Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325623 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #180 skrivet: 12 feb-10 kl 20:59 »
www.safnatura.com  gå till biprylar och sedan engelska .. så finns den med där.

På prylkoll för biprodukter www.solare.se (under september månad) finns den i perverta närbilder ...  :)

Det är en 6-ramars självändande som med marginal tar 2 st 3/4 Langstroth ramar per korg dvs 12 ramar i slungan.

Den finns på LP's och några andra ställen, man gör klokt i att kolla priserna och också ha koll på vilken automatik som följer med.
« Senast ändrad: 12 feb-10 kl 21:53 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 12 feb-10 kl 21:29 »
SAF Natura slungan är nog vanligare än vad man tror ibland de mellanstora biodlarna och räcker långt. Den är okomplicerad och enkel och fungerar bra.
Automatiken duger, den går 4 ggr (2 ggr fram och tillbaka) och det räcker. Man kan ställa gångtid och slunghastighet.

En anledning till att jag inte handlar hos alla biredskapsleverantörer är när de ger rabatter till medlemskap i organisationer och på så sätt missgynnar andra köpare.

Flera av dessa har gett mig dåliga offerter och jag ser till att handla hos dem som förstår sig på affärer och kan samverka seriöst till en bra handel, vettiga offerter, bra produkter och bra leveranser.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 13 feb-10 kl 08:25 »
Nu är bloggen uppdaterad med vaxavskiljaren, ett förfilter, sump, minisump för många. Men det är egentligen en vaxavskiljare som skall se till att nästan allt vax separeras från honungen. Fungerar detta som det skall i honunsprocessen så finns det bara småpartiklar kvar som följer med pumpen upp i klartanken. Skonsamt för både pump och senare även finsilningen som får ännu mindre att sila bort då det mesta som är smått har flutit upp i klartanken och lagt sig överst på ytan.

CMF vaxavskiljare, bilder för stora för forumen.
www.solare.se

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #183 skrivet: 13 feb-10 kl 08:36 »
vad gav du för frekvensomformaren?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 13 feb-10 kl 08:38 »
Jag tror det var ca 800 sek.

Jag skall fota allt igen tillsammans med 300 kg behållaren i kväll.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #185 skrivet: 13 feb-10 kl 08:42 »
låter som ett rimligt pris :)

En liten logikmodul för cirka samma peng till så kan du lätt programmera upp de cykler du vill ha med hastigheter osv.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #186 skrivet: 13 feb-10 kl 08:43 »
Jag är själv inne på att bygga en egen slunga, men nu är det fördröjt igen ;)

tanken är att fast montera själva axeln från vägg för att kunna "garantera" att den är så stabil som möjligt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 13 feb-10 kl 08:49 »
En liten logikmodul för cirka samma peng till så kan du lätt programmera upp de cykler du vill ha med hastigheter osv.

PowerFlex 4M är en PLD som du kan programmera med in/utgångar och styra med +24V logik, den klarar av precis lika mycket som alla korkade automatiker till befintliga slungor idag. Automatiken till dagens slungor är gjorda för I D I O T E R. Den skall vara så enkel att den nästan blir obegriplig för någon annan än den som konstruerat burken.
Jag får tyvärr spader när jag ser sådan automatik.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 13 feb-10 kl 08:53 »
Måste faktiskt skriva om Tidningen Åter igen, fick nummer 1/10 igår, dvs första numret för 2010.

TÄNK om Bitidningen hade en sådan redaktör!! Tidningen är snygg, prydlig och intressant rätt igenom igen, nu ännu bättre än förra gången som imponerade.

FORUM för självförsöjrande och alternativt boende på landsbygden. Den känns bra bara man får den i handen, det tjocka pappret och alla harmonisk färger.

Hellre en bra tidning i kvartalet än något som man suckar över varje månad.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #189 skrivet: 13 feb-10 kl 08:57 »
PowerFlex 4M är en PLD som du kan programmera med in/utgångar och styra med +24V logik, den klarar av precis lika mycket som alla korkade automatiker till befintliga slungor idag. Automatiken till dagens slungor är gjorda för I D I O T E R. Den skall vara så enkel att den nästan blir obegriplig för någon annan än den som konstruerat burken.
Jag får tyvärr spader när jag ser sådan automatik.

exakt.

Det finns ju riktigt enkla billiga logikmoduiler att köpa så det ju väldigt prisvärt att ta itu med själv.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 13 feb-10 kl 14:36 »
Puh!

Vilken transportlördag, att ta hand om allt som hamnat här. Tungt så in i ... ni förstår säkert men vilket underbart helvete ändå.
Det känns bra att ladda ordentligt inför sommaren. I mars är jag hemma i tre veckor innan det bär iväg till en biodlare i Spanien.

Jag har i alla fall lagt upp CMF 300 kg behållaren på bloggen, den är stor, så pass stor att jag tror att jag passar 600 kg varianten och skaffar flera 300 kg i stället.

Vintern har varit lite trög i brist på material men nu när allt material trillar in blir det full fart igen.
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 14:39 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 13 feb-10 kl 16:09 »
Här är alla prylar som skall vara med för att allt skall vara komplett. Säkringen finns kopplad i nödstoppsenheten.

Enda modifieringen blir vispen som skall förlängas 25 cm och kompletteras. Sedan har jag ett rörverk och ca +20.000:- till något annat kul!

Det här rörverket är dessutom sprillans nytt, varvtalsstyrt, kopplad till timer, kan programmeras och stoppas/startas av andra maskiner.

Gep

• Blekinge
« Svar #192 skrivet: 14 feb-10 kl 10:03 »
Jag är kanske lite sen men jag har ett litet tillägg till videon i inlägg 161. Det är inspelat på min bi-klubb och visar hur en av de erfarna går igenom ett moment av biodling.
Visst blir det nog så här om man häller en svärm på en bräda.
Men det är inte en svärm som Jan så elegant skickar in i
kupan utan det är hans årliga höst-demonstration av hur man gör ett totalt vaxbyte. Behandlar man bara drottningen lite vänligt och ser till att hon hamnar nära flustret så marscherar de övriga snällt in i den nya kupan.
Den nya kupan har enbart mellanväggar som byggs ut inför vinterfodringen. Det är lite delade meningar om det är nyttigt att anstänga bina med ett så stort vaxbygge på
hösten men det rensar ju ut många potentiella smittkällor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 14 feb-10 kl 12:51 »
Men man kan ta hand om en svärm på samma sätt, och man kan låta bina byta bostad på samma sätt, vilket tydligt syns på videon eftersom de tömmer ramar.

Så kan man också byta ramformat om man nu vill och applicera bin med en skaksvärm. Det är trevligt att se i vilket fall som helst.
« Senast ändrad: 15 feb-10 kl 07:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 14 feb-10 kl 18:00 »
Den där kupan skulle de nog få gå ned på minst 50% om jag skulle vara intresserad.

Apropå Feedbee: Kan man inte helt enkelt spara en pollenram eller två som man på hösten placerar mellan checkerboardingramarna i lådorna som står väntandes inför tidig utökning följande vår? Så får man både honung och pollenfodring plus svärmkontroll vid en enda resa ut till bigården i mars?

Ja, förutsatt att checkerboarding visar sig vara en bra metod förstås. Snart är det faktiskt dags för er som står beredda! Bara en månad kvar nu (ev. drygt). =)

Vad bygger ni era lådor med för material?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #195 skrivet: 15 feb-10 kl 10:04 »
Vad bygger ni era lådor med för material?

Trä. Vi kör en egen Anders Wizping-style på test. Har två modeller på g, en 13ramars dadant (ett försök att underlätta drönarvaxutskärning) och en vanlig 10ramars 3/4 langstroth med korsdrags- och helnätsbotten på samma gång. Isolerat upptill men i övrigt bara trä. Billigt (förutom de rackarns hoffmanramarna)! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #196 skrivet: 15 feb-10 kl 10:11 »
Man kan inte få se bilder, eller helst ritningar? Det vore jätteintressant om du ville delge oss dina lösningar. Funderar själv på att börja bygga lite kupor för att bygga ut min bigård, och framför allt ska jag bygga nya bottnar, har täta bottnar, de flesta utan bricka för att räkna varroa enkelt, det vill jag gärna ha, men utan att det kostar skjortan. Vill gärna se hur andra som bygger själv löst olika problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #197 skrivet: 15 feb-10 kl 10:33 »
Man kan inte få se bilder, eller helst ritningar? Det vore jätteintressant om du ville delge oss dina lösningar. Funderar själv på att börja bygga lite kupor för att bygga ut min bigård, och framför allt ska jag bygga nya bottnar, har täta bottnar, de flesta utan bricka för att räkna varroa enkelt, det vill jag gärna ha, men utan att det kostar skjortan. Vill gärna se hur andra som bygger själv löst olika problem.

När vi väl fått upp en hemsida för bigruppen (Bee-easy) kommer vi sannolikt visa allt vi håller på med.  Jag är också sugen på bottnar som är multifunktionella. Speciellt gällande insamling av pollen. Verkar svårt att bygga sådana dock.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 15 feb-10 kl 18:26 »
Vilken strålande dag, jag har en vän som kommer att fixa en sådan här till mig.

Effekten och dimensionering av motoreffekt är tydligen byggd för att klara av att göra ymp. En honung på 10-12 grader kostar effekt.

Medan att ympa 25 gradig honung klarar sin med ca hälften. Vid 40 grader fungerar det nästan som 75% sockerlösning typ Bifor.

CMF original.
http://solare.blogsome.com/images/rorverk-spiral.jpg
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 18:41 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 17 feb-10 kl 10:28 »
När vi väl fått upp en hemsida för bigruppen (Bee-easy) kommer vi sannolikt visa allt vi håller på med.  Jag är också sugen på bottnar som är multifunktionella. Speciellt gällande insamling av pollen. Verkar svårt att bygga sådana dock.

Det där med multifunktionella är så överbearbetat! Ser man på en vanlig Nacka nätbotten, enkel och den fungerar.
Det blir inte mera ventilation för att man överbearbetar en botten, alla dessa jobbiga prylbottnar som finns fungerar inte bättre för det.

Hur svårt skall det vara att bygga en billig fungerande nätbotten med stort nät, lätt och billig?
Det är den enda del jag kan tänka mig att faktiskt ha i annat material än EPS. En Nackabotten kostar ju 100 sek! En prylbotten ännu mera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser