Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 326051 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #500 skrivet: 18 aug-10 kl 20:27 »
CMF www.carl-fritz.de har 125 kg på sin stora flytsil och en vanlig behållare där är ca 300 kg med tättslutande spännlock.

1 liter = 1.4 kg, 1 kg = 1 liter / 1.4 etc.

CMF   125 kg => ca   90 liter
CMF   300 kg => ca 215 liter i jämförelse med minsta mjölktanken i tabellen.
CMF   600 kg => ca 428 liter
CMF 1000 kg => ca 715 liter

De mindre tankarna på 200, 300 och 400 liter finns i andra äldre versioner på Blocket eller i omlopp bland biodlare som byter tankar.

Det finns även gamla 900 liters tankar i omlopp => 1.260 kg.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 20:36 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #501 skrivet: 18 aug-10 kl 21:29 »
Här har jag köpt rostfritt under min yrkesverksamma tid http://www.handing.dk/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #502 skrivet: 18 aug-10 kl 21:49 »
Jag har ett par leverantörer av fina mjölktankar som jag fått via en god vän som har leveranser till Wedholms.
Det finns en hel del att välja bland och en del ser faktiskt ganska fräscha ut. Men det är samma problem varje gång: hur stor tank går in genom porten ...
En 600 liters mjölktank eller två kan vara rätt användbara till rimliga priser. Det senare (priset) är faktiskt intressant då rostfria tankar kostar en del.
Skall jag ha en mjölktank skall den se ny ut och kunna hållas ren. Om rörverket medföljer är det ok men det verket är ganska så ineffektivt på viskösa blandningar.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 21:52 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #503 skrivet: 18 aug-10 kl 22:16 »
Man hinner inte ens komma hem ifrån jobbet förrän en säljare (pucko) från ett streckkodsföretag terroriserar (någon som visat upp inlägg på Alternativ i GBG).

Bullen79

• Småland
« Svar #504 skrivet: 18 aug-10 kl 22:19 »
Här blandar jag socker i 600l tank. Funkar kanon! Får se om det kommer med nån bild...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #505 skrivet: 18 aug-10 kl 22:30 »
Strålande! Använder du den som ymptank också? (dvs blandar i själva ympen i finsilad honung i tanken).

En del rörverk är ju vansinnigt dimensionerade för att också klara av att bereda ymp (kall seg honung) och då krävs det kW och 3-fas.

Är du nöjd med rörverket?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #506 skrivet: 19 aug-10 kl 06:59 »
Måtten på en SBR etikett är något mindre än min etikett. Storleken på etikett är kanske viktig när man skall trycka upp etiketter.

Skall man göra egna skall man kanske hålla sig till någon redan befintlig storlek. Jag har fått in några offerter och det är på sina håll rätt dyrt.

Pappret är matt och lätt avtagbar, lite rundade hörn.
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 07:04 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #507 skrivet: 19 aug-10 kl 12:11 »
Puh!

Nu är det klart med en butiksorganisation, de tar in min honung. Levererans har redan skett!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #508 skrivet: 19 aug-10 kl 17:39 »
Idag gick alla mina lådor iväg, snyft!

Dags att fabricera nya, tänk vad fort det gick att bli av med allt.

Lars i skogen

« Svar #509 skrivet: 19 aug-10 kl 18:08 »
Idag gick alla mina lådor iväg, snyft!

Dags att fabricera nya, tänk vad fort det gick att bli av med allt.

Nu blir man ju nyfiken, hur mycket hade du då!?  Fast förväntar mej inget svar... :P

En annan grej, utan att låta allt för kritisk. Det står ekologisk honung, inte är du väl cerifierad i krav?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #510 skrivet: 19 aug-10 kl 18:25 »
Den nedre raden kan jag kommentera!

Jag tror det blev ett skrivfel på lådan  ;D och där står inget om KRAV heller ... man måste ge de där som ringer, mailar, kontrollerar, anmäler en chans också.
(de som ägnar mer tid åt andras biodlingar än sin egen).

Totalt sett 15 lådor á 15 burkar (75-80 kg). Nästa år skall jag burka 5.000 burkar (+300 lådor).
Fokus har ju inte varit honungen utan expansionen, men nästa år skall någon bigård få producera.
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 21:14 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #511 skrivet: 19 aug-10 kl 18:37 »
Men jag kan få ihop 25-30 lådor eget till snart!

Jag hade gjort en riktigt fin och informativ sida att ha som bakgrund till burkarna i butiken men skrivaren dampar på 300g papper (honungsgult).
Den klarar inte det! (Skyltkartong = 300g).
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 18:40 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #512 skrivet: 19 aug-10 kl 20:24 »
Testa att skriva direkt på vaxkakor!  :o

Tror jag passerat 100 burkar nu utan större möda. Sockret betalt. Vore bra att få driften täckt och börja betala av på investeringarna. Fast jag tycker ändå vintern känns som ett orosmoment fortfarande...  :-\

Michailov

• Västergötland
« Svar #513 skrivet: 19 aug-10 kl 20:29 »
Vore kul att höra hur åtgången i butik blir. Du har ju snygg paketering och skiljer ut dig på det viset.

/MIchailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 19 aug-10 kl 21:09 »
Av en stor och en liten kupa blev det ca +100 kg som tog slut lika fort som jag burkat dem.
Kvar är 1 st 350g och 1 st 500g burk som jag GÖMT för eget bruk plus en skvätt i kylen som förbrukas i fart så att jag blir nervös!!!!
Så varför oroa sig om åtgången, den är ju redan avklarad.

Men jag har en liten bigård kvar med 4 st produktionsamhälle, detta året skall jag slippa köpa andras honung (tror jag).

Michailov

• Västergötland
« Svar #515 skrivet: 20 aug-10 kl 00:20 »
Så varför oroa sig om åtgången, den är ju redan avklarad.
Om detta var en kommentar till mig så uttryckte jag mig nog klantigt. Jag menade att det vore kul om du ville skriva om du märker hur "slutkund" tar emot din produkt. Om du alltså t.ex besökte en du sålt till som i sin tur sålt slut i ett nafs.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ersam

• -
« Svar #516 skrivet: 20 aug-10 kl 08:51 »
Om Sten-Åkes honung blir lika mycket hyllvärmare som importhonungen brukar vara menar du?  :)

Sten-Åke! Har du sett vad butik tar ut och om du lyckats "lyfta fram" dina produkter så de syns?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #517 skrivet: 20 aug-10 kl 09:30 »
Jag vet allt jag behöver veta om möjlig placering i butik och priser i butik, har konsulterat sådant.
Men även om jag skriver öppet om en del om möjligheterna (i biodlingen) så behåller jag själv en del som jag tycker är väsentligt för mig (t ex marketing).

Tänk på att man kan slippa en hel del jobb genom att utnyttja nya möjligheter inom SBR/HF och få hög kvalitet på sina produkter. Det enda som krävs är ett medlemskap i SBR.
Man kan beställa Bifor och glasburkar till bra priser (och slippa kladdet) och sända sin honung till HF med samma bil tillbaka.
En effektiv åtgärd till låg kostnad som spar tid och utrymme. Man kan också få återtag med egen etikett via SBR/HF.
Producentpaketet är också en nyhet som ger stora fördelar vid etablering/expansion av bigårdar.

www.biodlarna.se

ersam

• -
« Svar #518 skrivet: 20 aug-10 kl 10:10 »
Tror att du har ett feltänk. Jag tror att vår stora konkurrent är importen inte varandra. Vissa saker ska man givetvis hålla för sig själv av olika anledningar men en större öppenhet tror jag hela branschen skulle må bra av.

Och jag måste säga att just du S-Å är ett föredöme på många sätt här på alternativ och bloggen men ytterligare öppenhet tror jag bara är bra.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #519 skrivet: 20 aug-10 kl 10:28 »
Problemet är att avundsjukan i det här landet är större än könsdriften på sina håll. Det märker jag via email och PM om allt möjligt, en del riktigt sanslösa saker.

Vem jag levererar till och vilka priser jag har eller tar ut till butik har lixom ingen annan någon större glädje utav.
Det hela handlar om att vara innovativ, kreativ marknadsföring, sälj och förtroende och det får man i mötet med kund.

Priser och annat finns i andra trådar med bilder från olika butikshyllor. De varierar har vi konstaterat.
Det är bara att prova själva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser