Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325660 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #840 skrivet: 22 okt-10 kl 20:14 »
Kontinuerlig sil (flytsil med kapacitet) komplett: 8.385:-
Vaxavskiljaren komplett: 7.560:-
Behållare (löst lock) 600 kg: 5.565:-
Behållare 300 kg med klämring: 3.834:-

Ca 25.000 sek väl använda slantar. Separatorn är kanske bra men inte lösningen på alla problem.
Pumpfunktionen måste man helt enkelt ha, även om separatorn kan höja nivån så är det ändå inte en pump även om några påstår detta.
Jag har sett en separator i aktion men blev inte nöjd. Mjölktankarna är så trista och rörverken för dåliga.

Minst jobb, minst rengöring.
« Senast ändrad: 22 okt-10 kl 20:52 av Sten-Åke Lindell »

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #841 skrivet: 22 okt-10 kl 21:11 »
Sten-Åkes utrustning är ett bra val om du önskar kunna framställa färdig honung hemma också istället för att skicka till allt återtag helt klart !

Det jag kan tycka är att det blir enklare med endast:

SLUNGA -> GROVSILNING -> LEVERANSKÄRL

Om du skall skicka allt till Återtag...

Sten-Åke vad blev du inte nöjd med när du såg separatorn ?

Dom jag pratat med har lovordat den för just grovsilningen, det enda negativa jag hört är det höga priset, ( din senaste kommentar borträknat ), blev honungen du såg inte tillräckligt filtrerad ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #842 skrivet: 22 okt-10 kl 21:29 »
Ok det låter ju vettigt men vad betalde du för pumpen för den e ju ett måste.Billigaste på LP kostar ju 16000:-
Kanske kör med din variant vaxavskiljare,pump,600kg behållare med dessa tre bör jag klara mej ganska långt.tanken är ju att nyttja återtag med mina egna etiketter,finsilning gör jag bara för eget bruk.
Glömde säga att jag ska ha en 6ramars slunga hel automatik också.
Visst detta kommer kosta en del men jag har betsämt mej för att satsa på detta.Får spara in på att bygga lådor botten och tak själv det är ju ändå ganska enkelt,har hittat ett bra system för detta.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #843 skrivet: 22 okt-10 kl 21:40 »
Bild:

Slunga -> Separator - > Tank

Enkelt och bra, ingen pump behövs...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #844 skrivet: 22 okt-10 kl 21:48 »
Jag importerade en rostfri kugghjulspump för livsmedel från Indien med 1 1/2" in/ut, kostade $675 ca 4.700 sek netto.

Jag har ett komplett slungrum och har provat alla delar och det blev mera kapacitet än man tror. Klartank är buffert tank samtidigt.
Via lyftbordret (750 kg) kan jag höja och tappa leveranskärl utan pump om jag vill. Därför vågade jag mig inte på större tank än 600 kg, det räcker för ett stärkande dagspass.
Nu håller jag på med lite tappstation och min maskin kommer från Tyskland i veckan.
« Senast ändrad: 22 okt-10 kl 22:03 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #845 skrivet: 22 okt-10 kl 22:11 »
Bild:

Slunga -> Separator - > Tank

Enkelt och bra, ingen pump behövs...
Har du nåt pris på separatorn?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #846 skrivet: 22 okt-10 kl 22:20 »
Www.bimekano.se
25.000 SEK + moms för 150 kg/ timme
600 kg tar en dag att separera.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #847 skrivet: 22 okt-10 kl 23:27 »
Han inte svara, Sten-Åke han före...

Carl Fritz i tyskland tillverkar en som klara 300 Kg i timmen också...

http://shop.carl-fritz.de/index.php?cPath=16_18

Kostar: 3950 Euro inklusive moms...

( Det är den som är på bilden ovan... )

/ Jonas

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #848 skrivet: 23 okt-10 kl 06:41 »
En liten tankeställare! Bättre att se problem innan än efter.
Jag tror inte enbart att man skall göra som alla andra, utan något som man själv tror på och kommer att tycka om.
De investeringar man gör är för att få ett kontinuerligt bättre flöde i sin produktion. Att göra som andra gjort och sedan inte vara nöjd är kanske inte så kul.
Man måste se flera möjligheter med sina apparater och tankar.
Man måste kunna växa med sin honungsprocess, när den är på plats och fungerar bör det vara så lite "passning" att man kan köra processen själv.
Att avtäcka och slunga i ena ändan och se hur honungen landar i klartanken är målsättningen.
Det är dit den skall med så lite lyft och pjoller som möjligt.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 06:43 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #849 skrivet: 23 okt-10 kl 10:53 »
Viktiga beslut som kommer att vara till hjälp för ett rationellt slungrum.

1 )  Transport av lådor (in  & ut)
2 )  Ev Uppvärmning av ramar
3 )  Avtäckning
4 )  Slungning (bottenvärme?)
5 )  Vaxavskiljare med bottenvärme (+ nivågivare & pumpstyrning).
6 )  Pump
7 )  Klartank som bara skall förvara honungen ca 1 dygn.
8 )  Separering honung från täckvax.

Det vanliga sättet är gaffelavtäckare, slungning, grovsil -> ut till leverans. Men vad är egentligen grovsilat?
Kan inte tänka mig att HF eller någon annan uppköpare vill ha med vaxpartiklar hur stora som helst.

För att pumpen skall fungera effektivt har man samma värme som i kupan. Det är stor skillnad på viskositeten vid 20 grader och vid 30 grader.
Klartanken behöver också värmen för att fungera så effektivt som möjligt, det kan räcka med ca 250 på sommaren.
Alla apparater ser annars till att värmen blir bra.

De som kör vattenbaserat har ofta jäkligt varmt i lokalerna, uppåt 300 och det är lixom inte komfortabelt, man skall kunna jobba!
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 11:11 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #850 skrivet: 23 okt-10 kl 11:22 »
Sedan måste man ha en målsättning med sitt arbete som är ett rimligt arbetspass.

Hur uppnår man ca 600 kg på en dag? Och vad är 600 kg i 140 kg kärl och helpall sådan. 3 x 140 kg = 420 kg på en normalpall för avhämtning.
HF vill ha minst 500 kg för återtag, men ändå helst i 140 kg kärl. Det här haltar stort och man undrar varför. En pall räcker alltså inte.
Man behöver i så fall leverera ett extra 140 kg kärl = 560 kg.
Tappar man 560 kg på 500g burk blir det ca 1120 burkar á 5:31 netto = totalt 5.947 sek + moms.
Tappar man 560 kg på 350g burk blir det ca 1600 burkar á 4:87 netto = totalt 7.792 sek + moms.

Återtag 2010.
http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/92/1/
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 11:25 av Sten-Åke Lindell »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #851 skrivet: 23 okt-10 kl 11:31 »
Men vad är det för svart sörja de slabbar ner ramarna med? Det kan väl inte vara vatten?

ptakaplay

« Svar #852 skrivet: 23 okt-10 kl 11:46 »
det är varm honung   

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #853 skrivet: 23 okt-10 kl 13:32 »
Så pass varm att den smälter bort täckvaxet. Lite för varmt för att vara bra för honungen, den ligger säkert på +60 grader.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #854 skrivet: 23 okt-10 kl 14:35 »
Det känns som onödigt dyr avtäckningsutrustning, i den prisklassen finns många andra alternativ som passar bättre utan att man behöver värma så mycket.
Det handlade inte om 2.000 kg utan en arbetsdag/pass ca 600 kg, att köra 2.000 kg i ett svep har jag inte utrymme/tid att göra i mitt slungrum.
En bigård i taget, 10 lådor i timmen (100 ramar = 160 kg) i timmen är kanske mera normalt utfall med våra slungor, 6-ramar med 2 st 3/4 Langstroth i varje korg.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 14:41 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #855 skrivet: 23 okt-10 kl 15:11 »
Men jag är inte intresserad av den sortens avtäckning. Den jag har idag kostar < 2.000 sek och håller för min lilla produktion.
Det som åker in i maskineriet kommer ut samma dag. Man kan börja om i nästa bigård, det är så jag kan tänka mig att jobba.

Mina maskiner duger till +250 samhällen. Man kan avtäcka med värmepistol också, känns då bättre än att pumpa varm honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #856 skrivet: 23 okt-10 kl 15:59 »
250 samhällen á 35-50 kg ger ca 14 dagars slungning om man kör drygt 600 kg/dag varianten anpassat till slunga och slungrum.
Ambitionen är inte större! Det är ändå hyffsat bra maskiner för dessa antal samhällen till en rimlig kostnad.
Att skaffa mera apparater att krympa tiden kräver ändå nya investeringar i alla del, det räcker inte bara med en snabbare avtäckare.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 16:13 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #857 skrivet: 23 okt-10 kl 16:58 »
Jag har valt lätta EPS lådor rätt igenom, EPS från botten till tak och en supermodern täckskiva i 0.5 mm plexiglas. Jag har valt 3/4 Langstroth rätt igenom även foderlåda.
Jag har valt en prisvärd slunga som enkelt tar 2 st 3/4 langstroth per korg (12 ramar åt gången) och som går fram och tillbaka 2 gånger (snikautomatik).
Var någonstans har jag byggt in mig? Jag skulle köpt en slunglinje det första jag gjorde? tror inte det.

Med dessa prylar kommer man långt och tillåter sig växa. Det är bara att räkna hem ett visst antal kg per dag i slungrummet (just nu ca 600 kg).
Att det tar 1 vecka, eller två att få igenom allt är inga problem. Jag kan tänka mig 3 med flera kupor så småningom, kostnaden är tagen - vill inte ta flera.
Det är mycket enkelt egentligen och jag är hemma med allt. Det är bara att låta biodlingen växa.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 17:22 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #858 skrivet: 23 okt-10 kl 19:40 »
Att jobba med värmebehandling är att leka med elden. Det är mycket få biodlare som kan mäta diastasaktiviteten och eller HMF i honungen. Om den värmebehandlade honungen går över gränsen för vad som är honung enligt LIVSFS 2003:10, så får man inte blanda den med honung. Då blir det per definition bagerihonung.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #859 skrivet: 23 okt-10 kl 20:18 »
Johaness...

Håller helt med om att utbildningen för biodlare borde standardiseras.

Bra saklig standarinformation så att man kan fatta egna beslut om hur man vill bedriva den egna bioldingen vore det bästa.

Det finns inte bara ett rätt i biodling utan många !

Blev intresserad av fluidavtäckningen finns någon hemsida med mer information priser mm...

Intressant med nya tekniker (för mig åtminstonde) alla information är bra, sen får man sortera ut guldkornen och skapa sin egen helhet...

/ Jonas

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser