Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325673 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1580 skrivet: 20 sep-11 kl 23:25 »
Som det ser ut på dagen svenska honungs marknad så finns det en underskott på svensk honung !

Ska vi då sänka priset eller ligga kvar på en pris nivå från 1980 talet ?

Vad gör vi den dag när det är överskott?

Ska den svenska bi odlaren subventionera sina kunder med för låga priser ? Varför ? Förklara Gärna !!

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1581 skrivet: 21 sep-11 kl 05:59 »
Man kan lätt konstatera att det är brist på Svensk inhemsk honung. Likaså att Honung direkt från den lokala biodlaren är den klart bästa honungen alla kategorier.
Man får avsättning för sin honung lokalt till ett bra pris om man inte viker ner sig.
Uppmana alla små honungsproducenter som har några kupor att skaffa några till. Det betalar sig.
De stora drakarna har störst problem med logistik, produktion och avsättning. Därför hamnar de i stor konkurrans med importpriser till butikskedjor.
Lokalt har man nära till allt, småskaliga produktion, många gånger mera ekologisk än de stora som är certifierade ekologiskt. Kvaliteten på lokal honung är enorm jämfört med den processade på HF eller andra industriprocesser med uppvärmning. Lokalt finns det en stor flora av dragväxter som ger lokal honung den smak, arom, sting som processad honung inte kommer i närheten av.

Färskhonung på raps är för finsmakaren som en Budwiser light är för ölmästaren.

Lär er hantera lokal honung, burka, etiketter, och ut och sälj lokalt. SBR burken eller återtag är inte lösningen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1582 skrivet: 21 sep-11 kl 07:46 »
Men om man inte tycker det är roligt eller har svårt för att vara krämare? Men om man samtidigt uppskattar arbetet med bina? Se inte ner på de som är sådana inom vår hobby, jag tror de är många, och de har inte så lätt att få ut de priser ni beskriver.

Lindell

• Gäst
« Svar #1583 skrivet: 21 sep-11 kl 08:00 »
Varför över huvudtaget ha bin i tätort? Man kan ju köpa REA-honung på bulk, burka och sälja i butik och göra alla glada!
Lite jobb och stor förjänst om man får lite fart på försäljningen. Att lägga tid på marknadsföring istf att få bistick.

Jag har mycket mera honung än förra året (ca 9999.998157 kg tror jag  ;D) och blir av med allt. Så är det ju överallt.
10% av det många säljer är ju materialkostnader, Glasburkar och lock, dyr kartong. Ändå lämnar de i kartong och ger 10% eller rabatter vid hel kartong.

SBR lägger ner mycket tid på de som vill ha kvar "HOBBY" generellt och för lite tid på kreativ utbildning om marknadsföring och försäljning som berör den enskilda producenten.

Lindell

• Gäst
« Svar #1584 skrivet: 21 sep-11 kl 08:13 »
Jag har haft drabbningar med ICA butiker och valt att inte sälja, att avstå. COOP har ändrat attityd efter att ha varit mitt lilla hatobjekt en längre tid.
De har marknadsföringsdagar, matmässor med lokal mat och dit kommer lokala butikschefer och inköpsansvariga.
De arbetar en del för att få in lokal producerad mat i butikerna runt om i Stockholm, det är helt enkelt deras enda chans att överleva på sikt.
Jag får mail hem om inbjudningar runt om i Stockholm och har varit på en del sådana tillställningar och haft väldigt trevligt.
Man måste vara aktiv så klart. Men dom som vill vara det skall få hjälp att kunna göra det anser jag.
Bara för att några inte vill eller har ambitionen får det inte vara så att alla andra inte får.
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 10:51 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #1585 skrivet: 21 sep-11 kl 10:14 »

Färskhonung på raps är för finsmakaren som en Budwiser light är för ölmästaren.

Bra liknelse, både vad gäller färg och smak, det är många fler som gillar Stella, dansk Hof, Budwiser och andra ljusa lageröl framför mörk Stout och Ale  ;)

förövrigt är det bra info i dina senaste inlägg, men jag tycker faktiskt att du kan sluta försöka prata ner en av sveriges biodlares vanligaste sorter. Smaken är delad, olika konsumenter gillar olika smaker. 

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1586 skrivet: 21 sep-11 kl 10:29 »
Men om man inte tycker det är roligt eller har svårt för att vara krämare? Men om man samtidigt uppskattar arbetet med bina? Se inte ner på de som är sådana inom vår hobby, jag tror de är många, och de har inte så lätt att få ut de priser ni beskriver.

Det är klart att de flesta föds inte till försäljare.

Men har de överhuvud tagit försökt att ta ut ett skäligt pris ?

Många av de nybörjare jag har talat med har ångrat sig att de har sålt för billigt när honungen har tagit slut långt innan vintern har börjat.

Jag ser inte ner på de som har några kupor som hobby , Fast de som säljer till under pris har jag inte mycket över för  >:(

Då är det bättre att använda som bytes vara eller ge bort det till vänner och bekanta , fast de flesta är faktiskt bered att betala för det och sig.  ;D

Ja kan kostatera att jag säljer en del burkar av de dyrast per/kg 250 gr för 40kr = 160kr / kg använder man lite honung så köper man ett mindre burk och betalar för sig.

Om man har svårt att ta ut honungens rätta pris så kanske man ska se över sitt kund underlag och sälja närmare kupan , lokalt honung kommer alltid att vara godare och mer värd än det som har kommit från andra sidan av jord klotet .

Det är klart att jobbet att höja är svårt , och ännu svårare om man har börjat från ett för låg nivå från början.

Vad är alternativen , ligga kvar ? Hela samhället höjer priserna + arbets kraften blir dyrare, förbrukning , medicinering har blivit dyrare, redskaps månglarna vill ha mer , socker bolagen vill ha mer ,bensin bolagen vill ha mer ,  varför ska inte bi odlaren hänga på? , värför ska vi inte få ta del av välfärden ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1587 skrivet: 21 sep-11 kl 11:12 »
Säljer man 3 st 350g burkar så ingår det 3 st etiketter och 3 st burkar med lock i detta ca 1 kg pris.

För många är detta alltså upp till 15 kr/kg i materialkostnader.

Säljer man i småburkar så måste man ta mera betalt för att man har mera omkostnader helt enkelt.

Lindell

• Gäst
« Svar #1588 skrivet: 21 sep-11 kl 12:10 »
Motsvarande med återtag min 500 kg i 28 kg hinkar (350g burkar).

Då kostar 3 st burkar 22:86 inkl moms  (3 x 6:10 + moms). Plus transporter och embalage.

Vad blir kvar om man säljer 350g för 20 sek/st?  Jo ca 35 sek och man får lika mycket om man skickar den till HF grovsilad ... ganska meningslös bussiness, men det är HF det ...

« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 12:29 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1589 skrivet: 21 sep-11 kl 12:23 »
En annan faktor som avgör honungens fasthet är om den upphettas. En "fast" honung som upphettas och där kristallisationskärnorna filtreras bort kommer att förbli lös efter avsvalningen.  (stämmer detta?)

Då förstör man också de goda egenskaperna i honungen, enzymerna (inhibinerna) som skall ha en bakterihämmande effekt.
De försämras redan vid en temperatur av 40 grader och vid 70 grader har de helt förstörts.

Hur fungerar detta med HF's process?

Jag skulle vilja mäta inhibinerna i honung och se vad jag själv och andra sysslar med. Är övertygad om att många värmer sin honung för mycket och bara tänker HMF.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1590 skrivet: 21 sep-11 kl 16:34 »
Ponera då att den största honungskrängaren där man bor är ju handlarn oftast
om handlarn säljer honungen avsett biodlarens inställning för ett visst pris och kunderna köper
då har ju handlarn satt marknadspriset till sin kundkrets utan att tillföra värden som den enskilde biodlaren kan
preparera sin kontakt med konsumenten
Min fråga är fortfarande att varför ska då biodlaren oavsett storlek på sin verksamhet gå under marknadspriset som handlarn redan har satt
och då bör ju åtminstone hyllpriset vara till en viss vägledning för biodlaren som kränger utanför butiken tillkunder på blocket eller annorstädes
kan vi tillsammans stärka detta så blir både den småskaliga och storskaliga verksamheten mer bärande.
Idagsläget är det landskapshonung som leder prispressen nedåt för "svensk" honung i butiken, hur ser inhibinerna ut här ?

Abigail

« Svar #1591 skrivet: 21 sep-11 kl 17:36 »
När man sätter priset så bör man väl lägga till lite för sveda och värk också. Jag har precis fått två stick och det gör ONT! Första tanken: Dom kan f-n i mig klara sig på 4 kg socker i vinter om dom är så dumma. Fast då är det ju jag som förlorar bina. Istället får det bli att honungen kommer att bli DYR, MYCKET DYR!

tinna.m

• Skåne
« Svar #1592 skrivet: 21 sep-11 kl 17:43 »
När man sätter priset så bör man väl lägga till lite för sveda och värk också. Jag har precis fått två stick och det gör ONT! Första tanken: Dom kan f-n i mig klara sig på 4 kg socker i vinter om dom är så dumma. Fast då är det ju jag som förlorar bina. Istället får det bli att honungen kommer att bli DYR, MYCKET DYR!
Prova sätta på lite honung. Det läker lindrar.. (fniss )
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lindell

• Gäst
« Svar #1593 skrivet: 21 sep-11 kl 18:43 »
Min glasflaska (Bireskapsfabriken  195-042) till färskhonung har sålt bra, alla vill ha den istf en vanlig glasburk.
Ett problem är kartonger som inte passar men man får ner 17 flaskor i en vanlig kartong för 12 burkar.

På MSB får man flaska + lock för 4:08 inkl moms i 24 pack. (98 sek).

Nordic Pack Art # 4250 säljer den för 3:30 i 1728 st per pall packade 54 i förpackning. Locken kostar alltid 0:47 ovsett antal glasflaskor. (3:30 + 0,47 = 3,77)
Det skiljer bara 30 öre per flaska. Borde man inte få mera kredit för pall?

Finns det andra leverantörer med andra priser?

Lindell

• Gäst
« Svar #1594 skrivet: 21 sep-11 kl 19:02 »
Nu efter ca 10 dagar är honungen kristalliserad och ljusnar så klart men är inte blek som annars.
Den här honungen skall med på honungsbedömningen och testas av föreningens tanter  ;D

Lars i skogen

« Svar #1595 skrivet: 21 sep-11 kl 19:09 »

Tror du att landskaps honung är nöjd med att vara den svenska låg pris varianten på honung ?

Ja det tror jag definitivt. Om man vill leva på något och tjäna pengar så är det viktigaste inte hur högt kilopris man kan få ut, utan vilken volym man kan producera och sälja. Naturligtvis vill alla ha bättre betalt, men om man har avsättning för sin honung och får ett pris som täcker arbets- och kapitalkostnader så ska man naturligtvis vara nöjd. Om man inte är det utan lyckas höja sitt pris, så kommer någon annan som inte är så sniken att säkra de kunderna istället.

Lindell

• Gäst
« Svar #1596 skrivet: 21 sep-11 kl 19:10 »
Ibland plingar det på dörren ... voff voff!

Lars i skogen

« Svar #1597 skrivet: 21 sep-11 kl 19:17 »

KLART ATT SVENSKA BI ODLARE SKA HA SJÄLIGT BETALT !!

Ja självklart tycker jag att man ska ha skäligt betalt. Men om bulkpriset är 36kr/kg och en burk kostar säg 5kr, med etikett, så är kostnaden för en burk 700g 30,20. Om du tar 85 kr är det ca 75,90 netto, dvs du tjänar 45,70 per burk. Jag vet inte hur du värderar din arbetstid, men säg att 300kr/h är skäligt betalt. I sådana fall burkar du ca 7 burkar i timmen? Jobbar man inte snabbare än så så kanske man skulle ägna sig åt något annat... eller sluta gnälla och skrika sig hes om att man ska ha skäligt betalt.

Du får gärna ta vad du vill för din honung, men det vore klädsamt med lite ödmjukhet istället för att klaga på hur dumma alla som inte tar ut överpris är.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1598 skrivet: 21 sep-11 kl 19:42 »
Ja självklart tycker jag att man ska ha skäligt betalt. Men om bulkpriset är 36kr/kg och en burk kostar säg 5kr, med etikett, så är kostnaden för en burk 700g 30,20. Om du tar 85 kr är det ca 75,90 netto, dvs du tjänar 45,70 per burk. Jag vet inte hur du värderar din arbetstid, men säg att 300kr/h är skäligt betalt. I sådana fall burkar du ca 7 burkar i timmen? Jobbar man inte snabbare än så så kanske man skulle ägna sig åt något annat... eller sluta gnälla och skrika sig hes om att man ska ha skäligt betalt. Du får gärna ta vad du vill för din honung, men det vore klädsamt med lite ödmjukhet istället för att klaga på hur dumma alla som inte tar ut överpris är.

Det ligger mer arbete bakom än att burka honungen som man ska ha betalt för .

Jag säljer inte bara honung på burk .

Jag säljer en svensk sommar äng när den stor som mest praktfult och vacker , som kunden kan ta fram mitt i vintern när det är -20oc ute och vinden piskar runt knutarna !

Vad är det värd i kronor och ören ?

Jag får väl be så mycket om ursäkt för att jag med god vilja försöker få bi odlarna att inse att de ska ta ett marknadsmässig pris för det produkt de producerar med stor kärlek och kan känna sig stolt över !

Eller ska vi hälla upp burkarna i en tråd korg och sätt ett stort röd rea skyllt på skiten så vi blir av med eländet ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1599 skrivet: 22 sep-11 kl 00:01 »
Ja det tror jag definitivt. Om man vill leva på något och tjäna pengar så är det viktigaste inte hur högt kilopris man kan få ut, utan vilken volym man kan producera och sälja. Naturligtvis vill alla ha bättre betalt, men om man har avsättning för sin honung och får ett pris som täcker arbets- och kapitalkostnader så ska man naturligtvis vara nöjd. Om man inte är det utan lyckas höja sitt pris, så kommer någon annan som inte är så sniken att säkra de kunderna istället.

Jag tror inte det

På flera andra forum har vissa medlemmar bedrivit ett mer eller mindre häx jakt och sågat små odlare vid fot knölarna , sen när jag själv gör marknads undersökningar punkt vis från Norrköping till Umeå så kan man konstatera att de ligger lägst pris mässigt av alla i butikshyllan.

De klagade på dålig lönsamhet och skev konurens pågrund av små odlarnas låga priser , när de själv leder den segment med svensk honung.

Fast om de inte fanns skulle det vara ännu mer brist på svensk honung , så i brist på lokal honung kan man iallafall köpa svenskt  ;)

Jag får väl be så mycket om ursäkt för att jag med god vilja försöker få bi odlarna att inse att de ska ta ett marknadsmässig pris för det produkt de producerar med stor kärlek och kan känna sig stolt över !

Eller ska vi hälla upp burkarna i en tråd korg och sätt ett stort röd rea skyllt på skiten så vi blir av med eländet ?

Du får gärna ta vad du vill för din honung, men det vore klädsamt med lite ödmjukhet istället för att klaga på hur dumma alla som inte tar ut överpris är.

På de senaste 60 inläggen har jag aldrig påstått att folk är dumma , (det är din tolkning och dina ord) jag har skrivit att det är synd om dom och de kanske har dålig självförtroende.

Jag hoppas att jag kan hjälpa dom att stå på sig och att de får skäligt betald för den produkt de förhoppningsvis framställer med stolthet , kunnighet och kärlek , för det är den och de värda !

« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 00:52 av Edward. »

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
PauletteHe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser