Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 326046 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #340 skrivet: 20 jul-10 kl 13:29 »
Dag två, eller efter ca 5 timmars jobb där mesta jobbet har varit att flytta brädor och glo på korkade ritningar.

Nu skall jag bestämma var dörren skall stå och sedan kapa framsidan och bygga upp väggarna! Det blir klart i morgon.

Abigail

« Svar #341 skrivet: 20 jul-10 kl 14:31 »
Energi saknar du inte i alla fall.  :)

Michailov

• Västergötland
« Svar #342 skrivet: 20 jul-10 kl 15:07 »
Skulle det inte varit byggplast mellan lecablocken och den tryckta regeln eller suger inte lecablock vatten alls? Och de småbitar du salar med för att få nivå - ser ut som vanligt virke, kanske skall vara tryckt?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #343 skrivet: 20 jul-10 kl 16:08 »
Nej, det skulle varit Syllpapp!
Men nu har jag värsta sortens impreg, så varför?
Jag har skruvat på en del ställen istf medsänd spik som inte håller ihop.
Jag har tryckt virke istf vanligt till bottensektionen, 145 x 45, det blir 45 reglat och isolerat i botten. Väggar mm får vänta tills senare i höst.
Gjuta på plint gjorde man för 25 år sedan, inte nu längre när man vet att 3 ton inte flyger iväg längre.
Det finns fästen på baksidan från gamla grejen som stod där innan.

Men nu är det email, alternativ, läsk, kaffe och kisspaus i minst 15 minuter.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #344 skrivet: 20 jul-10 kl 17:09 »
Du måste isolera syllen från markfukten. Impregneringen gör att den inte ruttnar så fort, men virket kommer att suga fukt som sedan vandrar upp i väggen.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #345 skrivet: 20 jul-10 kl 17:14 »
Gjuta på plint gjorde man för 25 år sedan, inte nu längre när man vet att 3 ton inte flyger iväg längre.
Man gjuter väl knappast plintar för att sakerna inte skall flyga iväg, utan snarare för att det inte skall bli sättningar i byggnaden.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #346 skrivet: 20 jul-10 kl 17:45 »
Om man gräver så djupt att tjälen inte når ned. Kolla vilka plintar som finns på Beijer (ca 25 cm). Det blir sättningar i alla fall. Mitt förråd skall ev flyttas om 1-2 år.
Man sätter t o m sommarstugor på vanliga block idag.

Sidosektionerna på plats, sedan är det tak, dörr och golv kvar tills imorgon.

Michailov

• Västergötland
« Svar #347 skrivet: 20 jul-10 kl 18:42 »
Generellt skall man nog vara lite försiktig med att nedvärdera äldre byggnadsmetoder som varande baserade på okunskap osv. När det gäller byggsektorn (hus-sidan alltså) verkar det som att systemfelen ökar i takt med tiden. Exempelvis fanns ingen byggingenjör för 100 år sedan som ens tänkt tanken att bygga ytterväggar utan luftspalt i tron att man då, för första gången i historien, lyckats bemästra fuktproblemen. Men år 2000 gick det alldeles utmärkt. Då hade självgodheten i kombination med hybris firat sådana triumfer att de svenska byggbolagen lanserade en ny metod att bygga hus med ytterväggar utan luftspalt. Det hann gå ca 10 år innan varningsklockorna slog till!! Då hade man byggt för mångmiljardbelopp, tusentals yrkesmän varit med om dårskapen utan att drabbas av tanken att det är något fel. Ca 95% av alla putsade fasader i Sverige som byggts de senaste 10 åren är felbyggda och det är ren tur om man inte får mögel i väggarna. Men när det pågick var man bakåtsträvare som inte förstod att det skulle gå bra. Så nu är man tillbaka vid den metod som man använt förr - den med luftspalt  ;D

Efter att ha jobbat 6 år inom subsea/oljebranschen anser jag att fukt kommer in! Förr eller senare gör den det oavsett vad man vill. Vi fyllde elektronik-kannorna med silikonolja, hade nitrogenövertryck, yttre barriärer, mångdubbla oringstätningar men det gick inte att vara säker.

Så bara för att Beijer säljer 25cm plintar eller att folk nu bygger sommarstugor på lecablock så betyder inte det att man gör rätt. Man är bara en del av den icke kritiskt tänkande massan som gör som flocken.
Sättningsrörelser får man förresten av att marken belastas mer än den tål. Kan avhjälpas med förbelastning, t.ex. vid lera, eller utskiftning av material. Var dock försiktig med att rota i sådant som satt sig i många år bara för att man prompt skall dit och gräva. Tjällyftningar är något annat och har med bl.a djupet att göra men också kornstorleksfördelningen i materialet - om det klarar att kapillärt suga vatten t.ex. Man kan slippa tjäle även grunt genom smart placering av olika materialfraktioner.

Nu fattar jag att när det gäller en friggebod modell större så är det inte avgörande men när vi ändå är inne på ämnet... ;)

/Michailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #348 skrivet: 20 jul-10 kl 20:03 »
Här blir det inte så mycket sådant då det mesta ligger på berg! Allt är lungt!

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #349 skrivet: 20 jul-10 kl 21:29 »
Jag har några fler frågor till Sten-Åke.
Hur kommer du att skatta dina bin, använda biblås, bitömmare, eller?
Hur kommer du att avtäcka dina ramar, avtäckningsmaskin, gaffel eller?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #350 skrivet: 20 jul-10 kl 21:38 »
I år blir det på traditionellt sätt med borste då antalet ramar blir lagom många.
Hur det blir senare vet jag inte, kommer säkert på ett sätt som fungerar och som är snällt mot bina.

När det gäller avtäckning så blir det snikavtäckare i år också, en enkel sak med supergaffeln. Det finns olika verktyg till rimliga priser för avtäckning upp till ca 200 samhällen.
Vilken väg det bär behöver man ju inte bestämma än, när man ser att något är ohållbart får man anpassa med tidsbesparande utrustning.
Än så länge är det bra timing mellan avtäckning och slunga (11-12 lådor per timme). I år skall jag även prova vaxavskiljare och pump till klartank och nivågivare med flytkula.
Biodlingen är liten än men förhoppningsvis nästa år så kommer allt till användning. Jag kanske hjälper till att slunga som förra året, den har lite kapacitet ändå.
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 22:45 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #351 skrivet: 21 jul-10 kl 11:58 »
Varför skall det vara 29 garder och kvavt kl 12 en vanlig onsdag??? Ventiler och innerreglar uppsatta, små prylar tar en del tid i anspråk.
Ett helsike för tidsoptimister ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #352 skrivet: 21 jul-10 kl 12:47 »
Denna spännade thriller forstätter ... allt väggmaterial på plats, att resa bottenram och stomme har tagit ca 15 timmar med många raster i nästan 30 graders värme och gassande sol.
Alla som klagar på bin, hälsa dem att jag har ca 50 kupor runt om där jag jobbar (inkl 35 avläggare på gräsmattan), miljoner bin alltså. Men det är myggen, bromsarna och getingarna som är pest och som gör att man skriker ibland. Här är bromsarna stora som fjärilar!!

Michailov

• Västergötland
« Svar #353 skrivet: 21 jul-10 kl 14:27 »
Tycker ändå det är strongt att hålla på och bygga med sådant tempo i ett sådant "helvetesväder". Kom nyss hem efter att ha varit på först brädgården och sedan Coop för maten. Den turen höll på att ta knäcken på mig och 4-åringen.

Skulle aldrig drömma om att snickra i denna värmen - undrar om ölen är kall än  ;)

/Michailov

ersam

• -
« Svar #354 skrivet: 21 jul-10 kl 21:43 »
Har satt min paviljong på plintar som står på betongplattor 40x40 cm. Plattan ligger ca 30 cm ner i jorden. Ingen mer grundlägggning är gjord. Byggnaden väger ca 3 ton.

Inga sättningar eller liknande. Skulle det ske så hissar man upp aktuellt hörn med domkraft och pallar under. Bygger för mig själv och inte barnen...  :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #355 skrivet: 22 jul-10 kl 01:49 »
Man få hoppas att bygg herren bjuder på en riktig tak lagar fest efter att du har slitit så i solen . 
"mad dogs and english men work in the noon day sun" + sten-åke 8)                           mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #356 skrivet: 22 jul-10 kl 10:43 »
Tog en paus från bygget och åkte till en duktig drottningodlare i Sigtuna, han hade koll på läget!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #357 skrivet: 22 jul-10 kl 17:44 »
Tillbaka till brottsplatsen efter en resa och hämtning av drottningar, kolla posten, vattna tomater etc, puh!

Kolla in den väl avluftade fakturan! Nästa gång vill jag att man gör lufthålen i kuvertet innan man stoppar i fakturan!
Passade på att handla lite foderlådor, ett ställ till klartanken etc mm.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #358 skrivet: 22 jul-10 kl 19:18 »
Man ser tydligt att draget börjar avta och att bina blir mera intresserade av foder jag lagt ut.
Det börjar bli dags för höstdrivfodring av några tunna avläggare till att börja med som kan ha förlorat drottningen eller tappat stinget efter transporten.
De får nya drottningar i morgon och foder i en foderram, blandat gammal Bifor (16 kg) som råkade stå kvar sedan förra året med 50% vatten och lecakulor.

Har skrivit klart i loggen i vilka kupor som har avvikelser samt vilka kupor som får respektive drottning.
Jag köper 5-10 st fina drottningar från olika linjer och odlare för att till slut få en bra variation (genetisk divergens).
De som tydligt svarar bra på allt jag tycker är bra får chansen att sälja en och annan drottning till.
Men att köpa från 5-6 odlare utspridda samt att dra upp egna från dessa mödrar i bigården ger säkert ett bättre resultat på sikt.

Bygget från en intressantare vinkel.
« Senast ändrad: 22 jul-10 kl 19:23 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #359 skrivet: 22 jul-10 kl 21:13 »
Man ser tydligt att draget börjar avta och att bina blir mera intresserade av foder jag lagt ut.
Dina bins intensiva vattenhämtande är ett tydligt tecken på att det är nektarfattigt.
Vattnet används för att späda honung för fodertillvekning. Jag tror inte att värmeböljan krävt så mycket vatten för kylning

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser