Tomten kommer alltid hit - det är ju jag som är tomten här

Man undrar vilken livsåskådning man skall ha som "alternativare" som många refererar till, vilka preferenser skall man har och vad är egentligen självhushållning för alla dessa olika syn på tillvaron.
Jag ser naiva fundamentalister som tror att man måste tillbaka till tider typ stenåldern, i bästa fall medeltiden! Jag ser egenföretagare som jag själv är, jag ser små jordbruk med djurhållning, skogsbruk etc där man gör allt för att få det att gå ihop och där kontanter oftast är en bristvara. Jag har själv vuxit upp i en miljö där småjordbrukarna var viktiga men senare försvann pga olönsamhet. Man säljer allt från sylt från frukt och bär till ägg och honung samt andra produkter i samma härad. Man har sina egna trädgårdsland men när rotsaker kostar 2:-/kg i dyraste affären på hösten är det de som kan konservera varorna, förädla dem så att man kan nyttja dem året om som drar fördelar av egna odlingar.
Det är de här sistnämnda, egenföretagarna, småjordbrukarna och odlarna, förädlingen av matvaror i alla dess former som man tar av sig hatten för.
Som världen ser ut idag måste man ha en inkomst hur naturnära man än lever.
Mina inkomster skall komma från biodlingen när jag blir senior eller kan pensionera mig från det liv jag lever idag. Därför krävs en del investeringar.
Jag har slagit på stort och bränner upp en stor slant verksamhetsåret -2011. Då är 50 nya samhällen i vår inte inräknade.
Satsningen kommer att kosta ca 9 ton honung räknat i bulkpris. 2011 går de första +1 ton ut och på några år är det betalt.
Att ta ut slantarna i lön är ännu destruktivare. ca 30% av satsningen blir kvar som lön.
Tomten i Bromma anser att han får mera kredit på det här sättet.