Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325463 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #140 skrivet: 04 feb-10 kl 18:51 »
För att få allt i tid till sommaren så blev det pallbeställning idag, 350g 4.194 st burkar och 250g sexkant.
Tillkommer pallmaterial och transporter, dyrt så man får väl mardrömmar, men nu är det gjort.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 04 feb-10 kl 21:31 »
Sist i den här tråden finns ett annat litet projekt på prov, drygt 50kg senapsfrön!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67507.0

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 05 feb-10 kl 11:03 »
Nu har jag några paket Feed Bee hemma och skall i vår se till att mina bin får proteinstärkt foder de gillar på utsatta ställen där det är ont om Sälg tidigt.
Bromma är rena rama matbordet, här finns hur mycket tidigt blommande Sälg som helst intill naturreservatet där vi bor.

http://www.feedbee.com/

http://www.bees-online.co.uk/downloads/Feedbee_instructions.pdf

Lite youtube länkar ... (även om de är pedagogiskt usla)
Feedbee Liquid Diet in use

Feedbee Patty Tutorial

« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 13:56 av Sten-Åke Lindell »

Q

• Uppland
« Svar #143 skrivet: 05 feb-10 kl 11:41 »
Vad kostar en säck feedbee. Hur mycket ska man ge varje samhälle.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 05 feb-10 kl 14:01 »
Matar man centralt kan man kanske inte räkna per samhälle.

£53  (pund) = 660 SEK per 20 kg.  645:- då £1 = 12:17  Kronan har gått upp och pundet ner.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 05 feb-10 kl 14:13 »
Vad kostar en säck feedbee. Hur mycket ska man ge varje samhälle.

Namn Q, 1 inlägg, 1 fråga, just här. Du var bara ute efter priset? (har mina konspirationsteorier ...  ;D)

Michailov

• Västergötland
« Svar #146 skrivet: 05 feb-10 kl 14:45 »
Sten-Åke: Såg att Agreb är generalagent i Sverige - vet du om det är billigare att köpa utomlands?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 05 feb-10 kl 14:50 »
Agreb hade hemma men skulle ha dem med på deras Yrkesbiodlarkonferans så jag fick helt enkelt inte köpa och det var inte satt något pris heller trots att alla andra distributörer har priser.

Därför gjorde jag min beställning med EU post. Det gick snabbare från Tyskland än med DHL från Malmö och kostade lika mycket i transport.

Som jag skrev tidigare.
De Svenska försoffade distributörerna lever farligt med ett piggt, fritt och vaket Europa med samma frakttaxa.

ersam

• -
« Svar #148 skrivet: 05 feb-10 kl 15:12 »
Som jag skrev tidigare.
De Svenska försoffade distributörerna lever farligt med ett piggt, fritt och vaket Europa med samma frakttaxa.

Även om man inte handlar själv från utlandet så kan man hoppas att det påverkar priserna åt rätt håll hos våra inhemska försäljare!

Vore trevligt att få höra fler erfarenheter om egenimport av utrustning.
« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 15:15 av ersam »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 05 feb-10 kl 15:29 »
Jag glömde svara per samhälle. Det är lite olika beroende på biras och hur omgivningen ser ut.
Men är det helt ont om sälg så kan man räkna ca 0.5 kg / samhälle och vecka enligt de studier som gjorts.

Utfodrar man i ca 2-3 vårveckor så räcker alltså 20 kg till någonstans mellan 15-20 samhällen, men det visar sig.
« Senast ändrad: 07 feb-10 kl 14:55 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Senast ändrad: 06 feb-10 kl 21:03 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #151 skrivet: 07 feb-10 kl 10:06 »
1335 kr mot 2050 kr. En viss skillnad.  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 07 feb-10 kl 10:48 »
Skillnaden i pris i EU och här hemma skiljer kanske lite, men det var inte det jag i första hand tänkte på.
Ett kläckskåp kostar ju annars 10.000:-
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=112551&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Jag skulle gärna vilja ha så att man kan sätta ner hela odlingsramen som den är. Därför är en sådan här konstruktion intressant.
Den begränsar heller inte drottningodlingen om man vill utöka den.
http://www.honeyrunapiaries.com/16.32.0.0.1.0.phtml

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 07 feb-10 kl 11:10 »
Angående FeedBee igen och den instruktion som bifogades från Canada. Det gäller för tillverkning av deras gegg/pastej (Patty) att lägga överst i kupan.

Jag har läst, ringt och kollat och fått samstämmiga uppgifter från både Tyskland och Ungern i deras försök att det finns en bättre blandning än den som tillverkaren ger ut.

Man borde alltså använda ett lite annorlunda recept än i instruktionerna från Canada.

Det är alltså bättre att blanda 40% Feedbee och 60% florsocker med vatten.
Blandar man i för mycket Feedbee äter bina kakan mycket långsammare och efter någon dag blir den torr och för hård för bina när den torkat ut och bina kan inte tillgodogöra sig fodret.
Tillverkar man en kaka (typ veckoranson) på ca 500g av en blandning om Feedbee 40% och 60% florsocker och vatten så får man inte ha i för lite vätska så att den blir för torr, den skall vara lite geggig till sin konsistens.
För att kakan inte skall torka ut för snabbt bör den läggas/förvaras i en plastpåse. När kakan skall användas gör man en öppning i plastpåsen stor nog att så många bin kan nå dem som möjligt.

Man hanterar fodret på nästan samma sätt som en påse Apifonda (då blir det inte så svårt). Så avancerat var det!
« Senast ändrad: 07 feb-10 kl 11:20 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 07 feb-10 kl 13:07 »
Det passar inte mig direkt, jag vill nog fortsätta att ha EPS 3/4 Langstroth rakt igenom och samma ramar med enda undantaget drönarramen.

Men det har diskuterats flitigt, dyrt material, hembyggen, snickra lådor etc. Största hindret för många som vill expandera är priset på utrustningen.
Men en sådan här konstruktion kostar lika mycket som en färdigköpt EPS, om inte mera.
http://www.blocket.se/blekinge/Bikupor_25766689.htm?ca=11&w=3
« Senast ändrad: 07 feb-10 kl 13:37 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #155 skrivet: 08 feb-10 kl 15:03 »
Det passar inte mig direkt, jag vill nog fortsätta att ha EPS 3/4 Langstroth rakt igenom och samma ramar med enda undantaget drönarramen.

Men det har diskuterats flitigt, dyrt material, hembyggen, snickra lådor etc. Största hindret för många som vill expandera är priset på utrustningen.
Men en sådan här konstruktion kostar lika mycket som en färdigköpt EPS, om inte mera.
http://www.blocket.se/blekinge/Bikupor_25766689.htm?ca=11&w=3

Den där kupan skulle de nog få gå ned på minst 50% om jag skulle vara intresserad.

Apropå Feedbee: Kan man inte helt enkelt spara en pollenram eller två som man på hösten placerar mellan checkerboardingramarna i lådorna som står väntandes inför tidig utökning följande vår? Så får man både honung och pollenfodring plus svärmkontroll vid en enda resa ut till bigården i mars?

Ja, förutsatt att checkerboarding visar sig vara en bra metod förstås. Snart är det faktiskt dags för er som står beredda! Bara en månad kvar nu (ev. drygt). =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 08 feb-10 kl 15:16 »
Bina behöver ändå färskt pollen för att komma igång.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #157 skrivet: 10 feb-10 kl 06:50 »
Bina behöver ändå färskt pollen för att komma igång.

Är det verkligen så? Men isf. borde man ju kunna fodra med Feedbee direkt i samband med Checkerboardingen så har man gjort sitt för ett tag sen. Kan man inte fodra direkt i tomramarna mellan honungsramarna i de "schackade" lådorna? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 10 feb-10 kl 07:16 »
Mängden pollen och tillgången på färskt pollen påverkar definitivt hur tidigt och snabbt yngelsättningen kan komma igång på våren.
Men utan pollenförråd måste ynglet vänta på att bina hinner dra in färskt pollen från tidiga vårblommor.
Det är därför också viktigt är att också låta bina samla fina pollenförråd under sommaren till invintringen.
Man kan läsa mycket om vårutveckling och yngelsättning, jag har hört lika många andra varianter, både möjliga och omöjliga. Säg något som man inte hör i biodlarsverige!
Mycket av det här är säkert både bra och dåliga spekulationer och det skulle behövas en riktig vetenskaplig studie för att dra några egentliga slutsatser.
Många studier som görs är så små att de knappast kan kallas vetenskapliga. Senaste avhandlingen jag läste om var nog den minsta jag någonsin sett, men det duger tydligen inom den svenska binäringen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 10 feb-10 kl 07:34 »
Feedbee central utfording. Av alla konstruktioner jag sett är denna kanske den enklaste och bästa.
Honey Bee Dry Pollen Substitute

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser