Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325500 gånger)

Abigail

SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1600 skrivet: 22 sep-11 kl 01:58 »

Du får gärna ta vad du vill för din honung, men det vore klädsamt med lite ödmjukhet istället för att klaga på hur dumma alla som inte tar ut överpris är.

Vilket pris är överpris?

Lindell

• Gäst
« Svar #1601 skrivet: 22 sep-11 kl 06:58 »
Pallen med 1428 burkar 350g ā 40 SEK genererar 57.200 SEK. Det tog 5,5 timmar att tappa på burk med etikett. När detta är ute har det betalat utrustningen för tapperiet.
Oavsett lönsamhet så finns det ingen anledning att ta mindre betalt för sin honung. Man skall alltså söka marknadspriset och få skäligt betalt för att det kostar mera än man tror ibland vid inköp och expansion.
Lönsamhetsaspekten är alltså viktig även om just de här timmarna står för största förädlingsvärdet ca +10.000 sek/h.

Nu börjar resan att håva in allt man lagt ut.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1602 skrivet: 22 sep-11 kl 08:59 »
Pallen med 1428 burkar 350g ā 40 SEK genererar 57.200 SEK. Det tog 5,5 timmar att tappa på burk med etikett. När detta är ute har det betalat utrustningen för tapperiet.
Oavsett lönsamhet så finns det ingen anledning att ta mindre betalt för sin honung. Man skall alltså söka marknadspriset och få skäligt betalt för att det kostar mera än man tror ibland vid inköp och expansion.
Lönsamhetsaspekten är alltså viktig även om just de här timmarna står för största förädlingsvärdet ca +10.000 sek/h.

Värdet på honungen innan de sista timmarna är väl inte noll

Lindell

• Gäst
« Svar #1603 skrivet: 22 sep-11 kl 09:11 »
Näe .. men det blir skönare siffror ... 39.700 då och +7.200 sek/h. Nästan lika bra, men totalbeloppen är det samma i alla fall när allt är levererat i vår någongång.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1604 skrivet: 22 sep-11 kl 09:21 »
Jag förstår inte varför flera tycks räkna lönsamheten per timme för att ta hand om honungen. Tiden som honungen ska betala för är ju all skötsel av utrustning och bin, tid för transport, tid för marknadsföring och försäljning. Och först ska man dra bort alla kostnader, inklusive avskrivningar på material, drottningar (även om man drar fram egna är det en kostnad för dessa) osv.

Så nettoresultatet är ju intäkter minus samtliga kostnader, och "lönen" är ju nettoresultatet delat med alla timmar man lägger på sin biodling. Grattis till dem som lyckas få 300 kr i timmen, det tror jag inte att de flesta mindre biodlare får... (Sen får man ju inte glömma att om man ska vara laglig så ska man ju skatta på det ev överskottet också. Själv håller jag ju på att expandera, och jag har definitivt haft kostnader som vida överstiger vad jag kan sälja honung för de närmsta åren. Jag ser det som läropengar, och när jag gör ganska många avläggare så blir ju skörden liten.)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1605 skrivet: 22 sep-11 kl 09:50 »
Näe .. men det blir skönare siffror ... 39.700 då och +7.200 sek/h. Nästan lika bra, men totalbeloppen är det samma i alla fall när allt är levererat i vår någongång.

ok, lite kreativt räknande, men du lägger inte bara 5,5 timmar på tappning, det är allt annat kring försäljningen, tex antar jag att bara leveranser ut till butiker tar både tid och bensin. Jag hade en produkt för många år sen som jag sålde till ett antal butiker, och det var ofta dom ringde och ville ha en låda, då fick man ordna det

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1606 skrivet: 22 sep-11 kl 12:18 »
Jag förstår inte varför flera tycks räkna lönsamheten per timme för att ta hand om honungen. Tiden som honungen ska betala för är ju all skötsel av utrustning och bin, tid för transport, tid för marknadsföring och försäljning. Och först ska man dra bort alla kostnader, inklusive avskrivningar på material, drottningar (även om man drar fram egna är det en kostnad för dessa) osv.Så nettoresultatet är ju intäkter minus samtliga kostnader, och "lönen" är ju nettoresultatet delat med alla timmar man lägger på sin biodling. Grattis till dem som lyckas få 300 kr i timmen, det tror jag inte att de flesta mindre biodlare får... (Sen får man ju inte glömma att om man ska vara laglig så ska man ju skatta på det ev överskottet också. Själv håller jag ju på att expandera, och jag har definitivt haft kostnader som vida överstiger vad jag kan sälja honung för de närmsta åren. Jag ser det som läropengar, och när jag gör ganska många avläggare så blir ju skörden liten.)

JA !

Jag håller helt med , ta och skriv upp och för bok på "all tid" som man läger ner på bi odlings "hobby" inte roligt men lärorikt.

Jag tror jag att flera kommer justera sitt pris uppåt efter de ser hur mycket tid och pengar , bensin på sitt bi odlade  ;)

Fast man ska inte glömma att man ska ha  ;D kul oxå  ;D medans man håller på  8)

Fast med lite bättre kol på kostnaderna så är det lättare att motivera en pris höjning , Vi ska ändå inte betala folk för att de äter vårt honung  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1607 skrivet: 22 sep-11 kl 13:09 »
Men om man nu inte har några kostnader ..  ;D utan nollställer (den här investeringen glömmer vi) och kör vidare så är allt plus!

Nya leksaker! en helpall foderlådor (44 st).

Lars i skogen

« Svar #1608 skrivet: 22 sep-11 kl 14:46 »
Men om man nu inte har några kostnader ..  ;D utan nollställer (den här investeringen glömmer vi) och kör vidare så är allt plus!

Haha, ja det är ju oxå ett kreativt sätt att räkna på!  :P Det blir ju fel då förstås, men du har rätt i att det nog är många som tänker så.

Jag förstår inte varför flera tycks räkna lönsamheten per timme för att ta hand om honungen. Tiden som honungen ska betala för är ju all skötsel av utrustning och bin, tid för transport, tid för marknadsföring och försäljning. Och först ska man dra bort alla kostnader, inklusive avskrivningar på material, drottningar (även om man drar fram egna är det en kostnad för dessa) osv.

Så nettoresultatet är ju intäkter minus samtliga kostnader, och "lönen" är ju nettoresultatet delat med alla timmar man lägger på sin biodling. Grattis till dem som lyckas få 300 kr i timmen, det tror jag inte att de flesta mindre biodlare får... (Sen får man ju inte glömma att om man ska vara laglig så ska man ju skatta på det ev överskottet också. Själv håller jag ju på att expandera, och jag har definitivt haft kostnader som vida överstiger vad jag kan sälja honung för de närmsta åren. Jag ser det som läropengar, och när jag gör ganska många avläggare så blir ju skörden liten.)

Självklart är det så. Det finns ju flera saker där man måste hålla reda på. T ex om man räknar med ett honungspris på 36kr/kg så ligger ju redan (den eventuella?) lönsamheten i det priset. Vill man sälja honung, men inte kan producera den för under 36kr/kg (inklusive ALLA kostnader) så är det ju bättre att köpa upp honung. Och på samma sätt - har man producerat honung så kan man få 36kr för den, det är där alla kalkyler om lönsamhet av burkning och försäljning ska utgå ifrån.

Vad gäller de 300 kr så är det ju en låg lön om man jämför med t ex hantverkare. Grejen med sådana löner som kan låta höga är att de ska ge utrymme för även sånt som inte direkt ingår i arbetstiden, som tid för transporter, administration etc. När man räknar på biodling är det kanske bättre att räkna på den verkliga tiden man lägger ner, alla arbetsmoment, och säg en timlön på 200kr. att jag valde tre hundra var för att ge siffror som var till Edwards fördel. Självklart ska man skatta, en lön på 200 innebär mindre än 100 i fickan.

Lindell

• Gäst
« Svar #1609 skrivet: 22 sep-11 kl 20:15 »
Den första kristalliserade honungen klar!

klarre

• Södermanland
« Svar #1610 skrivet: 22 sep-11 kl 20:56 »
Ser ut som bra konsistens inte för hård inte för mjuk ???

Lindell

• Gäst
« Svar #1611 skrivet: 22 sep-11 kl 21:00 »
Den blev riktigt bra faktiskt. De skall stå i tre veckor till innan de skeppas ut.
500g burkarna behöver någon vecka till.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1612 skrivet: 23 sep-11 kl 17:01 »
Låter du dom stå i 14gr för att bli lagom fast eller??
Jag tror mina stod lite för varmt i år, blev lite grusig i konsistens på den.

Lindell

• Gäst
« Svar #1613 skrivet: 23 sep-11 kl 18:03 »
Jag har en sval med en kapacitet på ca 800 burkar som håller ca 13 grader.
Nästa år blir det ett kylrum för ca 4 st EUR pall.
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 18:08 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1614 skrivet: 23 sep-11 kl 18:07 »
Till den där pallen foderlådor kom det lite flera lådor och en hel stor j*a låda plexiglas (ca 44 x 4 st).

Glömde viss bilden ...
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 19:47 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1615 skrivet: 23 sep-11 kl 18:59 »
Att dra av skyddsfilm från plexiglas (två sidor) är nästan lika upphetsande som att rolla plastramar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1616 skrivet: 23 sep-11 kl 19:02 »
Att dra av skyddsfilm från plexiglas (två sidor) är nästan lika upphetsande som att rolla plastramar.
Ah, får ett minne från mina foderlådor. Hur kan man uppfinna något så korkat som en skyddsfilm som nästan inte går att få av så det tar längre tid att få av filmen som att måla lådan?

Lindell

• Gäst
« Svar #1617 skrivet: 23 sep-11 kl 19:46 »
Japp! du glömde en utsliten tummnagel ... nu har jag material till +200 kupor med foderlådor i alla fall inför nästa sässong.

klarre

• Södermanland
« Svar #1618 skrivet: 23 sep-11 kl 19:48 »
Sten-Åke hur har du löst ditt lagringsbehov av kupor, själv hoppas jag kunna hitta någon höskulle som man kan bygga om så den blir bi tät.

Lindell

• Gäst
« Svar #1619 skrivet: 23 sep-11 kl 20:19 »
Jag har en tälthall på kontrollerad mark med en del skrymmande tåligt kupmaterial.
Sedan har jag ett säkert utrymme för maskinerna som flyttas på hösten.
Där jobbar jag också en del på vintern.
Utbyggda ramar förvaras i kallt men isolerat utrymme i sina lådor.
Under vintern laddas en del av dessa med varannan rollad ram, något som bina får börja bygga på i vår när de får låda #3.
I år hinner jag slunga allt i höst och tappa på burk. Jag har några pallar burkar 350g och 500g samt de där flaskorna som jag köpt på flak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser