Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325484 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #560 skrivet: 27 aug-10 kl 21:09 »
Får du plats alltså med fyra kupor som har nacka botten o tak,
vanliga pallar funkar inte
Var handlar man såna pallar nånstans??

Bra med ditt fortsatta arbete att utveckla metoder o hjälpmedel !!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #561 skrivet: 27 aug-10 kl 21:34 »
Vill man ha en maximal storlek på pallen så kan man använda sjöpall i trä och slå en regel på varsin sida, då passar allt bäst.
Men om man skall kompromissa med vikt och hanterbarhet är en sjöpall bättre än en vanlig EUR pall (fast i plast).
Jag tänkte prova ut en i plast som är lättare med både för och nackdelar som kanske betyder olika för oss alla. Håller den så ligger den på plus hos mig.
Skall göra en militär utprovning i morgon när det ljusnar lite ute med 4 st kupor. Mina egna bottnar passar men taket på nacka sticker ut.

Plastpallarna finns på flera företag. Jag köpte mina två prover på www.storeonnet.se
En vanlig EUR pall i trä väger en del och en sjöpall är ohanterlig utan lyfthjälp.
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 21:39 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #562 skrivet: 28 aug-10 kl 10:12 »
Jag har skickat iväg ett förslag till förändringar till nackabottnen då det ryktas om en ny botten.
Skall man göra en ny kan man lika gärna göra den så att den passar en sjöpall 1200 x 1000 mm.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #563 skrivet: 28 aug-10 kl 10:13 »
Passningen på sjöpallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #564 skrivet: 28 aug-10 kl 14:04 »
Näten har anlänt (tog hem från Hässleholm när jag var där).
0.9 m x 5.0 m, två rullar, aluminium för prototyping.
Från Weibulls i hässleholm, flera nät som har suttit på mustericentrifuger i syrafast rostfritt (lämpligt till välventilerade bottnar).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #565 skrivet: 28 aug-10 kl 17:02 »
Avläggarna filmade för ca 5 minuter sedan, det är fullt med bin i avläggarna och allt ser bra ut så här långt.
MVI_3063.AVI

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #566 skrivet: 28 aug-10 kl 20:06 »
Olika förpackningar av naturell honung. Själv letar jag en förpackning som är tilltalande.
http://www.airborne.co.nz/combhoney.shtml

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #567 skrivet: 28 aug-10 kl 22:36 »
Kanske inte så snygg men
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=15&artnr=111705&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Förpackningen måste enligt EG-Direktiv 2001/110 märkas med tillverkare /packares namn. tel-nr eller,adress, vikt och "Honung i vaxkaka" eller "Honung i bitar av vaxkakor" samt troligen "Bäst före"

mvh edward  :P
« Senast ändrad: 28 aug-10 kl 23:18 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #568 skrivet: 29 aug-10 kl 06:52 »
Men Bee-o-Pac fungerar och som du skrev tidigare fanns den som 3/4 Langstroth.
Det finns också runda liknande system på GB/USA marknaderna och till dessa finns det förpackningar och etiketter färdiga.
Jag skulle vilja hitta en bra passande (lagom stor) glasburk med lock där man kan lägga ner 1/2 Bee-o-Pac bit och fylla på med naturell honung.
Det blir några lådor Bee-o-Pac till sommaren 2011.
På länken jag visade fanns det honungsbitar med en tandpetare i, så har jag lagt fram det en gång på en arbetsplats och man käkade upp allt.
Tyckte själv att det smakade riktigt bra.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #569 skrivet: 29 aug-10 kl 07:29 »
Svårt att hitta något som passar ...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #571 skrivet: 29 aug-10 kl 13:13 »
Jag har försökt sälja kakhonung, visserligen inte satsat jättemycket på det, men en del. Sektionsram och snygg egen etikett. Jag sålde på ett par marknader och försökte sälja in i några butiker. Totalt sålde jag 0 (noll) förpackningar.  Det tar massa energi och tid att behandla en ny marknad. De som redan gillar kakhonung vill enligt min erfarenhet köpa hela ramar, andra vill inte köpa alls...

Det är mina erfarenheter, jag har lagt ner alla tankar på detta. Men fortsätter du köra på det så lycka till!

Gep

• Blekinge
« Svar #572 skrivet: 29 aug-10 kl 14:14 »
Käkar folk verkligen upp allt, både honung och vax, om man sticker det på
en pinne ?
Vi har en invandrar herre som kommer och vill köpa hela honungsramar
och jag har alltid funderat på hur nån vill göra sig besväret att tugga vaxkakor
och spotta ut. Men sväljer man rubbet så blir det en annan sak.
Vaxet borde ju också innehålla näring om inte annat fett.
Kan man ha försvarets hudsalva som nödproviant så ska väl bivax duga.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #573 skrivet: 29 aug-10 kl 14:32 »
Jag har planerat in 5 st lådor, det finns en marknad och jag vet var den finns. Några har frågat varför vi inte gör så, för så ser all honung ut där de växte upp.
Det är samma grupp som köpte 15 burkar naturell (1 låda) på ca 15 minuter på ett ställe. Jag fick inte sälja i butik pga avtal och annat så jag drog lådan vid butikens entré.
Man måste tro på någonting för att det skall fungera!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #574 skrivet: 29 aug-10 kl 16:41 »
Här är några länkar på olika typer av honungskakor och modeller/metoder. Det är alltså inga stora saker världen över, men ändå en marknad där det fungerar.

Bee o Pac
http://www.beebehavior.com/bee-o-pacOld.php

Hoggs Cassett
http://www.beebehavior.com/hogg_cassettes.php

Ross runda
http://www.beebehavior.com/ross_round_sections.php

Romanovs metod (träram)
http://www.beebehavior.com/romanov_comb_sections.php

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #575 skrivet: 29 aug-10 kl 16:52 »
Bolaget bakom Bee-o-Pac har tydligen gått till de sälla jaktmarkerna. Kul grej men kanske inte så lönsam.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #576 skrivet: 29 aug-10 kl 19:15 »
Kul sida med naturell honung samt vaxkaka i burkarna.
http://www.carlislehoney.com/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #577 skrivet: 29 aug-10 kl 19:34 »
Jag får inte ihop mina bilder men idag har jag tagit kort på blommande rapsfält och blommande maskrosor. Hoppas kunna lägga in det snart.
Trots kalla nätter 6-8 grader som lägst och dagstemperaturer på 17-20 grader så hänger våren i luften igen.

klarre

• Södermanland
« Svar #578 skrivet: 29 aug-10 kl 20:35 »
Mina kupor har stått på blommande raps minst i 4 veckor och jag har inte fått in en droppe honung. Jag vet inte om det är att det inte produceras någon nektar i rapsen när det är kallt, eller om det är så enkelt att det har varit för få flyg dagar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #579 skrivet: 29 aug-10 kl 20:38 »
Du är nog inte själv om att ha fått dålig respons från raps, jag har hört många som haft synpunkter långt ner i landet.
Linden gav inte heller så mycket som väntat. Men en del kupor lyckades få in en massa annat, totalt sett blev det klart bättre än förra året.
« Senast ändrad: 30 aug-10 kl 16:53 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser