Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325487 gånger)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #300 skrivet: 25 maj-10 kl 18:41 »
Men jag håller med dig, man kan fundera över prissättningen i deras kataloger

Merparten av sidorna är exakt lika. Identiska.!!!  Var finns konkurrensen då?

Jag har lagt upp en facebookgrupp - "Beekeepers around the world" dels för nätverkets skull men även för att hitta grejer till bättre pris..
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #301 skrivet: 06 jul-10 kl 20:11 »
Puh! Hemma igen!! S E M E S T E R!!!

Nu skall jag bygga mitt första 'temporära' honungshus med kapacitet för 200 samhällen i sommar som skall vara klart till slutskattningen.
Med 'temporärt' avses en ny byggnad som först blir honungshus en till två sässonger tills andra riktiga utrymmen blir klara.
Byggnaden skall allstå användas för annat därefter men nu prioriteras honungshuset denna sässong.

Bilder anslås på bloggen allt eftersom.
« Senast ändrad: 06 jul-10 kl 21:29 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #302 skrivet: 07 jul-10 kl 08:38 »
Jösses! Du har verkligen utökat snabbt. Var det två år sedan du började skaffa dina bin? Hur många samhällen har du nu? Jag antar att du siktar på att lägga av eller minska på ditt andra jobb.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #303 skrivet: 07 jul-10 kl 09:53 »
2 samhällen 2008, 15 samhällen 2009 och 75-80 samhällen 2010 med plats för flera, vi får se var man hamnar allt beroende på tillgång & efterfrågan på allt.
Nu har jag varit bland bikupor tidigare, men det var ett tag sedan. Men binas beteenden är densamma lixom grundskötseln.
Drottningodlingen fungerar också. Nu kan jag ta fram hundratals drottningar om jag vill vilket kommer att behövas vid expansion 2011.

Min andra verksamhet är ju sponsorn till biodlingen, den kör på som vanligt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #304 skrivet: 09 jul-10 kl 12:32 »
Så här blir mitt temporära slungrum till den andra byggnaden blir klar, det är så mycket på gång nu att man knappt hinner med. Tappning sker i annan lokal.
http://www.jabo.se/sv/produkter/forrad-bodar/lida/

*Panik* Slungrum i brist på annat, 15 kvadratmeter. Invändigt 3.4 x 4.4 meter

Jabo Lida 15 prutat 18.810:-, Golvsats 3.510:-, transport 450:- allt ikl moms. Lokalen kostar alltså 22.770:- med en entré som tillåter större apparater.
En nära anhörig är elektriker, vilken tur ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #305 skrivet: 10 jul-10 kl 14:40 »
Mina 50 avläggare modell robusta avhämtas imorgon kväll!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #306 skrivet: 12 jul-10 kl 11:48 »
Midnatt igår!

4 timmar fram, 5 timmar tillbaka. Resa Väddö - Säffle.

Det enda jag visste innan om metropolen Säffle och Värmlandsskogarna var det jag hört från Hasse & Tage.

Men nu har jag varit där!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #307 skrivet: 13 jul-10 kl 12:48 »
Jag är nöjd med mina lådfärger, har varit kul att knäcka en ny nyans/ton varje gång det blir färgköp.
http://solare.blogsome.com/images/AVP-1.jpg

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #308 skrivet: 13 jul-10 kl 14:22 »
Bina verkligen söker efter vatten i denna värme.

Här har vi löjliga +33 grader och det är väl snart dags att boka en solresa till nåt jävligt varmt ställe typ Tunisien som haft värmerekord på 48 grader.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #309 skrivet: 13 jul-10 kl 16:45 »
Duger inte +32 kan man smälta sitt vax till 70 grader och ha det extra extra varmt och gosigt ute.

500 plastramar skall vaxas på båda sidor och vara klart idag. De skall saxas med drygt 250-270 fullt utbyggda ramar för att avläggarna skall kunna fortsätta samla/bygga.
« Senast ändrad: 13 jul-10 kl 16:47 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #310 skrivet: 13 jul-10 kl 17:23 »
Duger inte +32 kan man smälta sitt vax till 70 grader och ha det extra extra varmt och gosigt ute.

500 plastramar skall vaxas på båda sidor och vara klart idag. De skall saxas med drygt 250-270 fullt utbyggda ramar för att avläggarna skall kunna fortsätta samla/bygga.
Haa ha du och jag har haft samma jobb i dag , ser ut såm du hade vetet att stå i skuggan!

Jag ser ut såm en stop skylt / kräfta /en sån såm håller till vänster  ???

Det blir bra att har hel täckande dräkt såm solskydd , vaxet tog slut så jag fick två lådor att pensla en annan dag .

För att det ska gå smidigare har jag plast ramarna i solen så de värms upp lite innan på strykningen  ha det gott mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #311 skrivet: 13 jul-10 kl 17:37 »
Det är lite kletigt och bina kommer på nyfiket besök bland lådorna.

Den som önskar en Brasiliansk helvaxning kan komma nu så rollar jag på och kopplar en handduk till dragkroken på bilen (175 Hk).

Riitsch!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #312 skrivet: 13 jul-10 kl 20:39 »
Det känns i kroppen! Att stå och vaxa känns efteråt.
27 lådor med vardera 10 ramar, drygt 20 kg vax har smetats på.
Skall göra ca 110 ramar till innan jag tar kväll.
Puh!

Tur man har massor av ramar och massor av vax och lådor hemma, bara att hugga i.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #313 skrivet: 13 jul-10 kl 21:11 »
Några frågor till Sten-Åke.
Kommer du att ha någon anställd i din stora biodling eller räknar du med att kunna klara allt själv?
Hemska tanke, om du  blir sjuk eller skadar dig har du då någon backup som kan hoppa in och hjälpa till?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #314 skrivet: 13 jul-10 kl 22:06 »
Jag har tonårsbarn!
Min dotter har gått alla kurser jag har och hjälper till duktigt i bigården. Men muskeljobbet och skitgörat har jag gjort än så länge.
Nu är jag en stor kluns som bänkar min egen vikt, jag tränar en del så än så länge är allt ok.
Men man får anpassa sin verksamhet så att man i vilket fall som helst undviker tunga lyft och det har jag redan gjort. Ett rationellt slungrum som kräver lite pga bra apparater.
Det man inte har i huvet får man ha i bena eller tvärtom.
Man kan inte bygga en verksamhet på att världen kan gå under, det fungerar inte för någon. Än är biodlingen och honungsmängden hanterlig.
« Senast ändrad: 15 jul-10 kl 13:18 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #315 skrivet: 13 jul-10 kl 22:58 »
Personligen anser jag att en biodling är stor när den har en lagom stor massa av produktionssamhällen som är självbärande. Själva avläggaren ger egentligen inget med avseende på produktion. Däremot att göra avläggare t ex 4 st från ett produktionssamhälle där man har ett mindre produktionssnitt och sälja dessa som bimassa med nya drottningar ger inkomster.
Drottningodlingen är viktig, den måste man kunna hushålla med själva eller ha en driftform som tillåter att bina sköter en större del själva.

Jag tror att mesta jobbet är nu, att etablera en större biodling med utbyggt vax och generera nya samhällen. När man får överskott vänder detta och ser man till honungshanteringen är den ett mindre problem, det är faktiskt den lättaste delen om man klarar av att hantera lyften på ett bra sätt. Vem som helst klarar av att avtäcka så som jag avtäcker och slungan är enkel, pumpen och allt annat är ju självgående.
Vi är byggda för att röra på oss!! Glöm inte bort det.
« Senast ändrad: 13 jul-10 kl 23:00 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #316 skrivet: 14 jul-10 kl 09:33 »
Lite hamstring i god tid har fungerat. Jag tänkte så här att den dagen jag behöver prylar här & nu finns de inte tillgängliga i tid i den omfattning som passar mitt behov.
Därför har jag köpt på mig en del material i överdos som kommer väl till pass nu när det behövs, bara att gå och hämta.
Ledtider på en del material är sanslösa, ibland ett halvår och en del material är trögköpt hos andra odlare.
Försök köpa typ 100 kg vax den vecka du behöver!
Nu har mer än hälften av avläggarna fått en extra låda med både utbyggda ramar och sk "mellanväggar" i mitt fall en och annan rollad ny plastram med väldoftande vax.
« Senast ändrad: 15 jul-10 kl 10:02 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #317 skrivet: 14 jul-10 kl 09:39 »
Det gäller alltså att få bort allt som hindrar det kreativa arbetet ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #318 skrivet: 14 jul-10 kl 12:42 »
KLART!!! Alla avläggare har 2 lådor med blandat utbyggt nyslungat (väldigt omtyckt), gammalt sparat utbyggt och rollat, endast plastramar.

50 smh med genomgång (ej vice koll) samt rollning av vax på ramar, smälta vax, hämta, flytta, lasta, flytta, fika (ytterst lite) har tagit ca 20 timmar totalt under två dagar.

20h = 60 x 20 = 1.200 minuter / 50 = 24 minuter per samhälle. Hade jag haft en stegräknare hade det nog blivit en hel del pga mycket trampande fram & tebax.

Härligt med motion!

MVI_2737.AVI
« Senast ändrad: 14 jul-10 kl 18:50 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #319 skrivet: 15 jul-10 kl 07:08 »
Har man inte jobb så får man ... men en färdig sats spar man en vecka eller två på, prisskillnaden på material för eget och köpt är inte så stor.
Det värsta tidigt på morgonen är myggen, de där blodsugarna kunde jag lätt slippa i det ekologiska systemet.
Tur att ismaskinen funkar!! Det skall bli några grader lägre temp idag, bara +28 nånting ...

« Senast ändrad: 15 jul-10 kl 07:14 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser