Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325762 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #480 skrivet: 16 aug-10 kl 18:35 »
Det finns gratisprogram för att skapa en sådan ...
Jag skall göra ett prov och testa i butik!

http://www.barcodesinc.com/generator/index.php
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 19:26 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #481 skrivet: 16 aug-10 kl 18:54 »
Rent teoretiskt. Skulle man kunna ta en streckkod - vilken som helst och sen trycka på sina etiketter. Sen knappar affären in den i sitt egna system. Eller spärras dom i nått större system som butiken kollar av mot?

Jo jag inser att det kan bli problem om samma vara kommer in dubbelt men om jag exempelvis åker till Jula och "snor" deras kod på lysrörsarmatur och printar på mina burkar. Sen åker jag till lokala affären och så programmerar dom in den där som honung 350 gram.

Eller att jag exempelvis "lånar" Sten-Åkes koder (ge f-n i att sälja din honung i mitt område)?

Skulle det funka - tro?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #482 skrivet: 16 aug-10 kl 18:59 »
Det skulle kanske krocka med ICA och du får då visa upp dina köpta EAN koder.
Tar man andra EAN än sina egna, typ den som finns på burken hemma så blir det gnissel i butiken.
Nu är det så att 5 koder kostar 100 sek!! Vad är höjden av snålhet egentligen?
Och jag har inte visat up mina koder än, man kan ta vilket nummer/namn som helst.
Du får köp en burk i butik för att komma åt rätt kod.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #483 skrivet: 16 aug-10 kl 19:03 »
Jag har i alla fall ett SBR dokument som visar att mina 5 st är mina med rätt specifikation. Produkttexten skall anges.
100 sek inkl moms gäller alltså medlemmar i SBR, en service som alla medlemmar kan få billigt, så varför sno något man kan få gratis?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #484 skrivet: 16 aug-10 kl 20:20 »
Sista inlägget om EAN koder och etiketter! Nu har jag i alla fall fixat mitt och är väldans nöjd med det!

ersam

• -
« Svar #485 skrivet: 16 aug-10 kl 21:44 »
Sista inlägget om EAN koder och etiketter! Nu har jag i alla fall fixat mitt och är väldans nöjd med det!

Finns det nån spec. vilken storlek koden ska skrivas ut?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #486 skrivet: 16 aug-10 kl 22:06 »
Rutan (området) på en SBR etikett är mindre än min kod, så med skarp logik så borde min kod vara väl så godkänd eftersom den är tydligare än en SBR etikett.

Har packat många burkar i lådor i kväll med nya etiketten som skall levereras (med EAN), tur att de damp ner med posten så raskt.
Tar inte etiketterna slut så tar lådorna slut, det går undan nu. Burkar och lock lär finnas till nästa år i alla fall.
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 22:19 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #487 skrivet: 17 aug-10 kl 08:30 »
Avtäckning med krafsmetoden. Hittade denna youtube snutt.
Med den metoden hinner man avtäcka 12 st 3/4 Langstroth ramar per 5-6 minuter.

Avtäckning och slungning

ersam

• -
« Svar #488 skrivet: 17 aug-10 kl 09:24 »
Rutan (området) på en SBR etikett är mindre än min kod, så med skarp logik så borde min kod vara väl så godkänd eftersom den är tydligare än en SBR etikett.

Gillar starkt resonemanget! Tydligt att det är från en biodlare - ingen faktakunskap utan man kollar hur andra gör och sen ändrar man lite...  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #489 skrivet: 17 aug-10 kl 09:48 »
Gillar starkt resonemanget! Tydligt att det är från en biodlare - ingen faktakunskap utan man kollar hur andra gör och sen ändrar man lite...  :D
Dito  ;). Själv är jag tyvärr en feg stackare när det gäller saker som kostar pengar. Hade lagt jättemycket tid på att kolla och dubbelkolla regler och kutym, innan jag vågat trycka upp etiketter (eller vad som helst som riskerar att ge dubbel kostnad om det måste göras om), och därmed tar många saker alltför mycket tid och energi. Inspirerande med människor som vågar kasta sig in i saker (då menar jag inte bara etiketterna, de är ju småpotatis i sammanhanget, jag menar allt det andra. Oj, vad du vågar satsa på din idé S-Å), jag jobbar på att själv bli lite mer sådan, men min ekonomi tillåter inte särskilt dyra missar, så mina projekt är i liten annan skala...

Men jag lär mig massor här på alternativ, kul när alla skriver hur de gör, och vad som funkat bra för dem. Hade gärna sett mer info om misstag man gjort också, men det är väl inte så kul att skriva om dem... Men det hade varit till stor hjälp för nybörjare, säkert för gamla rävar också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #490 skrivet: 17 aug-10 kl 09:54 »
Jag sonderar en hel del innan jag slår till, det blir inte så mycket "misstag" faktiskt, har haft god användning av allt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #491 skrivet: 17 aug-10 kl 19:08 »
En kontroll att streckkod och kodstandard fungerar med egen streckkodsläsare, allt gick mycket bra utan felläsningar.

Alltså en verifiering att allt är ok!

ersam

• -
« Svar #492 skrivet: 17 aug-10 kl 21:31 »
Har du skaffat egen läsare också!  :o

Då kan du ju snart sätta etikett på varje låda och få fullständig kontroll på alla steg i processen. Fast det har du väl redan planerat antar jag!  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #493 skrivet: 17 aug-10 kl 21:37 »
Fixat! Packsedel så klart.

ersam

• -
« Svar #494 skrivet: 17 aug-10 kl 23:03 »
Tänkte snarare ute i bigården. Varje kupa och låda har sin specifika streckkod för maximal kontroll. Fast då kanske du måste ha nått mer sladdlöst.  8)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #495 skrivet: 18 aug-10 kl 07:41 »
Jag kan också läsa streckkoder med min telefon, man kanske skulle fixa till en app så att man kan registrera kupan direkt i skötselschemat.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 10:49 av Sten-Åke Lindell »

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #496 skrivet: 18 aug-10 kl 08:24 »
Woaw
Jag är mycket imponerad.  Dina i der är inspirerande och tankeväckande.
Det är lätt att falla för saker som man vid ett senare tillfälle ska byta ut, men det brukar sluta med att man vänjer sig och har det tills saken går sönder och då har man oftast byggt in sig runt den och det blir svårare och dyrare att ändra.
Din tråd inspirerar!! Du ska ha mången tack!!! Jag hoppas att du fortsäter.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 10:31 av ivigtut »

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #497 skrivet: 18 aug-10 kl 08:51 »
Jag är imponerad med. Har kikat på ramverket för Android apps och kanske jag ger mig i kast att bygga en skötselkort app sen alternativt en drottningodlingskalender app.

Nu har jag löst det så att jag använder Google Docs för två saker. Dels skötselkortet samt även försäljningen. Jag har det på mobilen och matar snabbt in om jag säljer en burk på jobbet eller hemma. Man får det snyggt inlagt i ett "exel" ark som man kan ändra sen.

Nedan är ett litet test på skötselkort. Inte det jag använder just nu. Lägg in länken i mobilen och mata in då man är är i bigården.

https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHVseklSNHZGLXpDSXBGN2hrdEh3a1E6MA

Tänkte använda vintern till att göra egna etiketter. Har väldigt dåliga erfarenheter av min gamla Epson färgprinter. Skulle vara kul att veta vilken printer/papper du använder. Vad kostar varje etikett tror du?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #498 skrivet: 18 aug-10 kl 09:29 »
Det finns trådar här på alternativ till siter som säljer gummerat papper. Man fuktar baksidan och sätter på etiketten. Den är lätt att ta av igen med varmt vatten.
Formatet på pappret är letter format. Jag får skära av ca 1 cm på långsidan för att den skall gå in i en vanlig HP Färglaser. Notera att INTE skriva på den gummerade sidan, då klibbar pappret fast på skrivartrumman och då är det kört.
Man får in 5 etiketter per ark med min etikettstorlek, vad det blir per etikett har jag inte kollat.
100 st A4 kostar 199 sek. 1.99 / ark / 5 etiketter = ca 40 öre + skrivar/toner kostnad.
Man hamnar säkert på 1:- etiketten (lite under) omräknat toner, spill och drift typ.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 10:04 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #499 skrivet: 18 aug-10 kl 20:21 »
Jag behöver en större tank till nästa år. En mjölktank är specad i volym liter. Densitet honung ca 1.4, alltså 1 Liter = ca 1.4 kg

De vanligaste burkarna: (beroende på fyllnadsgrad och vattenhalt).

250 g / 212 ml = ca 1,2 kg / liter
350 g / 300 ml = ca 1,2 kg / liter
500 g / 420 ml = ca 1,2 kg / liter
700 g / 535 ml = ca 1,3 kg / liter

Bifor (75-80% sockerlösning) har 16 kg / 12 l = 1,30 kg / liter.

För mjölktankar med rörverk:

330 liter = ca   462 kg
  430 liter = ca   602 kg
  520 liter = ca   728 kg
  600 liter = ca   840 kg (vanlig större tank)
  800 liter = ca 1120 kg
1030 liter = ca 1442 kg
1200 liter = ca 1680 kg

« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 21:21 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
Jona d, Nina W, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser