Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325642 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #440 skrivet: 09 aug-10 kl 06:07 »
Vi måste produktutveckla och vara lika innovativa som många i öst som säljer eget har. Gillar bilden!

Bilden är stulen från andcar's blogg.  http://bisyssla.blogspot.com/

ersam

• -
« Svar #441 skrivet: 09 aug-10 kl 07:38 »
Vi måste produktutveckla och vara lika innovativa som många i öst som säljer eget har. Gillar bilden!

Alla plastförpackningar menar du?  ;)

Michailov

• Västergötland
« Svar #442 skrivet: 09 aug-10 kl 10:27 »
Får väl fylla i med min senaste redskapsutveckling. Har träramar och en flaskhals har varit att smälta fast vaxet. Men körde nu på lite rejälare doningar och kopplade om till 24 volt. Istället för 15 sekunder tog det 3! Nu blev det riktigt roligt!  :)
Jag kör med en gammal Märklin transformator som kan regleras mellan 0-24 volt. Fick den för 12:- på tradera för att man inte kunde backa med tågen. Har inte tänkt, ännu, att smälta loss mellanväggar med den så det funkar bra ;-)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ersam

• -
« Svar #443 skrivet: 09 aug-10 kl 13:38 »
Går tågen långsammare när du smälter vaxet?  :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #444 skrivet: 09 aug-10 kl 14:34 »
Får väl fylla i med min senaste redskapsutveckling. Har träramar och en flaskhals har varit att smälta fast vaxet. Men körde nu på lite rejälare doningar och kopplade om till 24 volt. Istället för 15 sekunder tog det 3! Nu blev det riktigt roligt!  :)

Liten fråga om vaxmellanväggar. Har ju 3/4 Langstroth och när jag tidigare köpt så levererades dom färdigskurna. Hos den senaste leverantören så fick man skära själv i två bitar för att få rätt storlek. Inget större bekymmer men ska det vara så?  ???

Byt leverantör av vax så löser det sig.

Kör med ett bilbatteri startkablar och sedan testmejslar.

Första sorten kostade 39kr och eftersom man är bi odlare köpte man dessa.
Fungerade men blev lite varm om man körde länge med lödning.

Nästa par jag köpte tänkte jag satsa på kvalité och köpte efter ampar = 15amp 139kr
Swish vilken skillnad. Det var stor skillnad med hur varmt och fort det gick .
Kan rekommendera dessa finns på Kjell o kompani http://www.kjell.com/
                 mvh edward  :P
« Senast ändrad: 09 aug-10 kl 15:25 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Michailov

• Västergötland
« Svar #445 skrivet: 09 aug-10 kl 15:10 »
Går tågen långsammare när du smälter vaxet?  :)
Har inte noterat några skillnader men jag var helt oskyldig till tågstoppet i Hallsberg i vintras - kan lova att jag inte smälte vax då!  :)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Lars i skogen

« Svar #446 skrivet: 09 aug-10 kl 16:05 »

Liten fråga om vaxmellanväggar. Har ju 3/4 Langstroth och när jag tidigare köpt så levererades dom färdigskurna. Hos den senaste leverantören så fick man skära själv i två bitar för att få rätt storlek. Inget större bekymmer men ska det vara så?  ???

Tänk på att det spelar roll vilken tråd man använder oxå! Förtent har lägre motstånd än rostfri och därför går det mkt snabbare att smälta i. Jag har en bilbatteriladdare och förtent tråd, tar nog ca en sekund att smälta fast vaxet...  ::) Men denna tråd klara bara ursmältning hälften av gångerna ungefär.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #447 skrivet: 10 aug-10 kl 04:20 »
Jag får en del email med frågor om allt, bl a bygget och avläggarna. Många email är så pass anonyma att jag tror att det är bättre att ta dessa frågor här!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #448 skrivet: 10 aug-10 kl 21:56 »
Hälften från Bromma samhället burkat! Puh!

Ser man till slantar så har den nått breakeven redan första året. Tänk om alla kupor gör så?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #449 skrivet: 11 aug-10 kl 10:07 »
Skall lägga till egen EAN kod till etiketten.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #450 skrivet: 11 aug-10 kl 13:12 »
Prisskillnaden på Bifor är större än jag trodde på olika inköpsställen, det skiljer ca 4:60 netto per kg.
Priset beror givetvis på pallpriser och den totala orderns omfattning, men med ett antal pallar så blir prisskillnaden mot socker inte så stor.
Bifor är praktiskt men lite dyrare och jag har heller inte lust att ta hem 5 pallar socker för att få en något bättre sockerpris.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #451 skrivet: 11 aug-10 kl 19:45 »
Puh! Bokföring i all ära, men verksamhetsåret som gick får godkänt, resultatmässigt lite bättre än förra perioden.
Man märker en trend att arbetade timmar minskar, man måste tyvärr äta och sova också. Biodlingen tar alltså en del tid.
Budgetarbetet är i alla fall klart för 2011 och förra årets budgeterade belopp blev nästan exakt, man håller budget än.
Bokslutet avklarat för 2010 och nya friska tag redan på gång för 2011.
Invintring med 2 helpallar Bifor, 50 foderlådor, en pall Apifonda och en hoper med lådor igen samt en massa småsaker man glömt.
Det är det värsta med den här näringen, att man får respons året därpå på all satsning och allt är lite oförutsägbart men så pass kul att ni får dras med mig en vända till!

« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 19:47 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #452 skrivet: 11 aug-10 kl 23:27 »
Det är det värsta med den här näringen, att man får respons året därpå på all satsning och allt är lite oförutsägbart men så pass kul att ni får dras med mig en vända till!

Va kul att höra att det har gått bra  8)

Det är ganska skoj att se vilken fart Super Sten-Åke far fram som en frisk fläkt och hittar på en massa idér + att du delar med dej till alla biodlings kolegor.
                                         TACK STEN-ÅKE

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bonasia

• Småland
« Svar #453 skrivet: 12 aug-10 kl 13:19 »
Håller med föregående talare!!!  :)

Ha en fortsatt bra dag!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #454 skrivet: 12 aug-10 kl 18:42 »
Kryptät förvaring! När det gäller bina skall de inte ens få komma in, men det finns många andra små kryp här.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #455 skrivet: 12 aug-10 kl 19:19 »
Förpackas i lådor! Skall fixa en snyggare låda än den här trötta kartongen. 15 st 350g burkar per låda till butik. (5.25 kg/låda)

ersam

• -
« Svar #456 skrivet: 12 aug-10 kl 20:08 »
Kryptät förvaring! När det gäller bina skall de inte ens få komma in, men det finns många andra små kryp här.

För Svearamar där nere och halvsvea där uppe?  ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #457 skrivet: 12 aug-10 kl 20:16 »
Nä - men alla småprylar och framförallt drottningodlar prylar jag kan förvara och handla storpack.
Jag har större lådor i samma modell på golvet för att förvara täckvaxet i väntan på användning.

Curt

« Svar #458 skrivet: 12 aug-10 kl 21:08 »
Jag har större lådor i samma modell på golvet för att förvara täckvaxet i väntan på användning.
Du som krafsar får ju inget täckvax, vad skall du med dom lådorna till?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #459 skrivet: 12 aug-10 kl 21:40 »
Man får vaxet i vaxavskiljaren i stället. Man vill definitivt inte ha det i någon sil.
Jag fick en stor klump på flera kg och det är mycket mera honung i täckvaxet än man tror. Vaxet skall ändå förvaras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser