Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325498 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #760 skrivet: 02 okt-10 kl 09:43 »
Willys (Axfood) där är det tvärstopp! Jag kom till Willys i Rissne med en låda i famnen och en provburk i handen. Jag åkte ut lika fort som jag kom in, de får inte ta in något enligt de avtal de har. Men andra butiker kan ta in primörer och man skall förstås kontakta dem när det är tunnt på honungshyllan.
Men väl utanför kom jag rakt ut till en kund som var på väg in. Han frågade var jag köpte honungen och då sa jag att jag säljer honung. Han köpte två burkar.
När jag öppnat kartongen kom det flera och det tog ca 15 minuter så hade jag sålt av allt ca 10 meter utanför butiken på parkeringen.
Det var flytande naturell honung mitt framför en butik som har många kunder som härstammar från andra länder. Ett enda prut och det blev nix! Det gick bra i alla fall.
Så tänk på att butiken är kanske inte bästa stället!!

Nu har jag inte stött på min lokala ICA än då en annan alternativare är där med sina burkar. Hursomhelst så kan jag ändå inte leverera. Man skall nog se till att man kan supporta de butiker man levererar till när de behöver honung. Man åker runt och kollar i butikerna när man ändå åker förbi.
Är det tunnt i hyllan kontaktar man butiksägaren och bestämmer leverans samma dag och levererar fort om det så är på lunchrasten.
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 09:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #761 skrivet: 02 okt-10 kl 10:03 »
Butiksägaren kontaktar aldrig dig, man måste bevaka sina egna intressen. Det är upp till den enskilde att vara kreativ och se till att en bra produkt lanseras på bästa sätt.
Du räknade upp många butiker, det finns givetvis många flera. Det finns olika sorters honung i dessa butiker, både import och lokalt, HF burkar etc.
Det är bara att skrupellöst stånga sig in och se till att dina produkter hamnar i så bra dager som möjligt.
Vad kan då en liten butik mäkta med? 2-lådor? 30 burkar typ. första vändan. När jag lanserade min kristalliserade blev det nytt med provsmak och javvist, 2 lådor av vart plus en låda sådant till. (5 x 15 = 75 burkar). 10 sådana butiker eller 5 som köper två vändor på ett par månader och du har sålt av min batch i ett nafs medan du ändå håller på och jobbar fram till nästa butik/omgång. Jag tog fram ca 70-75 burkar per kväll ibland, det vart precis vad jag han med med mina manuella apparater.

Nu blev min kanderade honung en riktig höjdare, konsistensen en fullträff och jag är faktiskt riktigt nöjd.
Få ut Svensk honung i butikerna och krossa importen!!
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 10:13 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #762 skrivet: 02 okt-10 kl 19:01 »
Det lät så trist att sässongen klingade av nu så jag har bestämt att nästa sässong börjar idag NU, så känns det lite bättre.

Hoppas att hösten/vintern i år inte handlar om F-skattsedlar och import/införsel av paketbin, det tar udden av andra viktiga biodlarfrågor.

Men man känner redan vibbarna .. same same.

Micael Carlsson

« Svar #763 skrivet: 02 okt-10 kl 20:11 »
" Nu blev min kanderade honung en riktig höjdare, konsistensen en fullträff och jag är faktiskt riktigt nöjd. "
suck........................

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #764 skrivet: 02 okt-10 kl 20:43 »
Yapp! Inget fel på gnistan och självförtroendet här ...
Det är så mycket elände annars att man får inte glömma bort att suga på när något går bra. Positiv approach helst lite upp till bevis, vill se flera burkar och hur det gått!
Jag har i alla fall visat hur jag gjort!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #765 skrivet: 02 okt-10 kl 22:45 »
Trodde att jag låg bra till med tanken att inte sälja en burk till konsument för mindre än 100kr/kg.  :-\

Träffade en kvinna som sålde sitt honung till vänner , bekanta , arbets kamrater mm.

60KR/ .350GR BURK , Men vadå tyckte hon det är dyrt med burkar hantering , etiketer mm.

För var det stor odlarna som klagade på nöjes bi odlarna inte tog riktigt betalt, känns som om de håller på att bli om körda

171.50 kr / kg och ingen problem att sälja detta  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #766 skrivet: 02 okt-10 kl 22:53 »
De som konkurrerar med volym och pris får sälja 3 ggr så mycket för att få in samma summa, så visst är det så.

Då säljer jag hellre lite men smarrig honung i glasburk lokalt.

Om det nu är +8.000 medlemmar i SBR och alla kan leverera honung. Tänk vilken produktionsökning det skulle bli om alla ökade sin produktion med bara 10%

Det är faktiskt en produktionsökning som behövs och utspritt över landet skulle det ha samma effekt dvs mera slantar per kg.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #767 skrivet: 03 okt-10 kl 08:56 »
När man kramar ur det sista ...

Täckvaxet innehåller mera honung än man tror. Jag fyllde en hink med vaxgoja (det bästa som fanns) och ställde i drygt fingervarmt vatten i ett par timmar och tappade.

Det blir rå honung med en del vaxflarn. Silade upp en del i en kökssil för matlagning och den andra duger gott till glass, bakning, bakverk (bröd).

Vill man inte det kan man i alla fall använda det som foder till bina. Det är absolut inget fel på honungen, varför inte prova med att göra sylt med honung nu!
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 10:20 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #768 skrivet: 03 okt-10 kl 17:01 »
Jag gjorde faktiskt blåbärssylt sötad med honung förra veckan.
Supergott!
Man kan faktiskt byta socker i nästan allt.
Fosrkning där man matade en råtta med socker och en råtta med honung,visade att råttan som åt socker ökade sitt kroppsfett med 20% jämfört med råttan som åt honung.

Honung är både gott o nyttigt!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #769 skrivet: 03 okt-10 kl 17:34 »
Jag har också blåbär som vi skall göra sylt av på prov i veckan.

Bröd med lita vaxflarn syns inte i brödet, det blir mera smak och ger ett betydligt bättre bröd. Det är så lite vax att det är försumbart, så varför sila allt.
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 17:36 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #770 skrivet: 03 okt-10 kl 19:39 »
Blåbärssylt med honung!  (inget socker eller pektin).

2 liter självplockade blåbär (fast jag hade fryst ner en massa från Juli).
1 st 350g hemsnickrad flytande färskhonung.
1 tsk atamon (en kompromiss).

Koka upp bären och låt dem sjuda i ca 10 minuter, rör hela tiden. Ingen skumning.

Ställ undan blåbären och fixa burkarna. Häll i kokhett vatten i burkar och låt stå i 5 minuter, skaka ut allt vatten.

Rör sedan ner färskhonungen och tillsätt 1 tsk atamon. Klart!

Häll på burk.

Ställ ut burkarna att svalna med locket påsatt.
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 20:38 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #771 skrivet: 03 okt-10 kl 19:40 »
Forts ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #772 skrivet: 03 okt-10 kl 19:48 »
Björnekullla är nog den bättre sylten i butikerna.

37g bär (man skriver inte ens blåbär) per 100g sylt. 40.5g socker. Det saknas alltså 22.5 gram E-nummer gucka som finns ibland sylten!!!

Min sylt 2.0 liter blåbär, 350g (0.25 liter honung).
Omräknat i % eller gram skulle man mellan tummen & pekfingret kunna påstå
4/5 bär och 1/5 honung. Eller 80g bär och 20g honung till 100g sylt som jämförelse!

Bilderna tagna med mobilen ... Puh!
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 19:56 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #773 skrivet: 03 okt-10 kl 20:16 »
Som ni ser så stod jag inte ut att vänta tills i morgon.

Tonårsbarnen har gjort blindtest och satt betyg. Hade jag kallat till hemmagjord syltprovning hade ingen kommit.
Det blev godisprovning så att åtminstone en, en chans på den minsta. Men alla var godissugna!!!!

Provsmak på två olika blåbärssylter till pannkakor, vilken av dem skall vi ha (köpa) var frågan.
Enstämmigt sylten med honung var godast. Mest bär och de hade ingen aning om att det var så lite honung i, det räcker med 20% dvs 1/5 honung.
Normala recept har 6 dl socker till samma sylt.

Man kan helt klart söta sylt med honung. Bort med sockret! Den blev lika slabbig som köpesylten men smakade betydligt bättre.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #774 skrivet: 03 okt-10 kl 20:37 »
Just precis!
Det är min erfarenhet också honung funkar bättre än socker att söta sylt med.
Fy fan va bra vi är ;D ;D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #775 skrivet: 03 okt-10 kl 20:53 »
Vi är skitbra!!!  ;D ;D ;D

Jag har vinbär, krusbär, lingon, hallon, jordgubbar etc i frysen. Nu kommer jag att fixa sylt själv så länge det finns flytande honung. Jag har sparat en låda (15 burkar).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #776 skrivet: 03 okt-10 kl 22:18 »
Om man nu vill ha ett litet "vaxlock" så kan man med fördel använda den där rå honungen (sista skvätten från avtäckningen) till sylt.
När man rört ner honung och lite vaxflarn så flyter vaxet upp till ytan medan sylten kallnar helt automatiskt.

esten

• -
« Svar #777 skrivet: 03 okt-10 kl 22:32 »
Säljer inte ni trasiga oslungade vaxkakor på marknaderna ?

Har köpt mycket såna iår .
Inget fel alls . Får ju både fin honung och bivax !

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #778 skrivet: 04 okt-10 kl 08:27 »
Om jag har en träram med kakras så tar jag själv hand om den .. men att köpa vax så gör jag inte. Vill nog ha fint avtäckningsvax från säker leverantör i betydligt större mängd.
Finnes +100 kg till ordinärt marknadspris köper jag.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #779 skrivet: 04 okt-10 kl 09:40 »
Säljer inte ni trasiga oslungade vaxkakor på marknaderna ?Har köpt mycket såna iår .
Inget fel alls . Får ju både fin honung och bivax !

Nej jag tar de finaste ramarna och skär ut vax o honungs bitar till försäljning  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser