Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325686 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1520 skrivet: 12 sep-11 kl 14:59 »
Och det hela sker på mindre än 2 minuter , vist förstörs en mindre mängd enzymer , men man får ett stabilt produkt som är livsmedel godkänd.

När man processar stora mängder 500kg + så blir det en blended honung , ingen singel blomma. Vissa vill ha det , andra vill ha variation , ingen har fel  ;D

Jag antar att det är små vibrationer du vill bli av med i slungan ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1521 skrivet: 12 sep-11 kl 15:33 »
Om Julas gummikuddar skulle visa sig för klena finns kraftigare hos Biltema och andra bildelsfirmor.

Lindell

• Gäst
« Svar #1522 skrivet: 12 sep-11 kl 19:27 »
Favorit i repris!

HF's Honungsprocess!  (industriprocess). Sista gången jag lägger in den. Bitidningen 1/2 2011.

klarre

• Södermanland
« Svar #1523 skrivet: 12 sep-11 kl 19:40 »
Dit skulle jag aldrig skicka min honung !!!!

Lindell

• Gäst
« Svar #1524 skrivet: 12 sep-11 kl 20:50 »
Beskrivningen kan inte stämma på slutet men temperaturerna stämmer.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1525 skrivet: 12 sep-11 kl 21:15 »
Intressant, är inte 72 grader ganska mycket...och det är för jästsvampar säger dom, det förstår jag inte riktigt, har dom koll på vattenhalten ska väl inte det vara ett problem

Lindell

• Gäst
« Svar #1526 skrivet: 12 sep-11 kl 21:15 »
Nu har jag jobbat upp 40 kg ymp från en burk ljung och två burkar eget från förra året ... puh! Det luktar ozon från maskinen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1527 skrivet: 12 sep-11 kl 22:59 »
De kör med mycket tryck luft på fabriken för att kunna flytta runt honungen i genom systemet.

Slut resultatet blir len som bregott.

Fast i slut ända är det kunden som väljer , har man flera sorter , och förädlade , ej förädlade , och sort honung får kunden välja det de tycker mest om eller prova något nytt  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1528 skrivet: 13 sep-11 kl 07:31 »
Jag håller med dig om det övriga du skriver i de senaste inläggen, men har du något belägg för det här "processats ihjäl".. jag kan inte tänka mig att HF hettar upp så som du skriver, det är väl i så fall förbjudet att kalla det honung sedan...?

En annan sak är det du brukar skriva om rapshonung, jag tror att det finns en hel del biodlare, dvs kollegor till dig, som producerar sådan, och jag är övertygad om att deras kunder är nöjda, den honungen är inte "tråkig", den är mild. Vi har en situation där nio av tio konsumenter inte bryr sig eller ens har en aning om vad orden "Blandning av EG-honung och Icke EG honung" betyder, och så länge det är så så kanske det kan vara bra att enas om att det finns olika sorter svensk honung av hög kvalitet, och att konsumenternas smak är olika.

Raps är mer kvantitet än kvalitet. Ljung skall vara den bästa honungen anser många och det finns totalt sett lite ljung, där är det omvänt dvs kvalitet före kvantitet.
Men om nu ren raps kan vara tråkig vilket jag fortfarande tycker och att ljung är lite för frän, för smakrik så att man kan undra om det är honung i burken.
Då kan blandningen 50% raps och 50% ljung faktist bli en helt ok honung.
Jag märker själv när jag har ljungblandningar att blandningarna blir mörka, smakrika och aromatiska och den honungen frågar man mest efter som färskhonung.

Lindell

• Gäst
« Svar #1529 skrivet: 13 sep-11 kl 07:43 »
Jag måste skaffa något bekvämare eventuellt med 4-hjulsdrift (4WD) som har lite frigång. Men det stupar alltid på något.

Jag har en del att transportera (pall varor). Jag vill kunna köra ut en palltank i skogen och på en äng.
Även kunna frakta hem honungslådor och kunna köra fram till bigården på jävliga skogsvägar.

Lastbil        VW Transporter, VW Crafter, kanske bakgavelyft ..

Skåpbil       Traffic, Vivaro, Primastar, mindre är för smått ..

Jeep           Wrangler, Range rover, Land rover, Jeep C.     

Pickup        De större, Hilux, Isuzu D-max, Ch Colorado, Dodge RAM etc.

Traktor       NEJ!!!

Sanntos

• Gäst
« Svar #1530 skrivet: 13 sep-11 kl 08:28 »
3 av alternativen går bort direkt, då är det bara två kvar

JamBeast

• Skåne
« Svar #1531 skrivet: 13 sep-11 kl 09:59 »
Hej Sten-Åke, jag skulle tycka det var kul om du uppdaterade din prognos så den innefattar även 2012... Finns det möjlighet?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #1532 skrivet: 13 sep-11 kl 12:23 »
Angående vibrationerna: Om du bultar ner slungan är kanske risken att antingen golvet börjar gunga eller att slungan står och kränger på gummibussningarna. En bekant som hade en mycket stor slunga gjorde följande: Satte lågfriktionshjul på benen och satte en circulär (fastbultad) sarg, ett par centimeter hög, kring slungan med någon decimeters marginal. När slungan varvade upp och gick genom någon lustig egenfrekvens så 'dansade' slungan till en liten stund. Om jag förstod det hela rätt så stod den mest bara och vred sig lite. Högst ett kvarts varv och smög sig längs sargen. Det enda man ska tänka på är att hänga upp sladdar lite smidigt. Han menade att den stora fördelen med att dansa ut vibrationerna är att det är betydligt mindre påfrestande på lager och motor. Dessa påfrestningar kan bli värre om man bultar fast den.

Lindell

• Gäst
« Svar #1533 skrivet: 13 sep-11 kl 13:01 »
Hej Sten-Åke, jag skulle tycka det var kul om du uppdaterade din prognos så den innefattar även 2012... Finns det möjlighet?

Som jag skrev tidigare, att fortsätta expandera och hålla en prognos blir allt svårare. Allt kan hända.
Årets (2011) som skulle bli 125 blev 107 etc. Jag har spräckt 100 samhällen i alla fall.
Med tanke på antalet drottningar jag dragit fram och även köpt borde jag kunna haft > 125 för materialet har jag.
Men jag valde att se om de samhällen jag har i år och hoppas på en gynnsammare utveckling bland befintliga bin år 2012.

Har jag 250 samhällen nästa år eller året därpå 2012/2013 skulle det vara kul, men vi får se.

Lindell

• Gäst
« Svar #1534 skrivet: 13 sep-11 kl 13:05 »
Angående vibrationerna: Om du bultar ner slungan är kanske risken att antingen golvet börjar gunga eller att slungan står och kränger på gummibussningarna. En bekant som hade en mycket stor slunga gjorde följande: Satte lågfriktionshjul på benen och satte en circulär (fastbultad) sarg, ett par centimeter hög, kring slungan med någon decimeters marginal. När slungan varvade upp och gick genom någon lustig egenfrekvens så 'dansade' slungan till en liten stund. Om jag förstod det hela rätt så stod den mest bara och vred sig lite. Högst ett kvarts varv och smög sig längs sargen. Det enda man ska tänka på är att hänga upp sladdar lite smidigt. Han menade att den stora fördelen med att dansa ut vibrationerna är att det är betydligt mindre påfrestande på lager och motor. Dessa påfrestningar kan bli värre om man bultar fast den.

Sladdar till automatik och el, samt utlopp till vaxavskiljare gör att slungan inte kan dansa runt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1535 skrivet: 13 sep-11 kl 14:28 »
Citera
...eventuellt med 4-hjulsdrift (4WD)...
Ja, resten spelar inte så stor roll. Bekvämast är såklart ett skåp, men 4WD går före. Vi har en 4WD personbil och en 2WD skåpbil och det blir nästan alltid 4WD till bina eftersom man kan köra ända intill trots lutande mark, vått gräs etc. För att inte tala om när jag sätter släpvagn efter. Höjd markfrigång skulle nog vara trevligt, men det går fint att köra med ett hjul i mitten om man inte är alltför rädd om lacken.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1536 skrivet: 13 sep-11 kl 15:25 »
Visst är 4wd bra men ett annat sätt att förbilliga fordonsinköpet är att välja bigårdsplaceringarna som är
möjliga utan 4wd, visst är en biffig bil bra i alla lägen men dyrare o går nåt sönder så kostar detta.
själv har jag klarat mig med en -05 WV caddy TDI + släp o bina finns i skog o jordbruksmarker

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1537 skrivet: 13 sep-11 kl 18:34 »
 ;D fast jag kan minnas tillbacka till en vår dag som jag helst skulle vilja har haft band istället för hjul  ::)

Värt att tänka på är att det kan bli kladdigt + bierna bruka skita ner fönster mm.

Glöm inte vad du har för profil och mönster på däcken , kör med ur dubbat vinter däck även på sommaren , blir bättre grep på leriga åkrar och våt gräs

« Senast ändrad: 13 sep-11 kl 18:37 av Edward. »

Lindell

• Gäst
« Svar #1538 skrivet: 13 sep-11 kl 18:39 »
Vår och höst är tider då man behöver 4WD helt enkelt. Jag har provat ett antal bilar och det lutar åt en pickup snart och ett nytt släp (boggie) tills nästa sässong.
De nya fraktbilarna Crafter Volumax är annars helt otroliga att lasta och man spar en del på att slippa köra ofta till lastning.
Men på skogsvägar och på lite löst material är man lost. Hade en Mercedes Sprint bakhjulsdriven som nog var det sämsta jag provat någonsin.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1539 skrivet: 13 sep-11 kl 18:59 »
Den här Volvon har bara tvåhjulsdrift men hyfsat mönsterdjup och markfrigång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
torbjorn, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser