Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325639 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #800 skrivet: 08 okt-10 kl 07:10 »
Nja, den blir inte automatsik högre på den större, det är snarare så att den sjunker med den mindre som man måste kompensera med mera sek/kg för extra burken.

Det finns ingen anledning att en liten producent blir av med all sin honung på en eftermiddag.
Man kan hålla i priset och bli av med all honung i alla fall. Det gick på tok för fort i alla fall, ca 1 månad.
Jag gjorde ett försök på några 100 kg och det gick fort i alla fall, ändå är priset rätt bra. Vad hade jag vunnit på att gå ner en tia/kg? Absolut inget.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #801 skrivet: 08 okt-10 kl 07:19 »
Egentligen kan man sluta diskutera burkar. Man säljer lådor till butiker. 350g lådorna är lättare att distribuera.
350g x 15 st i en låda = 5.25 kg.
700g x 12 st i en låda = 8.40 kg.

ersam

• -
« Svar #802 skrivet: 08 okt-10 kl 08:27 »
En mindre burk som ser bra ut signalerar en mer exklusiv vara. Den lokale handlaren säger att han också ser den trenden att kunden inte vill köpa för stora förpackningar där innehållet riskerar att bli dåligt eller ofräscht. Men sen finns ju alltid "storkonsumenten" men är det inte så att de i många fall har sina leverantörer genom kontakter direkt med biodlare?

Häromkring så ligger kg-pris på 120 kr/kg för 350 gr. 100 kr/kg för 700 gr i livsmedelsaffären. Då är det ute på vischan en bra bit från stadsmänniskan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #803 skrivet: 08 okt-10 kl 09:32 »
Puh! Jag slog på stort och har beställt 500 st kartonger för 350g samt packtape med tryck. Egen packsedel med EAN och logotype har jag redan som passar i kartongrutan.

Kartonger till 7.500 burkar (2.625 kg honung). Laddat för 2011 där allt är möjligt, en tapplinje kommer alltså att vara klar för egen produktion.
Sedan finns möjligheten till både återtag och bulkförsäljning. Det finns alltså avsättning för allt hur man än gör och det känns bra.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 10:08 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #805 skrivet: 08 okt-10 kl 11:04 »
Vill bara påpeka att för dom flesta är det inget alternativ att göra som du - köpa massa saker, helpallar med glas etc, utan att sälja nån honung först. Man måste ju ha både pengar och tid att arbeta med det. Tror att det för de flesta finns två alternativ - växa långsamt eller satsa rejält stort (med lånade pengar) med en gång så man får rejäla intäkter redan efter nått år.

Innan du ilsknar till Sten-Åke: jag menar inte att kritisera dig. Du gör ett jättebra jobb och det verkar ju som det kommer gå bra för dig. Men det låter ibland som att du har kommit på hur alla borde göra, men alla har inte de förutsättningar du har (?)

Försäljning är ju en annan sak, du har ett väldigt bra läge då du bor i en storstadsregion. Där finns betydligt större marknad och betalningsvilja än på landet/småstad, mindre problem med distribution etc. För oss andra som inte bor i storstäder gäller andra förutsättningar, och det gäller att spela efter dem.

ersam

• -
« Svar #806 skrivet: 08 okt-10 kl 11:48 »
Jag tolkar S-Ås inlägg som en beskrivning av sin rörelse. Spetsad med kommentarer på andra former utifrån sig själv.
Jag blir häpen och förundrad över det engagemang och planering som görs. Kommer (nog) aldrig dit men det ger mig en funderare och stimulerar mitt tänk i bigården.
Lars i skogen - och andra - det är väl upp till oss att vara en "motvikt" och berätta lika initierat och öppet som S-Å. Tänk vilken fart det skulle bli...  :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #807 skrivet: 08 okt-10 kl 11:55 »
Man får väl plocka russinen ur kakan och tar dem hem till sig på landsbygden eller där man råka befinna sig ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #808 skrivet: 08 okt-10 kl 12:00 »
Det där med prylar eller honungen är som diskussionen med hönan och ägget.
Har man allt burkat och packeterat och kan leverera är det betydligt lättare att sälja.
Jag satsar på Näringsbiodling, jag tror ingen ungått detta men allt kostar inte en massa slantar. Köper man kartonger så kan man köpa 10 eller 100 eller 500.
Jag har slungat med tre-ramars handjagare, silat med enkel strutsil och tappat med plastkran i köket från småbigårdarna. Processat honungen hemma med borrmaskin trots att jag har en fungerande omrörare.
Många mindre odlare har bättre och dyrare grejer än så. Men så håller jag på med utbyggnaden av slungrummet och där står det andra maskiner till 2011.
Jag har spridit ut expansionen under 3 år och år 2011 (nästa år) kan jag köra mina större maskiner anpassade för en en större volym honung.
Pallpriser är alltid förmånligast räknat per enhet. Men investeringskostnaden lite högre. Räknar man transportpriser så vinner man även sådana kostnader.
Ser man till intresset i näringsbiodlargrupperna så är samhöp och helpall av stort intresse, något som många föreningar redan arrangerar idag för att få lite bättre priser för sina föreningsmedlemmar.
Jag ser inget konstigt i detta, mera normalt än onormalt med tanke på omkostnaderna. Man kan gå ihop och samköpa om man kan lösa arrangemanget och få bättre priser.
Eftersom det är min resa mot näringsbiodling så finns det alltid smått och gott samt intressanta diskussioner och idéer att se fram emot på vägen som gynnar någon som är intresserad.
Här visas och avslöjas allt. Det finns inget annat forum som lever!
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 13:41 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #809 skrivet: 08 okt-10 kl 23:08 »
Jag har börjat på ett bygge av en kup vagn till mina bigårdar som det inte går att komma än da fram med bilen till.
Fler bilder kommer senare för den som är intresserad.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #810 skrivet: 09 okt-10 kl 16:25 »
Mina avläggare är fortfarande lite aktiva och tänkte ta bort foderlådorna idag. Men det var fullt med bin som suktade efter mera foder och de fick en 1/3 hink ca vardera, ungefär vad jag hade kvar. De tar det här utan problem. Biforen har stått ute om nätterna och det är ingen större skillnad på viskositeten, alltså inga stora problem.
Bina är snälla nu, undantaget några som hade krigare kvar och efter en puss (årets sista) fick jag gå och ta på overallen.

Det här med invintring och all dramatik och temperatur och foder och allt ... ni vet och har läst .. puh!
Det handlar mycket mera om vad det är för väder och var man bor, bina klarar sig fint. Det finns egentligen bara en stor knepig grej i vägen ibland och det är kanske biodlaren.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #811 skrivet: 10 okt-10 kl 09:58 »
Avläggarna på tomten ... just nu, mer än hälften skall till utbigårdar i vår.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #812 skrivet: 12 okt-10 kl 08:43 »
Det där med volym/vikt/densitet igen ... all förvirring om storlekar och lock.

Har försökt göra en enkel tabell om detta.

Sexkantig glasburk
250 g / 195-212 ml = Lock ø 58 mm.

”Normal glasburk”
350 g / 300 ml = Lock ø 70 mm.
500 g / 420 ml = Lock ø 82 mm.
700 g / 535 ml = Lock ø 82 mm.

Orico glasburk
250 g / 212 ml = Lock ø 70 mm.
350-400 g / 370 ml = Lock ø 70 mm.

Eftersom det nu finns olika lock med lite motiv, förvisso lite dyrare men marginellt så kan man spetsa sina leveranser till t ex delikatessbutiker med ett mera representativt lock.
« Senast ändrad: 12 okt-10 kl 10:04 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #813 skrivet: 12 okt-10 kl 09:54 »
Motivlocken är ø 82 mm och passar till 500g och 700g burkar.

De hade varit snyggare på burkar för ø 70 mm lock.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #814 skrivet: 17 okt-10 kl 16:30 »
Bild tagen idag vid lunch i Roslagen. Vårraps som blommar i närheten av en bigård, bina förstås galna!!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #815 skrivet: 17 okt-10 kl 16:53 »
Ur led är tiden ...

wictor

« Svar #816 skrivet: 17 okt-10 kl 19:35 »
Ur led är tiden ...
Nej, bara en rapsodlare som sått för tidigt. Av ett för tidigt sått fält med höstraps får man inte stor skörd till våren.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #817 skrivet: 17 okt-10 kl 19:47 »
Tillverkning av prototyp, sedan blir det en pall plywood (ca 100 skivor). Passformen blev rätt från början, behöver inte ändra på något (m a o skitbra).

12 mm byggplywood, jag vill ha rambärarlisten 12 mm. Gavlarna samt lådkanter ej monterade. Har nu bara måttat in ramarna och jämfört med en utmärkt EPS låda.

Bilder med mobilen på mitt lilla kontor!
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 07:57 av Sten-Åke Lindell »

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #818 skrivet: 17 okt-10 kl 19:56 »
Tillverkning av prototyp, sedan blir det en pall plywood (ca 100 skivor). Passformen blev rätt från början, behöver inte ändra på något (m a o skitbra).

12 mm byggplywood, jag vill ha rambärarlisten 12 mm. Gavlarna samt lådkanter ej monterade. Har nu bara måttat in ramarna och jämfört med en utmärkt EPS låsa.

Bilder med mobilen på mitt lilla kontor!

Ser riktigt bra det där !!

Blir lite pyssel om du skall göra 910 stycken i vinter vilket 100 skivor räcker till enligt tidigare sågmallar !!

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #819 skrivet: 17 okt-10 kl 20:38 »
Skall man gruppera om alla EPS till grupper om 3 st + spärrgaller så behöver varje kupa 4-5 skattlådor. (+200 kupor => ca 910 lådor).
Det går åt massor av plastramar och flera år att bygga ut dem, man får planera i tid om det skall bli något de kommande åren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser