (2010) Nassenheider DS 20.000

Jag har lagt dit ytterligare en givare och en kontakt för styrning av transportband och påfyllnadsbord (rundbordet).

Lindell

• Gäst
« Svar #928 skrivet: 18 nov-10 kl 19:57 »
Bild 4-5.

Lindell

• Gäst
« Svar #929 skrivet: 18 nov-10 kl 20:17 »
Bilder på options, pedalgivare, nivågivare för helautomatiken, extra givare, matningsbordsfästen.

Lindell

• Gäst
« Svar #930 skrivet: 18 nov-10 kl 20:19 »
Givaren på bilden är en kapacitiv givare, inte lika tillförlitlig som min andra givare men bra på andra saker.
Använd bara PNP givare så blir all reglering så mycket enklare.

Lindell

• Gäst
« Svar #931 skrivet: 18 nov-10 kl 20:24 »
En del material kan man handla över företaget  http://www.seefrid.com/

Man måste ringa dit och kunna lite Tyska för att lyckas.

Lindell

• Gäst
« Svar #932 skrivet: 18 nov-10 kl 20:29 »
Motorn som används i Nassenheider fill up DS 20.000 heter  627.031 - 100 rpm.

http://www.seefrid.com/images/stories/datenblaetter/627031.pdf

Edward.

• Gästrikland
« Svar #933 skrivet: 18 nov-10 kl 23:36 »
 ;) Om det går åt pipan med bi odlingen så kan du skaffa jobb som bi fabriks konstruktör/byggare  :D

Det ser ut som du har varit snäll under året som har gått och jul tomten har kommit tidigt i Bromma  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #934 skrivet: 19 nov-10 kl 06:09 »
Tomten kommer alltid hit - det är ju jag som är tomten här  ;D

Man undrar vilken livsåskådning man skall ha som "alternativare" som många refererar till, vilka preferenser skall man har och vad är egentligen självhushållning för alla dessa olika syn på tillvaron.
Jag ser naiva fundamentalister som tror att man måste tillbaka till tider typ stenåldern, i bästa fall medeltiden! Jag ser egenföretagare som jag själv är, jag ser små jordbruk med djurhållning, skogsbruk etc där man gör allt för att få det att gå ihop och där kontanter oftast är en bristvara. Jag har själv vuxit upp i en miljö där småjordbrukarna var viktiga men senare försvann pga olönsamhet. Man säljer allt från sylt från frukt och bär till ägg och honung samt andra produkter i samma härad. Man har sina egna trädgårdsland men när rotsaker kostar 2:-/kg i dyraste affären på hösten är det de som kan konservera varorna, förädla dem så att man kan nyttja dem året om som drar fördelar av egna odlingar.
Det är de här sistnämnda, egenföretagarna, småjordbrukarna och odlarna, förädlingen av matvaror i alla dess former som man tar av sig hatten för.
Som världen ser ut idag måste man ha en inkomst hur naturnära man än lever.
Mina inkomster skall komma från biodlingen när jag blir senior eller kan pensionera mig från det liv jag lever idag. Därför krävs en del investeringar.
Jag har slagit på stort och bränner upp en stor slant verksamhetsåret -2011. Då är 50 nya samhällen i vår inte inräknade.
Satsningen kommer att kosta ca 9 ton honung räknat i bulkpris. 2011 går de första +1 ton ut och på några år är det betalt.
Att ta ut slantarna i lön är ännu destruktivare. ca 30% av satsningen blir kvar som lön.
Tomten i Bromma anser att han får mera kredit på det här sättet.

« Senast ändrad: 19 nov-10 kl 06:57 av Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #935 skrivet: 21 nov-10 kl 21:08 »
Skall man ha släp eller lastutrymme är plats för ca 4 st sjöpall rätt bra. Man kan transportera rätt mycket skrymmande material åt gången.
Ramar och glas levereras oftast på sjöpall, 100 x 120 istf 80 x 120.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #936 skrivet: 22 nov-10 kl 07:16 »
Du ar tydligen inte fattat galoppen. För de allra flesta biodlare är biodlingen – en hobby! Gärna med plustecken men de flesta har inga stora krav att leva på biodlingen. Biodling är för de flesta en hobby de finner glädje i.

Vad slags nyttovärde för de flesta hobbybiodlare har dessa inlägg? Vad som skall vara intressant? Vad som är folkbildande?
Där tycker jag du har helt fel. Det finns många som vill leva lite alternativt på landet som ser biodling som ett sätt att hjälpa upp ekonomin för övrig djurhållning och verksamhet. Och det finns många som har biodlingen som rolig hobby som ändå vill veta mer om hur man kan arbeta mer proffsigt, mer ergonomiskt, mer funktionellt.

Så jag ser ett stort nyttovärde i att Lindell delar med sig av sina tankar och erfarenheter. Både för små hobbyodlare, för de lite större, och för dem som kanske tänker syssla med biodling i lite större skala.

Så fortsätt skriv, jag vill i alla fall läsa, även om mycket av det du gör inte är tillämpligt på min biodling idag...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Olllle

• Skåne
« Svar #937 skrivet: 22 nov-10 kl 11:29 »
Apropå Ienilorac och johaness inlägg.

Har sedan ett antal år läst här på forummet men brukar sällan kommentera. De flesta inlägg här på forumet är i gammal traditionel alternativ anda och Ienorac vill tydligen ha det så. Hans målsättning med biodling är en hobby ( och i liten omfattning). Det är tydligt att Lindell och Ienilorac har olika målsättnng med sin verksamhet. Jag följer med intresse Lindells arbete med att bygga upp ett biodlingsföretag och jag tror många tycker det är intressant. Att investera ca 300,000 kronor under ett år är ganska mycket och i detta forum är han ganska ensam om detta. Det finns ett antal andra som för närvarande gör samma sak men de skriver inte om det i detta forum. Tre biodlare i samverkan (Agreb) avser att ha ca 3000 samhällen inom kort. Höglandets honung (Vrigstad) har för avsikt att ha 1000samhällen, en relativt ung kille i Norrland skall själv utan någon anställd sköta 1000 samhällen. Ingen av dessa skriver på forumet utan arbtar i det tysta och bygger upp sina företag.  Sten Åke Lindell fortsätt att vara aktiv på forumet jag tror många följer dina aktiviteter med stort intresse.
Olle

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #938 skrivet: 22 nov-10 kl 13:02 »
Om det är så att bara det är 6 st av 10000 som har detta intresse att bygga upp en större biodling
och en av dessa skriver så är det en mycket bra procentuell andel ???
Men var finns beskrivningar av de övriga 9997 st det borde vara översållat med beskrivningar av mindre biodlingsexempel och uppbyggnaden av densamma
Det vore intressant att få läsa  åtminstone en tråd om detta hur man börjar från noll och kommer till 1-5 samhällen med alla dess ingredienser.

Lindell

• Gäst
« Svar #939 skrivet: 22 nov-10 kl 13:12 »
Om man nu köper Dana Api mini som har en diametar 55 cm och höjd 85 cm så passar överdelen (värmaren) utmärkt på ett 300 kg kärl med spännrem.
300 kg kärl med spännrem har en diamater 55 cm och en höjd 100 cm.
Har man båda har man en apparat för att tina upp kanderad honung också genom att sätta Dana Api över ett 300 kg kärl och snäppa fast.
El-anslutningar och automatik finns i Dana Apis lock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
torbjorn, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser