Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325478 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #280 skrivet: 16 apr-10 kl 18:49 »
Alla tänker bara på muskydd och de där andra sakerna som kan lösas genom att en mus inte kan ta sig in alls (omöjligt) med rätt mellanrum.
Det är ju fluster åt båda hållen om än olika stora, därför hittar de ut. De är aldrig instängda.
Alltså varroainlägg, ljusfenomen och sådana där varianter skulle jag ju lixom inte prioritera.
Målet var att få till en botten/låda som underlättar lyft, varroa (drönarramen) med myrsyra avdunstare, ev utfordring och uppsamling av mängder med bin under vårens värsta månader.
Förväntar mig inte att någon gör vågen, det bryr jag mig inte om. Poängen är att få till en rationell botten som spar tid & energi och skall vara mögelns fiende #1.

Men de funktionerna du räknade upp finns i 100 varianter innan, passar inte mig.

Michailov

• Västergötland
« Svar #281 skrivet: 16 apr-10 kl 19:09 »
Alla tänker bara på muskydd och de där andra sakerna som kan lösas genom att en mus inte kan ta sig in alls (omöjligt) med rätt mellanrum.
Det är ju fluster åt båda hållen om än olika stora, därför hittar de ut. De är aldrig instängda.
Ledsen, men jag såg inte efter ordentligt på front-ritningarna. Ser att du både sommar och vinter har fluster både uppe och nere. Är då båda för små för en mus att komma in?
Citera
Alltså varroainlägg, ljusfenomen och sådana där varianter skulle jag ju lixom inte prioritera.
Målet var att få till en botten/låda som underlättar lyft, varroa (drönarramen) med myrsyra avdunstare, ev utfordring och uppsamling av mängder med bin under vårens värsta månader.
Varroainlägg behöver du ju inte bry dig om - det skjuter jag in själv i den lediga glidytan (om jag läser ritningen rätt dvs.) Ljusfenomen behöver du heller inte fundera över - jag avstår bara från nätgaller i baksidan.
Citera
Förväntar mig inte att någon gör vågen, det bryr jag mig inte om.
Klart du gör Sten-Åke, kom igen nu! ;) Jag gör vågen ! Ser du inte, kolla i sydväst, så ser du nog  ;)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #282 skrivet: 30 apr-10 kl 21:16 »
Puh! På resande fot med avslut i Palma och hyrbil genom livsfarliga bergsvägar upp till Valldemosa, Deia och Soller.
Har träffat biolare på resan och här har drottningodlingen kommit igång. Man exporterar bin till fastlandet men skulle aaldrig någonsin få för sig att transportera bin andra hållet.
När vi diskuterade införsel av paketbin från Italien så skakade han på huvudet och behövde inte säga något för att man skulle förstå vansinnet.
Har fått leverans av större rostfria behållare, silmaterial och elmaterial från LP's som fotas och läggs upp i morgon när jag är hemma igen.
Carnica bina här är vitalare än hemma men precis lika skitsura.
« Senast ändrad: 01 maj-10 kl 18:52 av Sten-Åke Lindell »

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #283 skrivet: 01 maj-10 kl 10:41 »
Principskiss! botten som skall klara 100 kg.

Innerlåda med nätbotten, glid av POM/Polyten som bina/lim/whatever inte biter på.
Har du några foton? eller är den bara på ritbordet än?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #284 skrivet: 01 maj-10 kl 18:53 »
Jag har för många "icke klara" projekt på listan, men en del blir klart i sommar, jobbet suger! Men det finns projekt som säkert kommer att finnas kvar till nästa vinter.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #285 skrivet: 01 maj-10 kl 20:15 »
Jag får inte lägga in bilder i forumet pga storlek och tänker inte göra några extra bara för forumet, det blir en länk.
http://solare.blogsome.com/2010/05/01/material-till-honungshantering/

En orsak till att projekt släpar är leveransproblem och långa ledtider.
CMF (Carl Fritz) är inte speciellt snabb i vändningarena, nästan så att man misströstar!
Men när prylarna dyker upp eller när jag ser en störd/chockad Schenker med en vinglig maxlastad engångspall här ute blir jag glad!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #286 skrivet: 02 maj-10 kl 16:57 »
Har testat och lekt lite med montaget av nivågivaren på vaxavskiljaren (sumpen) och kopplat på dammsugaren i brist på annat!
Den fungerar perfekt och är faktiskt skitbra!!
Bra hysteres dvs man kan ställa när den slår på och av i olika lägen med fina justerskruvar.
Kragen med fästet kan ställas 360 grader, hur man vill.

Har bifogat en bild på processen från slungning till pump och klartank. Mina tankar är just nu 300 kg men man kan ha hur stor man än behöver.
300 kg kärlen är bra att både röra och ympa för tappning, en lagom storlek även om man har en klartank på flera kubik.
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 17:41 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #287 skrivet: 03 maj-10 kl 03:15 »
Har fått mail om nivågivaren, man hittar en bild på den via Swienty's katalog.
http://www.swienty.dk/shop/vare.asp?side=0&vareid=110410

Jag tror LP's har en annan bild på samma artikel men jag propsade på att jag skulle ha exakt denna nivåstyrning.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #288 skrivet: 04 maj-10 kl 19:49 »
Finns det något bra företag som säljer rostfria slangkopplingar och muffar i 1 1/2 tum?

Jag har hittat några! 650:- gånger många är ju rena rånet hos biredskapsförsäljaren.

Sanntos

• Gäst

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #290 skrivet: 04 maj-10 kl 21:03 »
Har hittat ett sortiment som kanske inte är billigre, men de har en del.
http://www.ahlsell.se/upload/Prislista%20Rostfritt_100116.pdf

Något enklare i de fall man bara skall ha fast anslutning. När man kopplar om mellan apparater och behållare vill man ha snabbkoppling.
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/gaengbussning-med-konisk-gaenga-utan-band-8211-ros.html
« Senast ändrad: 04 maj-10 kl 21:19 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #291 skrivet: 04 maj-10 kl 22:33 »
Man kanske ska slänga ett öga på båttillbehörs företagen     mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #292 skrivet: 05 maj-10 kl 14:32 »
Detr blir dyrt hur man än gör och då skall man ha ordentlig valuta för slantarna.

Jag väljer Camlock anslutningar i SS316 och kör honor i slangarna (5 m med stålspiral) och hankopplingarna i pumpar och behållare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #293 skrivet: 08 maj-10 kl 20:49 »
Jag fortsätter på min blogg med mitt honungshus och apparater.

Jag har i alla fall en ambition och vet i alla fall vad jag vill med min biodling och företagandet. Kring midsommar har jag 75 samhällen som skall splittas till några flera.

Är på väg söder om stan.

Mycket av diskussionerna här senste tiden har tyvärr inte handlat speciellt mycket om biodling, utveckling och honungshantering. Men jag kan få det på annat håll.

Abigail

« Svar #294 skrivet: 08 maj-10 kl 21:16 »
Mycket av diskussionerna här senste tiden har tyvärr inte handlat speciellt mycket om biodling, utveckling och honungshantering. Men jag kan få det på annat håll.

Jag hittar bara trådar om och frågor och svar och diskussioner om bin och sådant som rör det. Finns här några dolda trådar som inte jag kan se? ???

Sanntos

• Gäst
« Svar #295 skrivet: 08 maj-10 kl 21:24 »

Översättning: Mycket av diskussionerna här senaste tiden handlar inte helt och hållet om min egen biodling, och en del inlägg håller inte med mig, (men det inte min fru heller)

Sanntos

• Gäst
« Svar #296 skrivet: 09 maj-10 kl 12:55 »
Hoppas alla förstår att jag gjorde ett ( klumpigt) försök att skoja till det lite..

Michailov

• Västergötland
« Svar #297 skrivet: 10 maj-10 kl 15:47 »
Kul alias du bytt till dig "burlesque" ;D

Fritt från wiki: "Burlesque är en humoristisk teaterform som innefattar parodi och ibland groteska överdrfiter. I 1900-talets Amerika kom teaterformen att förknippas med en varieteshow där striptease var huvudattraktionen"

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #298 skrivet: 25 maj-10 kl 13:49 »
Sitter och undrar varför REA-Dan är så mkt dyrare än liknande kupmodeller. Nån som har någon erf. och kan berätta lite?

Varför är katalogerna från Joel Svensson och Oscar Gustavsson i det närnaste identiska? Kartell?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Sanntos

• Gäst
« Svar #299 skrivet: 25 maj-10 kl 14:55 »
Rea-dan: Min gissning är att de prissätter utifrån kostnaderna, dvs den kupan kanske har varit dyrare att ta fram, materialet polyuretan är dyrare, och kanske inte så många exemplar som säljs, då blir den dyrare. Men jag håller med dig, man kan fundera över prissättningen i deras kataloger
oscar Gustafsson och co: Biredskapsbutikerna verkar vara lite som Mc Donalds och Burger King - de är bara ett par tre stycken egentligen (men verkar många pga franchising), en som vänder sig till den yngre och en till den lite äldre publiken

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser