Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325677 gånger)

Abigail

SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #120 skrivet: 30 jan-10 kl 23:58 »
DHL är väl kända precis för just det. Att inte klara transporterna. Om du bor lite ensligt och det inte är fler som ska ha paket på den rutten så struntar de helt enkelt att köra ut. Paket slarvas bort, inga problem med att få ut ersättning de är ju vana vid att det är deras fel, men kunden får problem med att beställa om varor en gång till, kanske finns det inte fler varor att få tag i av samma slag som de som försvann.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 01 feb-10 kl 07:02 »
Nu har jag fått in pumpofferter från alla värlsdelar. Eftersom jag är allergisk mot impellerpumpar (= trassel) så har jag sänt efter priser på lobe rotor, kugghjul och intern kugghjulspump med rostfritt material.
Dessa pumpar kan pumpa vilka viskositeter som helst och bryr sig inte om det är partiklar (vax) med i pumpen.

Ett bra pris/prestanda förslag är från ett Indiskt företag som levererar till amerikansk och europeisk livsmedelindustri.

1 FTSS-150 Size: 1½” x 1½” Cap: 125 LPM Nos.             1.00      $ 675.00   (ca 5.200 sek)
(M.O.C of pump Body & Cover: CF8M, Gears &
Shaft: SS 316 H. Nitride, Sealing: G.F.O. “Z”
Pack.) (Maximum Operating Pressure: 10 kg/cm2)

2 FTSS-200 Size: 2” x 2” Cap: 200 LPM Nos.                   1.00      $ 776.00   (ca 5.900 sek)
(M.O.C of pump Body & Cover: CF8M, Gears &
Shaft: SS 316 H. Nitride, Sealing: G.F.O. “Z”
Pack.) (Maximum Operating Pressure: 10 kg/cm2)

Notera att det är ett pumphuvud! Motor, drivkoppling och el/automatik ingår ej.
« Senast ändrad: 01 feb-10 kl 07:06 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 01 feb-10 kl 09:47 »
Max tryck 10 kg/cm2 motsvarar ca 9,8 bar vid max varvtal 1400 varv.

Det borde räcka med ca hälften för att pumpa viskös honung dvs 700 varv.

poze

• Östergötland
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 01 feb-10 kl 20:03 »
Det finns många websiter med begagnade pumpar, en del är faktiskt lobe rotor och kan pumpa nästan vad som helst.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #125 skrivet: 01 feb-10 kl 20:41 »
DHL är väl kända precis för just det. Att inte klara transporterna. Om du bor lite ensligt och det inte är fler som ska ha paket på den rutten så struntar de helt enkelt att köra ut. Paket slarvas bort, inga problem med att få ut ersättning de är ju vana vid att det är deras fel, men kunden får problem med att beställa om varor en gång till, kanske finns det inte fler varor att få tag i av samma slag som de som försvann.

Haha, stämmer! Jag var adeccohora på DHL ett tag för att dryga ut csn. Det första jag fick höra första dagen på jobbet var "Asså... paket går sönder ibland. Oroa dig inte för den saken".  ;D
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 01 feb-10 kl 21:09 »
Mitt paket har blivit ett "ärende" och kön till den sk aviseringen är dryga 20 minuter, alltså fullservice för DHL kunderna.
Mina gula frön är alltså på avvägar, någon chef skall ringa upp mig i morgon (vilken stackare!).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 01 feb-10 kl 21:10 »
Vaxavskiljaren och 300kg behållaren jag beställt från CMF den 28/7 2009 kan komma vilken vecka som helst nu. Lita på säkra transporter ....

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 02 feb-10 kl 17:20 »
Suck! 
Två kollin i en och samma leverans.
Ett kolli hamnar på nya depån i Rosersberg, det andra i Västberga.
Man letar febrilt i Rosersberg och ger upp, inget paket, vad har hänt? Inget vet någonting.
En chef på DHL ringer upp och meddelar 16:00 nu att man inventerat Västberga i sökning av ett annat paket och av någon anledning funnit mitt andra paket där.
På frågan hur i *** finns inget svar mera än att det kan bli så ibland och de ursäktade sig.
Jag får leverans i morgon!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #129 skrivet: 02 feb-10 kl 19:56 »
Beställde lite saker från toreboda de försvan oxå på vägen till Norrland Var till bilspedition och då letade de efter paketet i dator först sändes den med busgods till bilspedition sen skulle den vidare med dhl till posten och sen skulle den köras ut av scheinker inte så konstigt att det kan bli fel  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 02 feb-10 kl 20:33 »
Tänkte planera inköp av glasburkar och priserna varierar.
Om honungens kristalliserade densitet är ca 1.4 så kan en burk på 250g * 1.4 = ca 350 ml och en 350g * 1.4 = ca 490 ml, beräknat med ca 10% onoggranhet typ.

Jag är intresserad av 250g sexkantiga burkar med lock för sorthonung och honungssenap samt 350g vanlig rund glasburk med lock för kristalliserd honung.

111664LP Glas 250g 6-kant 28 St i kartong 81 kr dvs 81/28 = 2:89 per burk (antar att lock ingår).

4194st / 28 = ca 150 lådor á 81 = 12.150:-

111660   Glas, sexkantiga 250g. 6156st. lock 58mm 3 kr per burk  (konstig volymrabatt alltså, totalt 18.468:-)

111066LP Glas 350g m lock 4194st endast hel pall 2.50 kr per burk. (totalt 2.5 * 4194 = 10.485:-)

Vill man ha en pall 0m ca 4.194 burkar av vardera händer det inte mycket på volympriserna anser jag, man borde få mera kredit för pall.

Någon som känner till andra priser?

Nu har jag hittat ett bra pris på 350g burken inkl moms. Men man får köpa locket till!
http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/12/1/
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 20:37 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 04 feb-10 kl 09:55 »
Ny transport på gång!

En säck Feed Bee 20 kg på intåg www.feedbee.com 660:- säcken, men den räcker långt.

ersam

• -
« Svar #132 skrivet: 04 feb-10 kl 10:04 »
Nu har jag hittat ett bra pris på 350g burken inkl moms. Men man får köpa locket till!
http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/12/1/

Fast varför är pallpriset (inklusive lock) lika högt som mindre förpackningar? Dessutom måste du betala 150 kr för pallen. Ur led är tiden!   :o

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 04 feb-10 kl 11:06 »
Det ser billigare ut med pallpriset, köper man till locken som känns relativt dyra för en hel pall blir det andra slantar. Håller med!

ersam

• -
« Svar #134 skrivet: 04 feb-10 kl 11:18 »
I de övre priserna ingår lock.
Pris uträknat per styck
350 gr (1768 st på pall*) - 3,67 kr/st
350 gr (24 st) - 3,67 kr/st
700 gr (1632 st på pall*) - 4,56 kr/st
700 gr (24 st) - 4,58 kr/st

*pallkostnad 150 kr.

Fördelen som biodlare är att man själv slipper sitta på lager utan man beställer "just in time". Tycker prissättningen verkar märklig.  ???

Abigail

« Svar #135 skrivet: 04 feb-10 kl 11:51 »
Grossisternas prislistor brukar bara vara ett utgångsläge. Företagare förhandlar till sig rabatter. Ju mer trogen kund de är och ju större belopp de köper för desto bättre rabatter får företagen. Så är det i andra branscher, jag kan inte tänka mig annat än att det är likadant i den här branschen.

ersam

• -
« Svar #136 skrivet: 04 feb-10 kl 12:01 »
Samtidigt sänder man ju ut - i mina ögon positiva - signaler att man värnar om småproducenterna vilka ju är ägare till Svensk Honungsförädling. Man behöver inte vara storproducent för att få rimliga priser - de tar lagerkostnaden och inköpet av stora kvantiteter.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 04 feb-10 kl 14:06 »
Klarar man av att producera rätt mängd typ 500 kg så är faktiskt priset på "Återtag" rätt rimligt med tanke på vad en burk med lock kostar.
Jag har hört flera gånger större biodlares fnys om återtag. Återtag är faktiskt en ganska bra idé som ger en småodlare med tillräckligt med honung en möjlighet att få den processad och såld som lokalproducerad vara på hemmaplan.
Prisskillnaden per burk vid Återtag och burkpriset är väldigt förmånligt. Även om SBR burken ibland kallas osexig så är det ändå en SBR burk som alla känner igen med sitt eget signum.
Snyggt och prydligt burkad med etikett och sigill.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 04 feb-10 kl 15:45 »
Håller på och tänker kläckskåp.

Det finns hembyggen, flera stycken.

Sedan kan man köpa färdigsnickrade typ t ex http://www.ruvmax.se/ men de kostar lika mycket som ett  transportabelt kläckskåp, Carriecell för 70 celler som borde räcka till mig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 04 feb-10 kl 16:23 »
Här är något enkelt som man kan bygga i en befintlig ny 5-6-ramars avläggarlåda som tar Dadant.

http://www.honeyrunapiaries.com/16.32.0.0.1.0.phtml

Två st 60W verkar mycket och skall man temperaturreglera kan man ha 2 st 40W varav en alltid är på vid 34-45-36 grader medan man slår på/av den andra för att reglera värmen. En ganska yvig reglering men ändå reglering. Det behöver inte vara exakt utan kan svaja flera grader men inte för låg temperatur bara. Man behöver ett larm (summer) om värmen är för låg eller om någon lampa inte fungerar som den skall.

Då kan man ställa ner odlingsramarna med två ribb antagna celler rakt ner i kläckskåpet med kläckburen påsatt och köra nästa sväng i kupan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser