Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325488 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #580 skrivet: 30 aug-10 kl 17:45 »
Nu har jag kollat up några 600 liters mjölktankar.

Problem
#1  Kasst rörverk, på tok för klent.
#2  Utlopp är för litet, borde minst vara 1 1/2 tum.
#3  Tappkran saknas så klart.
#4  Alla gamla biodlare har pillat med alla tankar, svetsat + skruvat allt möjligt.
#5  Elmaskineriet är ofta hemkört installerat.
#6  Den finns ofta hos någon VSW som vill ha hutlöst betalt.

Fördelar
#1  Tanken i sig kostar kanske 2-3 kr/volym liter hos kylfirma. Får man en fin från en kyl F:a och får göra allt själv kan det bli bra.
#2  Den är isolerad men till vilken nytta när värmemängden vid slungning/vaxavskiljare räcker för klarning.
#3  Man kan bygga om hela rörverket med timer och allt som behövs.

600 L = drygt 800 kg. (2.400 st 350g burkar). Frågan är om det behövs för ett 1-2 dagars pass? Man måste nästan ha armerat betonggolv.

Med de priser som presenterats är en CMF 600 kg ett vettigt alternativ. Värme till tanken går att lösa på andra sätt.

LP's Artnr. 109450

« Senast ändrad: 01 sep-10 kl 06:38 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #581 skrivet: 30 aug-10 kl 18:17 »
Tycker jag låter lite tufft. Fast 08-or är väl lättlurade!  ;)

Som alltid - finns det köpare så ligger priset rätt!

Hälften av produktionen har köpts i butikerna, nu måste jag burka mera!

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #582 skrivet: 31 aug-10 kl 12:39 »
Jag gillar inte heller kartellverksamhet som någon skrev om tidigare, och att snacka ihop sig är ju inte annat än en kartell. Prisdumpning kan det ju aldrig vara om det är små producenter som gör det - deras små mängder spelar ändå ingen roll totalt sett.

Jag tycker det är tragiskt att du/ni ser på det som kartellbildning istället för ett klent försök till facklig verksamhet. Inte mycket annorlunda än hur man arbetat fram fackliga villkor och organisationer under 1900-talet....
kartellbildning är väl ändå mer organiserat för att koordinera såväl produktion som pris för att sedan gemensamt reglera tillgång och pris.

Då honungspriset ger en absolut och direkt effekt på yrkesutövarens timlön så anser jag att det snarare bör ses som att man på ett fackligt vis vill börja föra fram lägstanivåer för honungen. Den primära inkomstbringande delen hos en biodlare kan väl ändå sägas vara honungen?

En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

wictor

« Svar #583 skrivet: 31 aug-10 kl 16:39 »
En del av intäkten för en biodlare är honungen.

Andra - och ganska betydande intäkter- är försäljning av vax och vaxprodukter, försäljning av bisamhällen, försäljning av drottningar, försäljning av pollen, försäljning av propolis.

En drottningodlare som t.ex säljer 1000 drottningar per år á 280 + moms gör sig ju en intäkt på 280 000:- Det är ingen liten intäkt. Jag säljer drottningar, dock aldrig 1000 men nånstans mellan 100-200 st. Och så är jag ju en hobby-biodlare, jag lever ej på bina utan har dem mest som en motvikt till annan syssla. Att ägna sig åt bin är som meditation, komplentation och avkoppling i mitt annars ganska stressade liv. Och ja, jag har faktiskt fortfarande ett fåtal drottningar kvar. Först till kvarn...

En liten del av intäkt från biodling kan vara försäljning av bigift. Det är en liten del, men för de som ägnar sig åt detta kan inkomsten vara betydande.

Lars i skogen

« Svar #584 skrivet: 31 aug-10 kl 19:36 »
Jag tycker det är tragiskt att du/ni ser på det som kartellbildning istället för ett klent försök till facklig verksamhet. Inte mycket annorlunda än hur man arbetat fram fackliga villkor och organisationer under 1900-talet....
kartellbildning är väl ändå mer organiserat för att koordinera såväl produktion som pris för att sedan gemensamt reglera tillgång och pris.

Då honungspriset ger en absolut och direkt effekt på yrkesutövarens timlön så anser jag att det snarare bör ses som att man på ett fackligt vis vill börja föra fram lägstanivåer för honungen. Den primära inkomstbringande delen hos en biodlare kan väl ändå sägas vara honungen?

Jag har själv varit fackligt engagerad och tycker att starka fack är något av det som varit bäst med den Svenska modellen.

Fack är dock till för arbetare, de som förvärvsarbetar och därigenom berikar någon arbetsgivare/företagsägare. Biodlare är i det här fallet, hur små de än är, snarast "företagsägare", som valt det av helt fri vilja, och själva kan styra hur verksamheten ska utvecklas. Tycker man inte pengarna man får för honungen är värt besväret kanske man ska sluta sälja honung? Eller också får man marknadsföra sig, det går ju faktiskt att få bra betalt för honung även utan tvivelaktiga samarbeten.

Det är löjligt att prata om prisdumpning tycker jag. De enda som säljer honung "för billigt", dvs billigare än vad det kostar att producera den, är små biodlare som inte har bin för att tjäna pengar utan för att de tycker om det. De små mängder de säljer påverkar inte marknadspriset på honung.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #585 skrivet: 31 aug-10 kl 21:42 »
Ví biodlare måste komma ihåg att kunden kommer inte till oss för att köpa priset utan de köper det värde som produkten representerar och ju mer vi lyfter fram detta så kommer alltid priset först i tredje eller fjärde hand i värderingskriterierna innan köp.
Vi måste lära oss att berätta mer om produkten, varifrån den kommer hur den framställts vad den innehåller och om det är nåt särskilt med den te x sort honung etc
Nån osåld honung har fortfarande inte infunit sig i våra trakter, frågan är bara hur mycket vi vågar att höja från år till annan vi är för fega helt enkelt
Om du är rädd för ån som säljer detta för billigt köp upp vederbörandets utbud och smäll på en mellanskillnad
Jag lovar personen lär sig blixtsnabbt till nästa år att höja priset, jag har provat.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #586 skrivet: 01 sep-10 kl 17:50 »
Fotocell för att indikera burk i position till rundbordet!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #587 skrivet: 02 sep-10 kl 10:02 »
En länk till vett och "Etikett" ...
http://www.allkett.se/pdf/allkett_handbokietikett.pdf

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #588 skrivet: 02 sep-10 kl 20:11 »
Sten åke hur går det med din botten du bygger vore kul att se bilder på den.
Jag är ganska nöjd med min men  det går alltid att göra det bättre.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #589 skrivet: 02 sep-10 kl 20:51 »
Det kommer bilder!  Verktygen och allt rostfritt i boden är flyttat tills vidare över vintern.
Det är lite röra i verksamheten men det ordnar till sig snart.
« Senast ändrad: 03 sep-10 kl 08:12 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #590 skrivet: 03 sep-10 kl 08:23 »
Hittade en fil på en bra foderlåda 3/4 Langstroth 19L (den som LP's säljer).
00000252.wmv

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #591 skrivet: 03 sep-10 kl 10:01 »
Puh! Nu skall det målas igen. Leveransen blev lite sen, allt ankom 09:00 på morgonen, nu är det brådis i helgen.

Kommer producentpaketen (om det blir av i höst) blir det ca 10 pallar till!
« Senast ändrad: 03 sep-10 kl 10:03 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #592 skrivet: 03 sep-10 kl 17:07 »
Skall också passa på att skriva att packningen från LP's var superb! Allt intakt och välordnat med skydd för kanter och hörn och regält inplastat.

Allt inplockat och omlastat efter ca 1 timmes stärkande gympass!

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #593 skrivet: 03 sep-10 kl 20:49 »
Du testade ju feed bee i år hur blev resultatet av det är du nöjd med fodret????

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #594 skrivet: 03 sep-10 kl 21:15 »
Bolaget bakom Bee-o-Pac har tydligen gått till de sälla jaktmarkerna. Kul grej men kanske inte så lönsam.

här kan man se på en annan leverantörs lösning    mvh edward   :P

How To Harvest Honey In Your Living Room
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #595 skrivet: 04 sep-10 kl 00:58 »
Verkar vara en hel del pill!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #596 skrivet: 04 sep-10 kl 19:39 »
Nu har jag byggt en avläggarbigård på en skyddad plats i skogen (glänta) med plats för 52 kupor.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #597 skrivet: 04 sep-10 kl 22:07 »
Nu har jag byggt en avläggarbigård på en skyddad plats i skogen (glänta) med plats för 52 kupor.
Jag har sett bilder både från föreningar och större biodlare att man gör så här stora bigårdar. Varför gör man det?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #598 skrivet: 05 sep-10 kl 01:15 »
Jag har sett bilder både från föreningar och större biodlare att man gör så här stora bigårdar. Varför gör man det?
Det måste vara så att om man har alla avläggare på samma plats så kan man effektivt och rationellt , se efter dessa med alla olicka arbets moment .
Påsåsett kan man koncentrera att få upp styrkan med bin och sedan placera ut dessa i naturen där de kan polenera och producera honung.
       mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #599 skrivet: 05 sep-10 kl 06:26 »
Det är som Edward skriver, rationell hantering av avläggare som får stå lite ostört medan de får drivfoder och växer till sig. Jag har för avsikt att generera ca +50 avläggare nästa vår och då finns allt på plats.
Skall man göra många avläggare så blir de på få ramar och kräver lite tillsyn. I princip skulle man kunna ha delade kupor och två i varje men jag väljer hel kupa.
Man kan drivfodra lite som man vill och jag kan ägna tiden då åt avläggarna i stället för att bara kånka med grejer.
Avläggarna mår bättre av att stå på ställningar än att ligga på gräs, det ser man när det ösregnat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser