Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325500 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #160 skrivet: 10 feb-10 kl 07:45 »
Längtar till våren, sommaren. Man blir nästan sjuk av dessa klipp!

Biodling

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 10 feb-10 kl 14:28 »
Hur man tar hand om en svärm ... låter bina själva krypa in i en kupa. Jag var själv med om detta i somras när det hängde en svärm i en björk.
Vi skakade ner svärmen på en skiva framför kupan och bina började krypa in. Det flådiga sättet!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 12 feb-10 kl 07:17 »
Hopfällbart ställ när man åker omkring och mekar med kupmaterial (lyfter) för att få ergonomisk höjd.
670:- inkl moms från Skeppshults i aluminium, fungerar även som ramp.
http://www.skeppshultstegen.se/upl_prod/Produktblad%205350.pdf

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 12 feb-10 kl 08:51 »
Schenker har hört av sig .. mina CMF prylar kommer idag!! 700 kg glasburkar, snö, hatar snön, man kan knappt flytta pallarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 12 feb-10 kl 09:00 »
Storleken på glaspallarna är 100 x 120 istf normala 80 x 120 EUR med tanke på dörrposter etc.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #165 skrivet: 12 feb-10 kl 09:09 »
[url]http://stonehavenlife.com/beekeeping-work-bench-woodworking-plans/]http://stonehavenlife.com/beekeeping-work-bench-woodworking-plans/

En bättre arbetsbänk för arbete i bigårdarna.
Stegen va bra men denna har lite mer finnesser

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 12 feb-10 kl 09:23 »
http://stonehavenlife.com/beekeeping-work-bench-woodworking-plans
En bättre arbetsbänk för arbete i bigårdarna.
Stegen va bra men denna har lite mer finnesser

Den är tyngre och finns inte att köpa färdig, kostar mera och varför kallas det finess?
Båda kan vikas ihop och varför gå en omväg när man lätt kan placera ramar i en tomlåda som dessutom hamnar på en bätte höjd. Jag ser inte finessen!!
Finessen är en hållbar, lätt, enkel, billig ställning, bara att köpa i järnaffären för att få lagom höjd för ryggen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 12 feb-10 kl 12:26 »
Oh shit, vilken pall med glas.
Fel format på pallen så att den inte går att rulla in, får lasta den på släpet och frakta till andra stället.
Efter lång väntan kom CMF paketen.

hildegard

• Östergötland
« Svar #168 skrivet: 12 feb-10 kl 12:42 »
Den är tyngre och finns inte att köpa färdig, kostar mera och varför kallas det finess?
Båda kan vikas ihop och varför gå en omväg när man lätt kan placera ramar i en tomlåda som dessutom hamnar på en bätte höjd. Jag ser inte finessen!!
Finessen är en hållbar, lätt, enkel, billig ställning, bara att köpa i järnaffären för att få lagom höjd för ryggen.
Just därför är den bättre:

Den finns inte att köpa färdig.
Den är hållbar om den behandlas på ett bra sätt.
Bara att snickra ihop.
Detta borde passa en självhushållare bättre än att köpa i järnaffären.
Aluminium är inte miljövänlig heller.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 12 feb-10 kl 13:26 »
Då är vi tillbaka och snickrar sådant som blir ricket och rankigt igen, inte rationellt och tar bara tid och energi.
Bygg ni, snickra på medan jag har min stabila konstruktion som fungerar i alla väder.
Brädorna, spik och beslag kostar mera än att köpa en färdig kostruktion.
Varför hela tiden uppfinna hjulet igen, det blir inte miljövänligare för det.
Miljövänligt blir det om jag hinner få allt gjort på en sdag i stället för att köra i två dagar med rickiga prylar som stular.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #170 skrivet: 12 feb-10 kl 13:36 »
Som vanligt är det väl så att det som är den bästa lösningen för en person inte nödvändigtvis är den bästa lösningen för alla andra. Och vad som är mest ekologiskt, sett till ett föremåls hela livslängd, och hur det återvinns/återanvänds när det inte längre duger för sin första uppgift, det är inte heller lätt att räkna ut, och beror givetvis på hur ägaren väljer att göra sig av med föremålet.

Men att ha kunskap om många alternativ gör det enklare att välja det som man själv tror är bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hildegard

• Östergötland
« Svar #171 skrivet: 12 feb-10 kl 13:43 »
Då är vi tillbaka och snickrar sådant som blir ricket och rankigt igen, inte rationellt och tar bara tid och energi.
.........
Miljövänligt blir det om jag hinner få allt gjort på en sdag i stället för att köra i två dagar med rickiga prylar som stular.
Jag tror det beror mycket på hur man bygger/snickrar. Egentillverkade grejer behöver inte vara sämre än inhandlade.
Jag lägger hellre ner lite extra tid och energi för att det inte ska bli "ricket och rankigt" istället för att köpa.
Men det är upp till var och en hur man vill ha det och vad man trivs bäst med.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 12 feb-10 kl 13:45 »
Men blir ekologi och miljö religion lever jag ett väldigt syndigt liv som har, bilar, åkgräsklippare, mobiler, TV'apparater, iPod'ar, eltandborste, BIODLING. Jag jobbar och reser dessutom en hel del.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #173 skrivet: 12 feb-10 kl 14:00 »
Sten-Åke!

Du verkar satsa stort på din biodling, som du håller på och startar upp.
Får man vara lite nyfiken, hur mycket kapital räknar du med att lägga ner på din
biodling nu i början?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 12 feb-10 kl 14:10 »
Det blir en satsning ca 4 år på raken (detta är år 2), sedan skall det vara självbärande +/- 0 (breakeven) minst och generera en liten sidoinkomst.
Med ca 50 riktiga produktions samhällen kan man växa oberoende hur tillgång & efterfrågan än är på allt från bin, material och annat.
Sedan kan man ta ett skutt upp till flera samhällen och se hur marknaden på honung och andra biprodukter utvecklar sig.
Jag förväntar mig inte att kunna leva på en biodling och jag driver det på ett sätt från den egna verksamheten så att jag är fri och oberoende från allt annat som styr runt omkring, alltså inga bidrag, funkar i alla fall.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #175 skrivet: 12 feb-10 kl 16:50 »
Sten-åke Vad använder du för slunga?
Jag funderar på att köpa freddy duwes Hjulslunga 21ramars.
Jag tycker den verkar prisvärd
Vill gärna ha din åsikt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 12 feb-10 kl 17:59 »
Jag kikade lite på den också men valde ändå SAF Natura slungan. Jag ser inget konstigt i att köpa den alls, men vet inget mera om den och kan inte uttala mig om den.
Den påminner lite om en del av en slunglinje men jag vet inte om det skulle passa mig med att plocka i/ur när honungen slungas upp i locket etc.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #177 skrivet: 12 feb-10 kl 18:38 »
Sten-åke Vad använder du för slunga?
Jag funderar på att köpa freddy duwes Hjulslunga 21ramars.
Jag tycker den verkar prisvärd
Vill gärna ha din åsikt.

Om du köper hjulslungen vore det skoj med en recension i höst. Är också lite intresserad av den nämligen. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #178 skrivet: 12 feb-10 kl 19:23 »
Vem säljer SAF natura slungan?
Har du nån bild el. länk så man kan se den?

Curt

« Svar #179 skrivet: 12 feb-10 kl 19:44 »
Vem säljer SAF natura slungan?
Har du nån bild el. länk så man kan se den?
biredskapsfabriken.se
Dom säljer dessa slungor

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser