Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325619 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #260 skrivet: 01 apr-10 kl 19:24 »
64 sek för 2.5 kg apifonda är ett svinpris! (-10%) om man köper en hel låda (5 paket). Det blev några lådor ...

klarre

• Södermanland
« Svar #261 skrivet: 01 apr-10 kl 21:22 »
För en som fick IG i Svenska B, Svinpris är det lågt eller högt ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #262 skrivet: 01 apr-10 kl 21:57 »
64 sek x 5 = 320:- - 32:- (10% rabatt) = 288 sek för 12.5 kg Apifonda. Skall man ha många lådor blir det en slant.

ersam

• -
« Svar #263 skrivet: 01 apr-10 kl 21:59 »
Med tanke på att Apifonda är en sockerdeg och socker kostar 9 kr/kg (alltså 22,50 för 2,5 kg) så verkar det vara ett visst pålägg.

Vad innehåller det mer egentligen?

Florsocker + honungsvatten till en lagom konsistens borde väl funka lika bra kanske?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #264 skrivet: 01 apr-10 kl 22:24 »
Jag tappar en del av min ympade honung i 3lit tomma glasslådor,sedan skär jag 3cm tjocka skivor honungen.Dessa skivor med honung använder jag på samma sätt som apifonda deg,lägger den ovanpå ramarna för fodring på våren.
Vi har väl råd att offra lite honung för att ge våra vänner riktigt foder.

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #265 skrivet: 01 apr-10 kl 22:46 »
Florsocker + honungsvatten till en lagom konsistens borde väl funka lika bra kanske?

Ja, men det blir inte billigare. Däremot bökigare. Men man behöver inte bege sig till en biredskapsbutik, förstås...

/Andreas

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #266 skrivet: 02 apr-10 kl 05:56 »
Jag tappar en del av min ympade honung i 3lit tomma glasslådor,sedan skär jag 3cm tjocka skivor honungen.Dessa skivor med honung använder jag på samma sätt som apifonda deg,lägger den ovanpå ramarna för fodring på våren.

Rätt smart. Jag tänker att blöt hösthonung med lite sojamjöl eller florsocker borde funka också. Annars fortsätter jag att hoppas på checkerboarding. Då har de gott om käk hela våren.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #267 skrivet: 06 apr-10 kl 09:56 »
Förtjänsten för att göra själv är så liten att man nästan kan glömma den. Sockerpriset är snart 10 kr/kg i butiken, får se vart det hamnar i sommar när det är dags att planera invintringen, priset på Bifor etc. Då handlar det om helt andra slantar.

Den där Carl-Fritz's volym/vikt beräkningar på sina behållare är lite underliga.

Y = r * r * pi ; V = Y * h.

300 kg behållaren har 100 cm höjd, 55 cm diamater. (r = 27,5 cm)

Det blir 238 liters volym (vatten), men om man räknar densitet på honung ca 1.4 så hamnar man på 331 kg.

Man har alltså lagt sig mitt emellan i stafflingarna på storlekarna av behållarna, i detta fallet 300 kg.
I stället för att anskaffa 1 st 300 kg och 1 st 600 kg väljer jag att satsa på några 300 kg (samma storleker) tills volymen är så stor att det behövs någonting radikalt större.

Michailov

• Västergötland
« Svar #268 skrivet: 06 apr-10 kl 14:52 »
Skulle tro att Fritz väljer att vara på den säkra sidan. Om honungen har lägre densitet kan ju någon hävda att de luras "det går inte alls i 300 kg". Inte många klagar om de får i mer än utlovat. Kan möjligen bli problem vid dimensionering av underlaget, bjälklag etc, men annars är det ju inget att bry sig om. Vore enklare för dem att ange volymen tycker jag.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Michailov

• Västergötland
« Svar #269 skrivet: 06 apr-10 kl 14:57 »
Är säkert bra ur kvalitetssynpunkt men det kan ju inte vara ekonomiskt om det är det som är poängen. 3 liter honung väger ju ca 4 kg. Med en dålig marknadsföring kan man väl räkna med 30:-/ kg. För varje sådan "glassbytta" mister man då ca 120:-. Motsvarande mängd apifonda hade väl kostat ca 100:-.

/Michailov

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #270 skrivet: 06 apr-10 kl 16:37 »
ALLa har vi väl lite "fulhonung" kvar sen säsongen innan som är lite osäljbar, för att inte tala om bottenskrap från honungshinka/tunnor.

Det är bra att mata på bina på våren MEN det är mycket vatten de behöver OCH inte minst protein
för att göra "välling" till yngel, och då menar jag att den honung som man ger bör vara upplöst i vatten som lite drivfoder i månadskifte April/Maj då blir det dunder i kupan

Honung i kombination med protein har en långt större effekt än degmassa med florsocker, om man nu ska ge dessa nåt i fast form

Jonte76

• -
« Svar #271 skrivet: 06 apr-10 kl 17:49 »
      Var inte snåla som alla biodlare  :D ge inget tillbaka kosta inte på något på biodlingen = få inget eller lite tillbaka /   ge bina allt dom behöver o dom ger oftast  massor tillbaka hahahaha så är det med mina bin ialla fall

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #272 skrivet: 08 apr-10 kl 10:11 »
Har inte hunnit tänka till om ny botten utan köper material för 50 st nya kupor med Nacka tak/nätbotten som tidigare med samma helgjutna 3/4 Langstroth låda, precis som mina andra kupor.

ersam

• -
« Svar #273 skrivet: 08 apr-10 kl 11:21 »
Då är det bara importpaketbina som saknas!  >:D

Skämt åsido - vad blir det per kupa om man skulle vilja ta upp tråden om HFs kuperbjudande. Var köper man vax och ramar för bästa pris?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #274 skrivet: 08 apr-10 kl 11:29 »
Jag tar offerter och handlar sedan efter lite diskussioner. Jag hoppar HF's erbjudande och köper eget.
Det kommer 50 st avläggare om ca 2 månader också. Pallpriser! Man får se till att anrika på pall så att man får ner leveranskostnaderna. Leverantör/pris håller jag på, leverantören kommer säkert att anslås när varorna anländer.
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 11:43 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #275 skrivet: 08 apr-10 kl 11:42 »
Jag har sökt vax men bara fått ointressanta priser på volym (> 100 kg) på pall.
I våras köpte jag riktigt bra vax för 35:-/kg + moms och har så det räcker.
Skall man ha träramar är det 100-pack som gäller. Skall man ha plast får man nog köpa ganska många för att få ned priset. Jag önskade en offert på 6.000 plastramar men det blev ingen affär då dessa var dyrare än de jag förhandlade till mig då jag bara köpte 1.800 senast.
Men jag jobbar på en ny leverantör och en annan ram, de är lite kommunikativt "tröga" men har progress.
Den där Indiern i Ahmedabad provinsen jag kommunicerade med är helbombayad lixom, jag fick min pump och är nöjd så långt.
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 11:44 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #276 skrivet: 08 apr-10 kl 14:02 »
Hur stora ark gör ni till täckplasten till en langstroth låda?   (m x n) cm alltså.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #277 skrivet: 10 apr-10 kl 20:34 »
Lite bilder på kugghjulspumpen med motor, en platta för montage är beställd. Pumpen fungerar och gör jobbet bra och håller specifikationen.
Den är gjord (fräst + svarvat) i ett stycke med rostfria innerdelar, bra packboxar i standardstorlekar (teflon) och kan pumpa lågviskös honung.
Det enda jag har varit emot är "kvaliteten" på utsidan, med märken efter svarv/chuck och andra greppverktyg (se bild 2).
Ytfinishen efter svarvning av inlopp/utlopp är bara polerad lite. Hade det varit en Svensk/Tysk pump så hade man kunnat spegla sig i den.
Men denna rostfria klump på ca 10 kg med inlopp/utlopp på 1 1/2" duger till att pumpa både honung med vax och vinterfoder med olika drivning.

Elmotor som på bilden med utväxling 1:2 (1.400 varv /2 = ca 700 varv) och förbränningsmotor 1:1 monterad på flak för vinterfoder i höst.

Men jag har en PUMP!!! och har importerat den själv från självaste Indien!
« Senast ändrad: 11 apr-10 kl 12:10 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 16 apr-10 kl 15:32 »
Principskiss! botten som skall klara 100 kg.

Innerlåda med nätbotten, glid av POM/Polyten som bina/lim/whatever inte biter på.

Michailov

• Västergötland
« Svar #279 skrivet: 16 apr-10 kl 18:36 »
Principskiss! botten som skall klara 100 kg.

Innerlåda med nätbotten, glid av POM/Polyten som bina/lim/whatever inte biter på.
Ser onekligen intressant ut! Några funderingar:

• Om du har nät bak - får man inte samma problem som det Gideon skriver om i "Låda 2" tråden, att bina kan tappa orienteringen under vintern och gå åt ljuset, även bakåt, och man får utsot mm?
  • Förstår jag skissen rätt - är innerlådan i princip bara en front och en undersida(som blir översida på sommaren)? Om det är så, hittar bina ut om de vill det innan botten är vänd i sommarläge? Så det inte blir som en hummertina menar jag (eller kräftmjärde för er på andra sidan  ;))
  • Den undre glidytan som innerlådan glider på i vinterläget kan kanske användas för att skjuta in ett varroainlägg under sommaren? Då är ju den ledig..?
  • Man kan kanske montera en bit spärrgaller, en tunn remsa, eller något annat som kan tjäna som musskydd på fronten på innerlådan, över nätet i vinterläge / under nätet i sommarläge. Då får man automatiskt musskydd när bottnen sätts i vinterläge.

Verkar vara enkel att bygga dessutom.

/Michailov

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser