Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325497 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #200 skrivet: 17 feb-10 kl 13:53 »
Det där med multifunktionella är så överbearbetat! Ser man på en vanlig Nacka nätbotten, enkel och den fungerar.
Det blir inte mera ventilation för att man överbearbetar en botten, alla dessa jobbiga prylbottnar som finns fungerar inte bättre för det.

Hur svårt skall det vara att bygga en billig fungerande nätbotten med stort nät, lätt och billig?
Det är den enda del jag kan tänka mig att faktiskt ha i annat material än EPS. En Nackabotten kostar ju 100 sek! En prylbotten ännu mera.

Jo, det är sant. Jag gillar också less is more. Men jag vill ha pollenbottnar! ;)

Hade jag råd skulle jag också bara köra eps. Men det har jag inte så jag bygger oisolerade trälådor istället. De kommer iaf. att hålla riktigt länge. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 17 feb-10 kl 20:58 »
Det blir kanske så att jag också får ha trälådor till skattlådor vid expansion och behålla EPS till yngellådorna för att få till flera samhällen med allt material som cirkulerar.

Vi får se vad som händer i sommar, jag hoppas kunna plocka avläggare ifrån mina Carnica i vår och använda dem att splitta och tillsätta andra drottningar till avläggarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 17 feb-10 kl 22:17 »
Den där 100 x 120 i stället för normala 80 x 120 EUR pall med 4.196 glas är nu omhändertagen, ett monster till pall!

Abigail

« Svar #203 skrivet: 17 feb-10 kl 22:56 »
Nu kommer jag med en dum fråga. Om man gör skattlådor av tunna träskivor blir inte tyngden stor på liten yta då? Klarar EPSsargen inunder det utan att trälådan trycker ner eller skadar den?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 18 feb-10 kl 07:27 »
Då får man lösa det problemet mellan EPS och första trälådan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 18 feb-10 kl 08:02 »
Lådorna står ju för 2/3 av kostnaden och måste gå att få tag på någon annan stans än hos våra redskapsleverantörer.
Ser man prisutvecklingen blir allt där bara dyrare och dyrare, det här vinner ingen på.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 18 feb-10 kl 08:17 »
EPS 100 30 mm skulle inte sådana byggskivor räcka och fungera?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #207 skrivet: 18 feb-10 kl 09:47 »
Frågan är om inte trä är billigare ändå att bygga? Det är ju väldigt billigt och en hyvel och såg kostar inte så mycket på Claes Ohlsson. Bara man har lokalerna. Schneiders i Gnesta som hade öppet hus i somras räknade att besparingen de gjorde genom att bygga enkla träskattlådor motsvarade 300kr i timlön. I botten hade de en dadantlåda i EPS.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Curt

« Svar #208 skrivet: 18 feb-10 kl 09:52 »
EPS 100 30 mm skulle inte sådana byggskivor räcka och fungera?
EPS 100 har en densitet på 20kg/m3 att jämföra med tex Nackakupan som har en densitet på ca 100kg/m3.
Det finns inga byggskivor på marknaden som duger till lådor. Sundolitt i Vårgårda har en med densitet ca 60kg/m3, men det räcker inte det heller.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #209 skrivet: 18 feb-10 kl 10:07 »
Så om man är fattig får man jobba hårdare och lyfta tyngre, detta är inget nytt, så har det varit genom hela historien. Och sådär 50 kg lyfter väl alla friska människor, det handlar bara om att tänka sig för och lyfta så ergonomiskt korrekt som möjligt, så att man minimerar skaderisken.

Jag räknar med att genom att lyfta bort skattlådor ofta och slunga oftare, så ska jag kunna undvika att bygga så höga staplar att jag inte kan hantera det. Och därmed komma undan med begagnade/hembyggda lådor, som passar min ekonomi.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

« Svar #210 skrivet: 18 feb-10 kl 10:33 »
Man skulle kunna göra en tunn träram att lägga ovanpå EPS som skydd, då kan ju inte trälådorna skada.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 18 feb-10 kl 16:41 »
EPS 100 har en densitet på 20kg/m3 att jämföra med tex Nackakupan som har en densitet på ca 100kg/m3.
Det finns inga byggskivor på marknaden som duger till lådor. Sundolitt i Vårgårda har en med densitet ca 60kg/m3, men det räcker inte det heller.

Det är väldigt svårt att köra över 60kg/m3 och jag skall kolla med en stor bit Nacka EPS vad det egentligen är man köper.

ptakaplay

« Svar #212 skrivet: 18 feb-10 kl 17:53 »
 en skattlåda    byggd av 20mm playwod
som är ordentligt ihoppsatt i hörnen kan  du belasta med
minst 200 kg

Curt

« Svar #213 skrivet: 18 feb-10 kl 18:24 »
Det är väldigt svårt att köra över 60kg/m3 och jag skall kolla med en stor bit Nacka EPS vad det egentligen är man köper.
Nackakupan tillverkas inte av skivor, den görs i form. Då kan man nå den densiteten.

Curt

« Svar #214 skrivet: 18 feb-10 kl 18:38 »
Nu kommer jag med en dum fråga. Om man gör skattlådor av tunna träskivor blir inte tyngden stor på liten yta då? Klarar EPSsargen inunder det utan att trälådan trycker ner eller skadar den?
Jag använder 10 mm plywood med en 12 mm list i över och underkant. Lätta skattlådor blir det. Dock är det enklare och snabbare att tillverka av 22 mm fur.
Lasten från en full skattlåda (LN) blir ca 70 gram/cm2. Det klarar vilken EPS som helst. Problem uppstår när man sticker in kupkniven i ett hörn för att sära lådorna. Är densiteten på EPS under 100 kg/m3 så går den sönder.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 19 feb-10 kl 09:54 »
Jag skall skaffa 100 st spärrgaller och tänkte ventilera vilket som är bäst!
Idag har jag metallspärrgaller med träram.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 24 feb-10 kl 17:09 »
Anslås: Till mina 15 befintliga samhällen hämtar jag hem 50 st nya om 3 månader, blir alltså med minst 75 samhällen/avläggare till midsommar och något flera till invintringen.
Jag har bestämt mig för att växa och att utöka med enbart Buckfast och kommer att beställa en hoper med Buckfast drottningar i Sommar beroende på fromhet/tillgänglihget och pris.
De Carnica jag har kommer att avvecklas då alla gamla Buckfast drottningar kommer att gå åt för att tillsätta Buckfast drottningar till dessa Carnica samhällen, de är något griniga och 25-30% av tillsättningarna går inte bra. Man får alltså dela till mindre avläggare och försöka göra tillsättningar och kanske slå ihop igen på hösten.
Carnica är annars pigga välmående bin men svårare att hantera och tillsätta en drottning från en annan ras och så är dom alldeles för svärmbenägna om man skall ha det lungt i bågården och bedriva rationell biodling.
En vän höll på att byta hela förra sommaren och jag hjälpte till några helger, så tänker jag inte ha det och ändrar på det på allt med en gång i sommar.

Nu vet jag att detta kommer att dementeras av minst en person ifrån gruppen, men det får det göra, det är så det funkar! Mera om detta snart vill jag lova.

toredh

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 24 feb-10 kl 17:26 »
Jag skall skaffa 100 st spärrgaller och tänkte ventilera vilket som är bäst!
Idag har jag metallspärrgaller med träram.
Jag tycker plast vinner på: priset, vikten, hållbarheten och allmänna smidigheten i handhavandet... men, smaken är som röven klöven!
ha det gott!

Curt

« Svar #218 skrivet: 24 feb-10 kl 18:10 »
Hur gör man rent ett spärrgaller av plast som är nedkladdat av vax och kittvax? Rostfria gör jag rent med varmluftspistol och tryckluft.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 24 feb-10 kl 22:23 »
Jag skall kolla upp vilka plastspärrgaller det finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser